Ge metacam eller inte?! *långt*

Emmah.S

Trådstartare
Snabb återberättelse:
Var in med ponnyn på kliniken igår, han blev helt mystiskt halt i början av veckan så jag beslöt mig för att åka in omg. Kommer in på kliniken och vet. kollar igenom honom, springer på asfaltsgången och longerar honom. Vet. ser ingen hälta och jag känner mig såhär :o, dock såg hästen halt ut på morgonen när vi sprang med honom hemma....

Hur som helst, hästen böjs igenom men har inte en enda grads hälta på något av benen. Assistenten (som fö är en väldigt duktig hovslagare) påpekar att denne tycker hästen är rätt mjuk i sulan ffa VF (på det ben jag uppfattat honom som halt...)

Börjar man koppla ihop 1+1 så ser man ett visst mönster, vi har bara sprungit med hästen på grusvägarna hemmavid, det är klart, är han så mjuk i sulan som han nu är så är det ju inte konstigt om han ömmar och visar hälta när han springer på grusväg. Veterinären och assistenten beslutar att sätta på hästen sulor fram bara för att se ifall det blir bättre eftersom det är den enda stället man lyckas får fram en reaktion(och för att vi ska kunna träna hästen eftersom han uppenbarligen bara är sulöm...) och sen blir det återbesök om några veckor för att utvärdera och se hur vi ska gå vidare.

Nu till vårt lilla dilemma...
Innan vi åker hem skriver veterinären ut ett recept på Metacam, tycker vi ska ge det både i förbyggande syfte och ifall hästen fortfarande skulle vara lite öm i sina sulor. MEN, detta är inget måste utan vi får lite själv besluta hur vi vill göra. Hur hade ni gjort, hästen är ju som sagt inte halt utan bara öm, men eftersom sulan är så mjuk finns ju viss risk att han kan få inflammation i hoven...det bär både för och emot, har redan hämtat ut skiten från apoteket så rent ekonomiskt är det ju redan kört....

Sv: Ge metacam eller inte?! *långt*

Jag hade nog gett det.. inte roligt med inflammation i hovar m.m
En kompis häst hade sulinflammation och det tog ett tag innan det gick över med medicinering och sjukhage.
Så ja jag hade gett det.:)

Om hästen inte har väldigt ont så hade jag inte gett metacam. Det är en stark medicin som frestar mage och tarm, ska inte ges i onödan. Men kolla igen med veterinären om du tvekar.

Om hästen inte har väldigt ont så hade jag inte gett metacam. Det är en stark medicin som frestar mage och tarm, ska inte ges i onödan. Men kolla igen med veterinären om du tvekar.

Det är just det som är grejen, h*n gav oss receptet för att h*n tyckte vi kunde ge honom i förebyggandesyfte men att vi fick besluta själv hur vi ville göra....

Jag hade gett den, inte kul med inflammationer kopplade till hovar.... Aldrig varit med om eller hört om någon häst som fått magproblem av Metacam, vet inte hur vanligt det är?

Det är just det som är grejen, h*n gav oss receptet för att h*n tyckte vi kunde ge honom i förebyggandesyfte men att vi fick besluta själv hur vi ville göra....

Jag antar att du fick lite mer information annars är det ju i stort sätt omöjligt att besluta ngt själv.

Nu är jag inte veterinär
Men metacam är ett NSAID preparat. Det är alltså antiinflammatoriskt men det innebär också en påfrestning för tarmen. En del av dessa mediciner, som tex fenylbutason (butta) också ett NSAID, kan vara ganska farliga att ge i alla fall i större mängder under längre tid. Där får man väga behovet av medicinering mot riskerna.

Om jag inte hade fått mer information än den du skrivit här så hade jag nog ringt och pratat med veterinären och frågat vad h*n menade.
men det är så jag hade gjort

inflammation i hoven känns inte så bra

Veterinären tyckte att vi skulle ge Metacam 5-6 dagar i förebyggande syfte och eftersom man inte vet hur öm han egentligen är ömheten försvinner ju inte så fort man satt på skyddande sulor. Varför det egentligen blev tjaffs var för att en av personerna (veterinärstudent) som var med mig på kliniken ifrågasatte varför hästen skulle äta metacam när han inte var tydligt halt utan bara öm, därför sa veterinären att vi fick själva besluta hur vida vi ville ge honom metacam eller inte men h*n tyckte det kunde vara på sin plats. Men som det ser ut i dagsläget så blir det nog trots olika påtryckningar från olika håll en 6 dagars kur med Metacam, jag har ju redan hämtat ut skiten på apoteket och hästen har ätit Metacam förr utan att få någon påverkan i mage och tarm.

Vi ändrade oss, ponnyn är hur pigg som helst och visar inga större tecken på ömhet i och med att han fått sulor så Metacamet får stå på skämmsbänken så länge :D

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur