Ge mig tips om kraftfoder till min 2åring

M

missmuppsan

Har en tvåårig liten kille som har bukmage och är tunn över revbenen äter nu ca: 4L havre om dagen, lite betfor, mineraler och ca: 15kg hö.

Nu till fråga, finns de något mer jag kan ge honom för att få upp honom i hull. vet att många fodrar med krafft men hur mycket skall man då fodra med och skall de blötläggas eller ej?

Sv: Ge mig tips om kraftfoder till min 2åring

Det låter som om han får för lite protein. Har du analyserat hö så att du vet hur mycket det innehåller?
Du kan i vilket fall som helst börja ge honom någon form av lusern. Det går bra med både pellets och hackat strå. Dessa foder räknas som grovfoder och är mycket rika på snälla proteiner.

Lite beroende på värdena i höet så är inte 4 liter havre så speciellt mycket i kilo räknat så det kan behövas mer av havren också. Men det är svårt att säga när man inte vet hur höet är.
Sedan vet vi ju inte heller vad det r för ras eller storlek på din tvååring det har också en betydelse för vad och hur mycket han ska ha.

tkr oxå det låter som proteinbrist, skulle prova att ge lusern, börja med 0.5 kg och öka kankse till 1 -1,5 kg. Lusern räknas som grovofder och protein tas inte upp lika fort då som från kocentrerat karftfoder. Du borde se resultat i pälsen att den blir glansigare bara på några dagar :)

Prova att byta ut höet till hösilage, det är bra näring i det & mkt bättre än vanligt..... Havre är bra men innehåller inte så mkt så vore jag dig så skulle jag byta ut & börja med antagligen betfor eller lucern & korn kross. Ge hästen gärna små mängder ofta med hö i hagen. Det är bättre du ger mkt hö & mindre krafft foder än mindre hö & mera krafft foder....

Prova att byta ut höet till hösilage, det är bra näring i det & mkt bättre än vanligt..... Havre är bra men innehåller inte så mkt så vore jag dig så skulle jag byta ut & börja med antagligen betfor eller lucern & korn kross. Ge hästen gärna små mängder ofta med hö i hagen. Det är bättre du ger mkt hö & mindre krafft foder än mindre hö & mera krafft foder....

Korn är inte bra till unga hästar!

Han är en halvblodsvalack med mycket fullblodsinlag (pappan) han är väl nu ca: 160cm växer så de knakar nyligen avmaskad och tänderna är nyligen kollade.

Funderar på som ni säger att börja ge lusern, men va är bäst, hack eller strå?

ska ev. flytt till lösdrift och då får han fri tillgång på hö el hösilage, vilken jag tror han behöver. Han har alltid varit lite bukig och tunn över revnenen.. även under sommartid när han gått på bete.

Funderar på att öka havren men då blir han väl okontrolerbar, varför är inte korn bra för unghästar.

Tanken var att jag skulle börja ge lite kornkross också, då jag ej kan ge mer havre för han skulle explodera då, går som sagt nu på 5L om dagen, såg att ja skrivit 4, men de är fel.. de skulle vara 5L..

va tycker ni om att fodra med pelletsfoder så som krafft eller dyl?

tacksam för svar..!

Jag tycker också att du ska ge lucern.

En unghäst behöver mer proteiner än en äldre häst behöver.

Krafft groov sortiment är rikt på protein och mineraler och rekommenderas till växande unghästar :)

Jag vet när jag hade unghäst (en travare) som var tanig så fick jag rådet av vet att använda soja pellets. Funkade ganska bra. Kommer inte i detalj ihåg hur mycket det skulle vara men det var ju inga jätte mängder men funkade på längre sikt (Några månader)

Korn är inte bra till unga hästar!

Det funkar utmärkt att ge unga hästar korn, bara man ser till att de får tillräckligt med lysin från andra fodermedel.

Jag tror att det var vanligare förr att man gav mer kraftfoder och mindre grovfoder till uppstallade ridhästar, och då var det viktigt att ge rätt kraftfoder till de unga hästarna. Läser man hästböcker från 60- och 70-talen så verkar det vara vanligt att en ridhäst gavs 5-6 kg hö och 3 kg havre, och då blir genomslaget från kraftfodret såklart större.

Numera är vi nog generellt mer grovfoderinriktade, och då är inte problemet lika stort.

beroende på hur ditt hö ser ut.. men jag tycker att krafft pluss är ett bra foder (behöver inte blötas)

Det finns väl inget som säger att hösilage skulle ha bättre näringsvärden än hö? Näringsvärdena styrs av gödsling, när gräset skördas m.m. Det har inte med konserveringsmetoden att göra.

Tvärtom är det en risk att hästar underutfodras med hösilage eftersom folk inte har koll på hur mycket vatten de lägger in i boxen (d v s hösilaget/ensilagets torrsubstans). Havre innehåller inte så mkt...? Vad?
Havre innehåller mkt energi och lite protein och är därmed inte lämpligt till växande hästar i någon större mängd. Betfor är ren och skär energi och hör inte heller hemma här om det inte är för att få i hästen mineraler eller i mindre mängd för hälsosam tarmflora. Lusern är däremot lämpligt, eller något annat proteinrikt kraftfoder av de färdigfoder eller koncentrat som finns.

Det finns väl inget som säger att hösilage skulle ha bättre näringsvärden än hö? Näringsvärdena styrs av gödsling, när gräset skördas m.m.

Håller med dig. Men eftersom det är lättare att ta ensilage så kan man ta det mer när det är som bäst. Här hos oss hugger de vallar som blir ensilage tidigare än de som ska bli hö och då får det ju oftast högre näringsinnehåll.

har han fullblod i sig behöver han antagligen mer protein pga det oxå. Fullblod brukar ha svårt att lägga på sig. Jag fodrar med krafft, jag tkr inte att det är något fel på deras produkter, men tkr inte om deras rekomendations givor på baksidan... jag har gett min häst karrfts lusern pellets, och det funkade jätte bra på han, fast han är ävldigt kräsen va sig med kraftfoder och slutade äta det efter typ 1 månad...

någon som ger mustangsavels foder?
funderar på att ge honom de... någon som har några erfarenheter?

Det finns väl inget som säger att hösilage skulle ha bättre näringsvärden än hö? Näringsvärdena styrs av gödsling, när gräset skördas m.m. Det har inte med konserveringsmetoden att göra.

Tvärtom är det en risk att hästar underutfodras med hösilage eftersom folk inte har koll på hur mycket vatten de lägger in i boxen (d v s hösilaget/ensilagets torrsubstans). Havre innehåller inte så mkt...? Vad?
Havre innehåller mkt energi och lite protein och är därmed inte lämpligt till växande hästar i någon större mängd. Betfor är ren och skär energi och hör inte heller hemma här om det inte är för att få i hästen mineraler eller i mindre mängd för hälsosam tarmflora. Lusern är däremot lämpligt, eller något annat proteinrikt kraftfoder av de färdigfoder eller koncentrat som finns.

Här kan du läsa vad olika foderslag innehåller, ingen STÖRRE skillnad mellan betfor, havre o korn.
http://www.freefarm.se/djur/tab.htm

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat