Ge sprutor...

Thera

Trådstartare
Hade ute veterinären idag som konstaterade lymfangit på lilla damen. Fick bland annat penicillin som ska injiceras 1 gång per dag i 5 dagar. Jag fick tydliga instruktioner om hur jag skulle göra, men jag känner mig ändå ganska nervös för detta...

Nån som har några bra tips? Och hur hårt måste man egentligen trycka för att få in nålen? :crazy:

Sv: Ge sprutor...

*Lånar*
Hur är det med lagen nu då, får man spruta sina egna djur?

Varför får inte jag ge min häst lugnande när tandläkaren kommer utan måste ha ut en dyr veterinär?

bara undrar..av sprutor har jag ingen erfarenhet Thera..

Veterinären har rätt att efter undersökning lämna ut injektionspreparat för fortsatt behandling men inte att lämna ut lugnande inför en behandling som någon annan skall göra.
PL

Svårt att beskriva hur hårt du skall trycka men bättre lite för hårt än för löst, du får inte hålla på o hacka utan att komma igenom.
PL

Det är jätteenkelt, så det kommer du klara galant :) men jag kommer ihåg att jag tyckte att man behövde trycka hårdare än jag hade förväntat mig i början. Så jag håller med tidigare talare.. bättre att trycka för hårt än för löst. (men inte FÖR hårt heller förstås ;) )

Plegicil fanns i alla fall förut så man kunde ge i munnen (konsistens lite som melass och verkade vara jättegott, för hästar i alla fall). Jag använde det dagligen på en ridskolehäst som skulle skrittas igång efter flera månaders boxvila (över sommaren dessutom, stackaren). Fast det är ju möjligt att man inte kan få tag på det som privatperson. Det tar dessutom längre tid innan det verkar än vad en injektion gör, så man fick vara ute i god tid de dagar ridhuset bara var ledigt 30 min. mellan lektionerna.

Sjuksköterskeelever får öva på apelsiner, hästskinn kanske är hårdare med det kanske funkar?
Mest svammel men det slog mig när jag läste din tråd :idea:

:D Får väl ta och gå och inhandla lite...

Fast, rent allmänt, det viktigaste är nog att man inte tvekar i stickögonblicket utan gör det bestämt så man inte håller på och "hattar"...

Har ett dygn på mig att repa mod till detta. Ska ha grannen närvarande, han kan sånt...

peter, är det lagstadgat eller bara en fix idé?

Vad står det i lagen om vad som krävs för att skriva ut plegicil? Får inte plegicil skrivas ut, utan måste tas med av veterinär?
Vem kontrollerar det?
Om man känner veterinären väl är det väl inget som hindrar denne från att ge mig en fllaska/burk?
Bryter jag mot lagen, eller tandläkaren om jag ger min häst plegicil?

Nu tror ni säkert att jag ska flörta med min vet, men jag kollar tänderna på klinik :)

Vad som krävs är en föregående undersökning av hästen o sen får medicin bara lämnas ut för en rimlig behandlingsperiod, just för lugnade är det dessutom känsligare.
Bestämmelserna står i C15.
Den som bryter mot lagen är veterinären.
PL

Sen beror det ju på varfor det behövs pleg om det är för att ta vargtänder så är det olagligt. Vidare så är pleg ganska värdelöst det jag kan gära med pleg kan jag också göra utan pleg men med tålamod annars behövs det bättre preparat som absolut inte får lämnas ut.
PL

Första gången jag skulle spruta en häst tyckte jag det var lite otäckt.....men det var en stadig nordsvensk som inte märkte att jag var där ens :smirk: .
Vad jag fått lära mig är att på platsen där jag ska sätta sprutan, nypa i skinnet först så det "domnar" lite. Sen ta tag i huden med vänster hand och dra det mot huvudet och sätta in sprutan. Behövs inget hårt tryck, den brukar komma igenom huden som en varm kniv i smör :D .
Sen är det viktigt att man aspirerar, dvs. drar upp lite i sprutan för att kolla att det inte hamnat i nåt blodkärl innan man sprutar in.

Hoppas det går bra, men det gör det säkert!

Sen ta tag i huden med vänster hand och dra det mot huvudet och sätta in sprutan.
Måste förklara mig själv....detta för att när man sen drar ut sprutan så faller huden tillbaka och hindrar att ev. medicinering rinner ut. Brukar inte hända, men hästkanyler är ju ganska grova.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka