Ge mig råd

Mindy47

Trådstartare
Jag köpte en varmblodstravare på 13 år för 14 dagar sen och hans bakgrund är att han har gått på travet i många år sen blev ridhäst men blev så illa behandlad av em ägare att hälsovårdsnämnden gick in för det paret jag köpte han av berättade att han skulle slaktas men dom tog honom och gjorde om honom helt.
När han kom till dom hade han 3 cm långa tänder sa dom och full av mask och mager inte fått mat på länge och blivit slagen av piska så ärr och hade inte verkats på 12 månader och hade knäledsinflammation.Dom gjorde vi honom så han blev som en ny häst och 3 behandlingar på knäleden som är ganska bra nu och jag pratade med en vetrinär på ATG kliniken som sa att om jag bara skritta och trava så läkte det sig själv .
problemet är att skritta går bra med han men när jag skall upp i trav så sparka han bakut och blir helvild och jag vill ej bli avkastad.

Jag köpte honom som läromästare för jag blev rädd för många år sen då jag hade en vild häst som var galen.På marken har jag inga problem med hästar bara när jag sitter upp kommer osäkerheten.
Han får 8 kg hö per dag och 2-3 dl riders krafft och vet ej om det är för lite eller fö rmycket ,gav han lite för han ej skall bli het och pigg.
Jag longerar med sadel först sen sitter upp och skrittar runt i paddocken och allt tar ca 30 min per dag.Longerar klarar han bra i trav.
Jag masserar in hans ben uppifrån ner till hov med värmande liniment innan vi rider.men han lyssnar ej så man får ta rejält tag i tyglar för att han skall stanna och även vid longering.Han gör som han vill om man ej tar rejält tag i tygel.Rädd för longerings piskan är han också så anväder den knappt.

Så ge mig råd hur jag skall göra skall jag ändra foder?Bett?Något annat som gör att han slutar sparka bakut varje gång man går upp i trav för då får det bli skritta hela tiden i så fall i skoig mm.

jag jobbar med honom 30 min varje dag.men han vill helst ut och beta i hagen
 
Sv: Ge mig råd

Ta hjälp av någon som är duktig på travhästar, både i att omskola dem och i deras krämpor.

Två veckor är ju ingen tid alls för dessa skador att läka, eller missuppfattar jag dig? Och hur kan en travare som inte blivit rätt behandlad anses vara en läromästare? :confused:
 
Sv: Ge mig råd

Ta hjälp av någon kunnig. Sedan se till så att du får en ordentligt uträcknad foderstat som är anpassad efter hästens behov. Slå bakut kan hästen göra av flera anledningar. Kan vara allt från att han är pigg till att han har ont. Är hästen deutom inte i kondition så kanske det inte är så bra att börja med att trava så tidigt utan kanske ska lägga en längre tid på att få upp kondition och muskler. 30 min per dag är ingen lång träningstid. Men är hästen ur kondition så kan det bli mycket. Personligen när jag har haft häst så skrittar jag fram i 15 min och av i 15 min. Så på 30 min ridtur skulle jag inte ens haft tid att trava på. Men då har jag aldrig behövt sätta igång en häst efter en skada och ännu mindre från ett vanvårdshem.
 
Sv: Ge mig råd

Jag tycker det låter som att din häst har ont!! Visa honom uppsutten för veterinär och utred skadan ordentligt så att du inte rider på en häst som har smärta. Han kanske måste skrittas länge innan man kan börja trava igen.

När du utrett så att hästen helt säkert inte har ont måste du ta hjälp av en kunnig tränare och lite börja om med honom och lära honom saker och ting på nytt. Han har haft ett tufft liv din pålle och kommer behöva lång tid att anpassa sig till ett nytt hem och en ny vardag som ridhäst.

Ska jag vara helt ärlig så låter det inte riktigt som en läromästare men det kan nog blir bra om du ger honom och dig tid och tar mycket hjälp.

Och klart han är rädd för pisken om han blivit slagen. :cry:

Lycka till!!
 
Sv: Ge mig råd

Jag tycker det låter som att din häst har ont!! Visa honom uppsutten för veterinär och utred skadan ordentligt så att du inte rider på en häst som har smärta. Han kanske måste skrittas länge innan man kan börja trava igen.

När du utrett så att hästen helt säkert inte har ont måste du ta hjälp av en kunnig tränare och lite börja om med honom och lära honom saker och ting på nytt. Han har haft ett tufft liv din pålle och kommer behöva lång tid att anpassa sig till ett nytt hem och en ny vardag som ridhäst.

Ska jag vara helt ärlig så låter det inte riktigt som en läromästare men det kan nog blir bra om du ger honom och dig tid och tar mycket hjälp.

Och klart han är rädd för pisken om han blivit slagen. :cry:

Lycka till!!
 
Sv: Ge mig råd

Hur rider du och hur mycket väger du? (tänkte om det är tunga kilon kanske hästen inte klarar att bära upp dej än)
Hur sitter sadeln?
Veterinärbesiktade du hästen?
Ska du fara på återbesök för att kontrollera att knäledsinflammationen verkligen blivit bra?
Har du låtit någon annan duktig ryttare sitta upp och prova, beter sig hästen likadant då?

Ursäkta om jag låter negativ nu, men hur tänkte du när du köpte den här som läromästare?
Sen är åtta kg hö inte mycket om han fortfarande är mager.
Kollade din andra tråd du startat (i augusti?) och då hade du sålt ditt dräktiga varmblodssto pga psykisk sjukdom. Är det läge och är du redo att skaffa dej en ny häst redan? Eller så kan du ju ha startat tråden långt i efterhand sen du sålt.

Jag råder dej att ta kontakt med veterinär, få utrustning kollad av någon som KAN, få hjälp med ridning och utbildning om du själv är rädd samt se över din egen ridning och teknik. Står du i stall bland andra som kan hjälpa till?
 
Sv: Ge mig råd

Du har bara haft hästen i 14 dagar! En häst som har blivit illa behandlad kan ta lång tid innan han litar på människor igen. Jag skulle inte rida hästen alls. Mitt råd är att gå ut och gå med hästen instället för att rida och longera. Han måste få en chans att lära känna och lita på dig från manken innan han kan lita på dig uppe på hans rygg. Ta med en påsen äpplen och släpp honom lös i (stängd!) hagen. Kommer han till dig? går han när du går? stannar han när du stannar? Gör han det så beröm honom med äpplen och klappar. Det ska vara något positivt att vara med dig!:)

Det var på detta sätt jag jobbade med mitt varmblod i början. Han hade aldrig blivit illa behandlad men lite inte på någon iaf.

Lycka till!:)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 906
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp