Genetik/dna-resultat; någon som vill hjälpa mig?

copernica

Trådstartare
Jag fikk tillbaks resultat på min hästs dna-test, men förstår inte så mycket utav den.. Någon som kan det här, och vil hjälpa mig läsa vad det står?

LOCUS TYPE
AHT4 HJ
AHT5 K
AME X
ASB17 OQ
ASB2 NO
ASB23 IJ
HMS3 NO
HMS6 KP
HMS7 LO
HTG10 MO
HTG4 KP
LEX3 HM
LEX33 LR
VHL20 N

Sv: Genetik/dna-resultat; någon som vill hjälpa mig?

Det som står först på varje rad är vilken markör i DNAt det är som är undersökt, tex AHT5. Den andra bokstaven är vilken variant (allel) som din häst har, tex K.

De olika markörerna är utvalda just för att de har så mycket variation, vilket gör att det går att använda för att bestämma släktskap. Om vi tar AHT4 som exempel så har din häst LJ där, och alltså måste föräldrarna också ha L och J på den markören, annars är troligen något galet.

Jo, tack, det vet jag :) Men vilka är deolika loci, och vad betyder varianten?

De olika markörerna är utvalda just för att de besitter sådan stor variation, de sitter dessutom på olika kromosomer. Om inget nytt hänt i forskarvärlden sedan jag skrev mitt exjobb så kodar de inte, vad man vet, för några specifika egenskaper som man kunnat upptäcka.

Markörerna i sig är platser med upprepningar av baspar i DNA och de olika allelerna är antalet upprepningar som finns på det stället. Hos häst har man bara upptäckt dinukleotida upprepningar. T ex skulle någon markör kunna bestå av en mängd upprepningar av GAGAGAGAGAGAGAGAGAGAGA, och om GA upprepas 20 gånger eller 40 gånger på det stället så är det olika alleler.

så det går inte att säga att locus/markör x står för färg, typen/variant röd, locus/markör y står för vitfläck, typen/variant sabino t.ex?

Inte när man gör härstamningskontroller.
Testar man däremot för de olika färganlagen får man veta vilka anlag hästen har, tex om den har rött anlag eller inte. Men det man undersöker då är inte samma markörer som används vid härstamningskontrollerna, det är inte heller samma typ av markörer.

Inte när man gör härstamningskontroller.
Testar man däremot för de olika färganlagen får man veta vilka anlag hästen har, tex om den har rött anlag eller inte. Men det man undersöker då är inte samma markörer som används vid härstamningskontrollerna, det är inte heller samma typ av markörer.

Jaha, ok. Så jag kan egentligen inte se något ut av den här, endast kontrollera upp mot föräldrarna, att det är samma?

Men på varianterna med bara en bokstav, har det inte kommit något från ena föräldern?

Nej precis, du kan egentligen inte se något alls. Eller ja, att matcha mot föräldrarna är ju ganska viktigt :) Men någon information om olika egenskaper kan man inte utläsa

Står det bara en bokstav så är hästen homozygot, dvs ett L är egentligen LL. Hästen har då fått ett L från vardera förälder.

Ok. Blä, jag hoppades jag skulle få veta *allt* om min häst ;)
Tack för hjälpen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka