Ge tillagad fisk?

Sofie_B

Trådstartare
Har googlat men hittar inte riktigt den information jag vill ha så testar att fråga här. Min hund gillar verkligen fisk. Hon blir som tokig och går tillbaks för att slicka skålen. Hon har förut fått lite lax och nu lite torskrygg stekt i lite smör (tog en okryddad del åt sidan när jag lagade mat till mig). Har förstått det som att fisk är helt okej att ge dom så länge det inte är ben i och den inte är starkt kryddad (och att kokt är bättre än stekt). Men är det nyttigt för hundar? Eller bara helt okej att ge dom?

Fisk är helt OK att ge, dock skall insjöfisk ej ges rå då den kan innehålla parasiter som är ohälsosamma för hund. Tänk på att lax är väldigt fet.

Beror på hur mycket de får, hur ofta man kan ge det :) Många ger ju tex fiskolja till hund också. Jag skulle dock hellre ge rå fisk än tillagad fisk, men jag undviker alltid att ge mina hundar tillagad mat.

Jag själv ger sällan hel fisk, mest för att min äldsta tik hatar det och det sällan blir att jag köper till enbart unghunden (som älskar fisk...). Min förra tik fick dock laxhuvud några gånger och uppskattade det enormt. Idag skulle jag inte köpa annat än "bra fisk" sett till hur den är fiskad, i vilka områden, vilken sorts fisk osv.

Glad saluki!
72775_1374418337.jpg

Beror på hur mycket de får, hur ofta man kan ge det :) Många ger ju tex fiskolja till hund också. Jag skulle dock hellre ge rå fisk än tillagad fisk, men jag undviker alltid att ge mina hundar tillagad mat.

Jag själv ger sällan hel fisk, mest för att min äldsta tik hatar det och det sällan blir att jag köper till enbart unghunden (som älskar fisk...). Min förra tik fick dock laxhuvud några gånger och uppskattade det enormt. Idag skulle jag inte köpa annat än "bra fisk" sett till hur den är fiskad, i vilka områden, vilken sorts fisk osv.

Glad saluki!
72775_1374418337.jpg
Jösses! :rofl: vilken lycka! Perfekt sätt att ta vara på alla delar men jag hade nog dött lite av synen och ljudet!

Mvh fiskrädd :D

Jösses! :rofl: vilken lycka! Perfekt sätt att ta vara på alla delar men jag hade nog dött lite av synen och ljudet!

Mvh fiskrädd :D
Haha, jag har gett så mycket "konstigheter" till mina hundar att jag vant mig vid det mesta nu... Från början tyckte jag det var äckligt bara att tänka på att ge färskfoder. Jag hade alltid gett torrfoder och var själv vegetarian sedan många år tillbaka (är fortfarande). Sedan började jag ändå med färskfoder och när jag såg hur mycket bättre det passade fyrbeningarna så blev det lättare att börja ge andra saker också. Först gav jag bara revben, sedan blev det andra ben, större djurdelar osv.

Det "värsta" jag gett är dock en kalvskalle. Otroligt glada hundar, men det kändes helt absurt att släpa in något som var nästan större än hundarna själva i köket för att de skulle få äta lite...

1450235_268441646637556_520629087_n.jpg

1460134_268442039970850_4286106_n.jpg

Haha, jag har gett så mycket "konstigheter" till mina hundar att jag vant mig vid det mesta nu... Från början tyckte jag det var äckligt bara att tänka på att ge färskfoder. Jag hade alltid gett torrfoder och var själv vegetarian sedan många år tillbaka (är fortfarande). Sedan började jag ändå med färskfoder och när jag såg hur mycket bättre det passade fyrbeningarna så blev det lättare att börja ge andra saker också. Först gav jag bara revben, sedan blev det andra ben, större djurdelar osv.

Det "värsta" jag gett är dock en kalvskalle. Otroligt glada hundar, men det kändes helt absurt att släpa in något som var nästan större än hundarna själva i köket för att de skulle få äta lite...

1450235_268441646637556_520629087_n.jpg

1460134_268442039970850_4286106_n.jpg
Ah men sånt knasigt har jag också gett. Eller inga skallar till nuvarande men när jag bodde hemma hittade hundarna skallar under slakttider. Däremot diverse ben och annat "skräp" från slakten. Värst är lammen. Det luktar lite speciellt. Min gräns går nog vid magar. Typ vom. Det får vovve i sitt färdiga foder.

Hos min mor får labben aldrig bara torrfoder att äta. Sen om det är rester av fisk, kött, äggula eller burkmat spelar varken honom eller min mor nån roll.
Även hemma brukar han få slicka tallrik efter vi ätit. Igår var det laxbitar han och katten fick dela på.

Glad saluki!
72775_1374418337.jpg

Härligt! Ja, hon får ju samma fisk som vi äter i så fall, så då är den ju "bra". :) Ger som sagt inte så mycket utan mest som en smakförhöjare, men gissar att hon igår fick knappt 100 g och hon väger 6,5 kg så det är kanske en ganska stor portion ändå. :)

Hos min mor får labben aldrig bara torrfoder att äta. Sen om det är rester av fisk, kött, äggula eller burkmat spelar varken honom eller min mor nån roll.
Även hemma brukar han få slicka tallrik efter vi ätit. Igår var det laxbitar han och katten fick dela på.

Jag har hört att man ska se upp lite med att ge dom människomat då den oftast är lite fet och lite salt för dom? Så att dom inte mår bra av att äta allt för mycket rester? När vår får kött eller kyckling (och nu då fisk) så brukar vi ta det åt sidan redan vid tillagningen så att hon får det tillagat på sitt sätt och utan kryddor. Tänker att för en sån liten hund blir det en väldigt stor saltmängd om hon ska äta samma mat som vi äter. :)

Jag har hört att man ska se upp lite med att ge dom människomat då den oftast är lite fet och lite salt för dom? Så att dom inte mår bra av att äta allt för mycket rester? När vår får kött eller kyckling (och nu då fisk) så brukar vi ta det åt sidan redan vid tillagningen så att hon får det tillagat på sitt sätt och utan kryddor. Tänker att för en sån liten hund blir det en väldigt stor saltmängd om hon ska äta samma mat som vi äter. :)
Beror nog på mängden dom får. Och hur mycket man saltar.

Varför tillaga? Som @Red_Chili gör så ger jag mina hundar rå mat sk BARF.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
4 215
Senast: Sleepan
·
Relationer (Ja tråden gäller samma kille och samma ex som i tråden "spökande ex" Jag tog aldrig upp oron med exet när jag borde, lät det...
Svar
9
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar