Geadingakeppni

H

hetla11

Hej!
är en ryttare som tävlar nationellt men känner att ja är helt ute och cyklar när det gäller allt vad Geadingakeppni innebär. Såg nu att det skall vara utagningstävlingar till geadinga SM start i augusti. Har tänkt mig delta för att prova på en annan form, efter många års tävlande.

Har letat efter info om hur allt går till på svenska islandshästförbundets hemsida men har absolut inte hittat något mer än infon om tävlingarna i augusti. Jag och flera är önskar detta! någon som vet annars vart man kan läsa sig till?
Tänker mest på regler "fipo", rider man själv eller i grupp?, hur är bedömningsskalan 5-10? 7 godkänd eller? vad bedömer dom? collectingring? antal domare? finaler? b-flokk är fyrgång va? a-flokk är femgång? skall man visa alla fyra eller fem gångarter? ja jag har tusen frågor..någon som vet med sig hur detta går till får gärna ge mig svar!

Sv: Geadingakeppni

Hej!
är en ryttare som tävlar nationellt men känner att ja är helt ute och cyklar när det gäller allt vad Geadingakeppni innebär. Såg nu att det skall vara utagningstävlingar till geadinga SM start i augusti. Har tänkt mig delta för att prova på en annan form, efter många års tävlande.

Har letat efter info om hur allt går till på svenska islandshästförbundets hemsida men har absolut inte hittat något mer än infon om tävlingarna i augusti. Jag och flera är önskar detta! någon som vet annars vart man kan läsa sig till?
Tänker mest på regler "fipo", rider man själv eller i grupp?, hur är bedömningsskalan 5-10? 7 godkänd eller? vad bedömer dom? collectingring? antal domare? finaler? b-flokk är fyrgång va? a-flokk är femgång? skall man visa alla fyra eller fem gångarter? ja jag har tusen frågor..någon som vet med sig hur detta går till får gärna ge mig svar!

Info om Gæðingakeppni tror jag nästan bara finns att hitta på feif's hemsida.

Jag kan ju dela med mig av vad jag vet efter att ha ridit tre b-flokkprogram förra året, bl.a Gæðinga-SM. (vann min klass ;) som jag var själv i :angel: )

Klasserna är B-flokk = fyrgång och A-flokk = femgång. Du har 3 varv på dig att visa alla gångarter, men du blir bara bedömd på långsidorna, vilket innebär att du har en långsida per gångart, två för tölt (långsamt och ökat och en extra, valfri visning. Du har även ett varvbyte. Bedömningsskalan ligger på 5-10 och 7,5 är på så vis godkänt. Det är tre domare, collectingring som vanligt, nästa ekipage in på banan infinner sig där, jag har inte varit med i någon final men det är finaler.

På passrakan har du en sträcka (tölt eller pass tror jag, men inte hundra), men då får man planera väl så det inte bli krångligt med varvbyte och så. Lättast är att prata med domarna om detta, så du har klart för dig hur, när och var du får vara/tillträda passbanan.

Det blir lite invecklat i ena stunden, men det är MKT lättare att rida när man väl får flyt. Jag menar, du behöver inga exakta gångartbyten, hästen kan gå lite friare, som på bedömning och programmen blir inte så långa.

Kan ju skämma ut mig med att visa mig och min icke flotta häst :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=1aDx_-KOvUM

Han är ju ingen riktigt bra Gæðinga då han saknar lyft, spänst och riktig bärighet, men det är ju alltid ngt. Mina andra två ritter finns på min YouTube-kanal om det kan intressera :) och ja, jag har spö, vilket man som ungdom tydligen inte fick ha, men infon var väldigt dålig på den delen.

Här är det som ligger på FEIF
Regler: http://www.feiffengur.com/documents/GDRules06.pdf
Riktlinjer för domarna: http://www.feiffengur.com/documents/GDGuidelines08.pdf

Hopppas du har blivit ngt klokare :laugh:

/Jenny

Jenny - va menar du med "Du har 3 varv på dig att visa alla gångarter, men du blir bara bedömd på långsidorna, vilket innebär att du har en långsida per gångart, två för tölt (långsamt och ökat och en extra, valfri visning. Du har även ett varvbyte"

Vad jag har läst har man 3,5 varv på sig? olika? jag förstod inte vad du menar med två för tölt? skall man visa alla gångarter eller inte om man tävlar a och b-flokk? måste man ut på passbanan eller kan man rida pass på ovalen? jag tycker det verkar krångligt...men man lär väl sig ;)

röstar för något form av informationsblad på Sif´s hemsida!

Min tolkning...
i A-flokk (5-gång) Man har 3.5varv på sig, alla gångarter ska visas på en långsida,
skritt
trav
galopp
kort tölt
ökad tölt
Pass, man får välja att visa pass på rakbana
hmm, det blir en långsida över.... Man får nog tre långsidor att visa tölt på...

B-flokk (4-gång) har man 3varv på sig att visa:
skritt
trav
galopp
kort tölt
ökad tölt
Samma sak här, en långsida över...

Man ska visa gångarten på en långsida, man bedöms alltså inte i kurvorna, så man kan tex galoppera genom kursvan för att få bra ökat tölt på långsidan...
Även vilja och form under ryttare bedöms med dubbel koffeciens:-) I A-flokk har även tölt och pass dubbel koff!

Man får lägga gångarterna i den ordning man vill. Och man får byta håll en gång under programmet.

Finalerna är jag ännu mer osäker på om jag har tolkat rätt, så jag överlåter det till någon annan:-)

Min tolkning...
i A-flokk (5-gång) Man har 3.5varv på sig, alla gångarter ska visas på en långsida,
skritt
trav
galopp
kort tölt
ökad tölt
Pass, man får välja att visa pass på rakbana
hmm, det blir en långsida över.... Man får nog tre långsidor att visa tölt på...

B-flokk (4-gång) har man 3varv på sig att visa:
skritt
trav
galopp
kort tölt
ökad tölt
Samma sak här, en långsida över...

Man ska visa gångarten på en långsida, man bedöms alltså inte i kurvorna, så man kan tex galoppera genom kursvan för att få bra ökat tölt på långsidan...
Även vilja och form under ryttare bedöms med dubbel koffeciens:-) I A-flokk har även tölt och pass dubbel koff!

Man får lägga gångarterna i den ordning man vill. Och man får byta håll en gång under programmet.

Finalerna är jag ännu mer osäker på om jag har tolkat rätt, så jag överlåter det till någon annan:-)

Okej hänger med lite bättre nu! Men jag har också läst om att man bara behöver visa skritt en halv långsida?
Så man skall behöva rida både kort och ökad tölt i femgång då? trist..min häst har ett sjysst mellantempo (6,5-7,0 normalt sett) men både ökade och arbetstempot skulle han nog bara hamna på i snitt 5,5-6,0 pga styvhet och passtakt. Så är det ju för många femgångshästar..

galoppen visar man den som vanligt eller som avelsvisningsgalopp?

Ska man inte visa en tydlig ökning, i iallafall trav och galopp?

Min kompis är Gaedingakeppni-dommare, ska kolla med henne när jag träffar henne :)

Måste man ha licens för Gaedinga? Jag funderar lite på att åka till Norrköping...

Vet inte, men jag träffar henne på fredag, så kan kolla med henne.
Hon ska dömma i Norrköping :)
Jag ska ev dit, får se lite hur jag och Randalin funkar ihop nu efter avelsvisningen, men det är ju bra träning att komma ut och testa iaf :)

Känner att jag måste få reda ut detta med hur man rider gaedinga grenarna.
I A-flokk visar man:
Tölt 1 långsida (valfritt tempo)
Trav, 1 långsida (gärna med steglängdsökning)
Skritt, 1 långsida (räcker dock med mindre för att få poäng)
Galopp, 1 långsida (visas med tydlig ökning)
Pass på passbanan minst 100 meter.
Samt 1 långsida på ovalbanan att visa valfri gångart (tex om man misslyckats med någon)

I B-Flokk visar man:
Kort tölt, 1 långsida
Ökad tölt, 1 långsida
Trav, 1 långsida
Galopp, 1 långsida
Skritt, 1 långsida
Samt 1 långsida på ovalbanan att visa valfri gångart precis som i A-flokken.
B-flokk visas numera endast på ovalbanan.

Det är alltså 3 varv man har på sig. Byte av varv är tillåtet 1 gång. Tillkommer gör poäng för vilja och form. Spö är inte tillåtet där vilja bedöms.
Sen finns det ju flera ungdomsklasser men de går jag inte in på nu då det var vuxenklasserna det var mest förvirring.
Regler och handledning finns på FEIFs hemsida.

ja, jag var nog lite otydlig :p och videon fattar jag verkligen inte varför den är spärrad! :mad: Det måste jag kolla upp!

Ang steglängdsökningen så ska du alltså öka ut på långsidan och för riktigt bra poäng få till en bra nedtagning också, som jag förstått det i alla fall

*KL*

Får man starta i B-flokk om man bara har ryttarlicens för lätta klasser, eller måste man "köpa upp sig" till öppen klass-licens?

Liknande trådar

Islandshäst Jag sitter nu och funderar på att anmäla mig och Filipus till en öppen klass och eftersom jag nu köpt FIPO så har jag lusläst den men...
2
Svar
29
· Visningar
2 584
Senast: elfi
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka