geggiga ögon farligt?

J

jollan

Min sto går på lösdrift och det är endast hon som har göriga ögon. Hon har det även på sommaren men då är dom mest rinniga och svullna, nu är dom inte särskilt svullna utan det ser ut som kletig sömn som sitter nedanför ögat mest hela tiden. Hade vet ute i somras och då fick ja terracortil salva, blir väll bättre för ett tag sen kommer de tillbaks igen. Behöver man göra en utredning eller kan man hålla efter med koksalt/ögonvatten och tvätta dagligen istället? Kanske om man gör de regelbundet att det blir en förbättiring?

Sv: geggiga ögon farligt?

Är det båda eller ett öga ? Kanske behöver spolas rent ? Tycker ofta att hästarnas ögon kan bli lite rinniga när det blåser mkt ute. Precis som på oss männiksor....

Jag skulle personligen kolla upp det.

Ögonen är ju jätteviktiga, och om det är något som inte är friskt i ögat kan ju hästen i värsta fall bli blind eller få nedsatt syn.
Jag vill att mina hästar ska ha friska ögon.

jag har ju kollat upp det och fått terracortil för det. Men de kommer tillbaks igen. Nog för att man kan spola rent men de brukar inte dröja länge förän det är tillbaks igen. Det är båda ögonen det gäller. Ingen av dom andra hästarna har det.

Människor som har liknande problem kan få tårkanalerna spolade, kanske även hästar kan få? Ring en veterinär och fråga, det kanske skulle vara lösningen :idea:

ja det görs även på hästar, men som tidigare skrivits här så är det inte alltid som det är en långsiktlig lösning då de ofta kommer tillbaks.

Jaha, var det terracortil som nämndes som är att spola kanalerna? (fattade inte det :o)

Är det någon som vet något om varför vissa hästar kan ha såhär?
Min unghäst har i somras för första gången blivit kladdig i ögonen av flugor/sol, flugluva har hjälpt. Nu under hösten så är han fortfarande av och till kladdig, olika envist varje gång. För hans del har det nästan känt som att det varit kopplat till immunförsvaret/allmäntillståndet..

En ögoninflammation ska alltid kollas upp. Att Terracortilen hjälpte betyder ju att det fanns ett bakteriellt inslag, men att behandlingstiden var för kort eller att det finns ett annat bakomliggande problem som måste åtgärdas. Att konstant gå med ögoninflammation är ju inte så skönt precis, och då är man skyldig att ge vård.

Nästa steg bör vara att åka till klinik för utredning, provtagning och undersökning av vad som kan ge problemen; felväxta ögonfransar (små vassa rackare på ögonlockens insida), kanske en herpesinfektion el dylikt.

Att ha behandlat en gång och fått återfall är inte detsamma som att ha åtgärdat problemet!!!

jag hjälper mer än gärna min häst. Men såvitt jag vet så tar terracortil endast ner svullnaden och inget annat.

Min häst har varken svullna eller röda ögon samt att det är klar gegga som kommer ur ögat. Hon är 16 år gammal och jag har haft henne i drygt ett år, enligt den förra ägaren så har hon haft vet uppe ett flertal gånger just gällande detta.

Hon mår ju väldigt bra för övrigt så det känns väldigt dramatiskt att köra henne akut någonstans som jag får en känsla av att du menar. Jag skapade denna tråd pga att jag ville höra lite kring andras erfarenheter kring just detta problem. Sen vet väll dom flesta hur man kontaktar veterinären.

Min häst har likadant, det började i somras och jag trodde att det var insekter eftersom han ständigt och jämt tar av sig flughuvor/flugpannband (jäkla häst! :D). Nu har jag börjat misstänka att det är luggen som hänger i ögonen och irriterar så han fick ha fläta i ett par dagar (till hans stora förtret) och det har minskat. så det blir väl till att klippa av hans fina pannlugg! :(
Det kan ju vara så enkelt!

min pålla har nästan ingen pannlugg:o så de kan nog inte vara desamma här tyvärr:( hade ju vart en enkel lösning annars. Kan de vara vinden tror ni? Hon går ju på lösdrift.

Vår ponny är också lite geggig i ögonen till och från. Har frågat vet. flera gånger om det bör behandlas men hon tycker inte det mer än att tvätta rent med bomull och vanligt ljummet vatten alt. ögonvatten. Förra ägaren bekräftar att hon är lite känslig i ögonen främst mot blåst. Enligt veterinären har hon väldigt 'öppna ögon', vad hon nu menar med det:confused:

Hon är förövrigt pigg och glad och ögonen är inte på något vis svullna eller röda.

Ibland oroar jag mig ändå...som vanligt när det gäller prinsessan:angel:. Bör jag kontakta annan vet. för ett andra utlåtande tro...?

Min häst får också lätt rinniga och geggiga ögon. Inte extremt på nåt sätt så att det stör (förutom att han inte gillar när jag ska tvätta rent honom, men han gillar inte att bli pillad i ansiktet över huvud taget.)
Har också kollat upp det hos vet och det är inget farligt eller något som ska behandlas. Vissa hästar har nog bara ner geggiga ögon.

Det är inte alls svullet eller irriterat i ögon, så det verkar ju vara samma på din. Därför är det ju inget att göra åt. Jag brukar bara ta bort gegget, så att han blir ren och fin i ögonen.

En gång har han haft ögoninflammation, och då fick han salva för det. Men det är ju inte alls samma som det han har normalt.
På somrarna går han med flugnät, annars blir det mycket värre. Men han blir ju geggig i ögonen ändå, innanför nätet. Men det håller iaf borta flugorna ur ögonen.

jag har ju kollat upp det och fått terracortil för det. Men de kommer tillbaks igen. Nog för att man kan spola rent men de brukar inte dröja länge förän det är tillbaks igen. Det är båda ögonen det gäller. Ingen av dom andra hästarna har det.

Precis. Och eftersom det kommer tillbaka så var det uppenbarligen inte tillräcklig/rätt behandling.

Visst kan ögon rinna olika mycket på olika hästar, men när det blir kletigt och äckligt hela tiden så är ju inte ögonen friska.

Jag skulle också beställa tid på klinik.
Ögon är som sagt en viktig del av hästen och knappast det trevligaste stället att ha obehag/smärta i..

hade veterinär uppe i annat ärende för en stund sedan, passade då på att fråga om ögonen. Enligt honom så är det absoluit ingen fara, vissa hästar har det så helt enkelt, det enda man kan göra är att tvätta och hålla efter.
hon går ju på lösdrift och de blåser en del så det kan vara en vanlig orsak till varför det är rinnigt. Däremot får de inte komma gult eller grönt sekret från ögat.

Hade de vart nåt te x sår på hornhinnan eller liknande så brukar ögat bli grått. Någon ögon infl var det ej heller. Var väll ungefär som ja hade väntat mig men passade på att fråga en extra gång för säkerhets skull.

Min häst har likadant, det började i somras och jag trodde att det var insekter eftersom han ständigt och jämt tar av sig flughuvor/flugpannband (jäkla häst! :D). Nu har jag börjat misstänka att det är luggen som hänger i ögonen och irriterar så han fick ha fläta i ett par dagar (till hans stora förtret) och det har minskat. så det blir väl till att klippa av hans fina pannlugg! :(
Det kan ju vara så enkelt!

Precis som för min häst! Tvättar dagligen med koksaltlösning och har nyligen börjat fläta pannluggen och klippt bort hår runt ögonen som verkar irritera.
Har fått tips om en salva av en dam på apoteket vars hästar också hade samma problem, ska köpa den om min senaste åtgärder inte hjälpt. Annars blir det vet!

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 809
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 330
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 076
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025