Ge lusern på morgonen?

Sv: Ge lusern på morgonen?

Ett ex: hästen har ingen gallblåsa, Gallan kan alltså inte lagras för att sedan skickas ut i en stor dos när mycket mat kommer på en gång, som hos t ex människan.

Stora mängder är inte direkt 0,5 kg.

Ett ex: hästen har ingen gallblåsa, Gallan kan alltså inte lagras för att sedan skickas ut i en stor dos när mycket mat kommer på en gång, som hos t ex människan.

På vilket sätt skulle det vara bättre om hästen får allt kraftfoder på kvällen med tanke på saknad gallblåsa?
/U

kl.

Jag skulle inte ge krafftfodret före höet. Just med tanke på att om man inte har fri tillgång på hö så är hästen naturligtvis hungrig på morgonen och jag vill inte riskera att hästen kastar i sig maten och får foderstrupsförstoppning. Men det är vad jag har lärt mig!

Sen klassas ju lucern som grovfoder men då känns det bättre att ge lucern hack. Sen så ska väl lucern pellets svälla i vatten eller?

Det hör kanske inte till tråden egentligen.

Men gallan används väl mest till att hjälpa till vid nedbrytningen av fett. Den mat som hästar äter innehåller oftast inte så mkt fett så det är kanske inte en så betydelsefull skillnad. Dessutom håller jag med pastejja att om man tänker på det så vore det bättre att dela upp kraftfodergivan. Det tycker jag att det är överhuvudtaget.

Många av de reaktioner som sker i kroppen går till på samma sätt oavsett om det är en häst eller en människa. Sedan är det klart att det finns en del skillnader. Vi är ju anpassade till att äta olika sorters föda.

Lusern är ett grovfoder, även det som är i pellets form, så det kan du ge när som helst.

I vintras gav jag varje morgon mina hästar lusern. betfor, olja, (lite soja till ett par st) innan de fick gå ut i hagen och äta grovfoder.

Eftersom texten blev lite konstig så ändrar jag

Allt ovan är grovfoder utom olja och soja.
Jag menar naturligtvis att de fick hö/ensilage i hagen.

Betfor är inte grovfoder. :)

Betfor är inte grovfoder. :)

Varför inte?
En stor del av det består av fibrer.
Jag trodde att definitionen av ett grovfoder är att det består av mkt fibrer där näringsämnena ligger inbäddade i dessa.
I ett kraftfoder ligger de betydligt mer lätttllgängliga för hästen vilket sedan har betydelse för matspjälkningsprocessen. Dessutom är ju kraftfodren mer koncentrerade. Därav begreppen kraft- resp grovfoder. (Detta som en förklaring till hur jag tänker).

Varför inte?
En stor del av det består av fibrer.
Jag trodde att definitionen av ett grovfoder är att det består av mkt fibrer där näringsämnena ligger inbäddade i dessa.
I ett kraftfoder ligger de betydligt mer lätttllgängliga för hästen vilket sedan har betydelse för matspjälkningsprocessen. Dessutom är ju kraftfodren mer koncentrerade. Därav begreppen kraft- resp grovfoder. (Detta som en förklaring till hur jag tänker).

Citerar Christina Planck "När man i utfodringssammanhang talar om grovfoder till häst avser man vallfoder, om inte annat nämns." samt "Traditionellt delar man in kraftfoder i spannmål och kvarnbiprodukter, sockerfodermedel, proteinfodermedel och övriga kraftfodermedel."

Från pdfen du länkade till:
For instance, hay is 40-60% digestible, depending on
its quality, and beet pulp and soy hulls are 80% and 75% digestible, respectively." . Beet pulp = kraftfoder.

Citerar Christina Planck "När man i utfodringssammanhang talar om grovfoder till häst avser man vallfoder, om inte annat nämns." samt "Traditionellt delar man in kraftfoder i spannmål och kvarnbiprodukter, sockerfodermedel, proteinfodermedel och övriga kraftfodermedel."

Det är naturligtvis en tolkningsfråga. Jag är visserligen helt övertygad om att mina kunskaper när det gäller foder inte kan mäta sig med Christina Plancks. Men jag tycker ändå att det är lite konstigt att ett foder som innehåller så mkt fibrer ska räknas som ett kraftfoder. Det framgår inte i den text du citerar varför det är så.

Från pdfen du länkade till:
For instance, hay is 40-60% digestible, depending on
its quality, and beet pulp and soy hulls are 80% and 75% digestible, respectively." . Beet pulp = kraftfoder.

Jag förstår inte din slutsats vilket jag redan har skrivit.
Om jag fortsätter att citera texten jag länkat till

"While forages are well-known sources of fiber, other feedstuffs are considered “super fibers” because
they have energy levels much higher than typical forages. The energy levels in super fibers are slightly
less than those found in cereal grains such as oats and barley. Super fibers are, however, safer to feed
than cereal grains because their fibrous nature reduces the likelihood of grain overload.
The most commonly fed super fibers in the United States are beet pulp and soy hulls"

Jag tolkar det som att man mkt väl kan anse att betfor i alla fall har mkt gemensamt med grovfoder när man läser texten. Det är mkt möjligt att jag har fel men känner mig inte övertygad om att det är så. Jag tror att det finns olika sätt att se just på betfor.

Det finns ju "tusen" trådar om betfor här på forumet. Här är en länk till en av dem där HelenaHandberg skriver mkt kort om betfor och grovfoder. Tråden handlar egentligen inte om just detta.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=861072&highlight=betfor+kraftfoder&page=2

Betfor innehåller ju inte bara fibrer utan massa snabb energi i form av socker med. Betfor innehåller dessutom fibern pektin som är en väldigt lättsmält fiber.

Var i pdfen du länkat till skriver dom om kraft- resp grovfoder? Jag tolkar det som att "super-fibers" är kraftfoder. Dessutom visade pdfen du länkade till visade att betfor var mer lättsmält än hö.

Däremot anser jag att betfor är ett kraftfoder som mycket väl kan fodras utan grovfoder innan. Det invände jag inte emot (ville bara förtydliga).

Tråden du länkade till skriver HH "Men hon föder sig väl på blötlagd lusernpellets och betfor som grovfoder, och hestekrafft omväxlande med smågrisfoder som kraftfoder. " Det tolkar jag som att betforen ges istället för grovfoder (tillsammans med lucern för proteiner) inte att betfor är ett grovfoder.

Lättsmält, mycket energi och koncentrerat är för mig ett kraftfoder.

Så här definierade du själv kraftfoder innan "I ett kraftfoder ligger de betydligt mer lätttllgängliga för hästen vilket sedan har betydelse för matspjälkningsprocessen. Dessutom är ju kraftfodren mer koncentrerade. "

Protestera gärna om du inte håller med. :)

Senast ändrad:

Helt utanför tråden - ursäkta

Jag tycker att diskussionen är intressant. Jag är väl medveten om att du säkert kan detta bättre än vad jag kan (om inte det har framgått i andra trådar).

Betfor innehåller ju inte bara fibrer utan massa snabb energi i form av socker med. Betfor innehåller dessutom fibern pektin som är en väldigt lättsmält fiber.

Var i pdfen du länkat till skriver dom om kraft- resp grovfoder? Jag tolkar det som att "super-fibers" är kraftfoder. Dessutom visade pdfen du länkade till visade att betfor var mer lättsmält än hö.

Vad är en lättsmält fiber? En fiber bryts väl ner i grovtarmen även om den är lättsmält. Jag trodde att alla fibrer var grovfoder. Jag tolkar begreppet superfibrers som ett grovfoder med extra mkt energi. Bara för att det är mer lättsmält än hö behöver det kasnke inte vara ett kraftfoder.

Tråden du länkade till skriver HH "Men hon föder sig väl på blötlagd lusernpellets och betfor som grovfoder, och hestekrafft omväxlande med smågrisfoder som kraftfoder. " Det tolkar jag som att betforen ges istället för grovfoder (tillsammans med lucern för proteiner) inte att betfor är ett grovfoder.

Dumt av mig att länka till ngt som ngn annan skriver då det bara blir vår tolkning av vad hon menar. Jag tolkar det annorlunda men det känns bara dumt att gissa vad ngn annan menar i en kortare text.

Så här definierade du själv kraftfoder innan "I ett kraftfoder ligger de betydligt mer lätttllgängliga för hästen vilket sedan har betydelse för matspjälkningsprocessen. Dessutom är ju kraftfodren mer koncentrerade. "

Här undrar jag mest om det är så?

Sedan kan man ta ett annat foder som ett till exempel, lusernpellets. Jag anser att det är ett grovfoder. Men det är också lättsmält och består av en hel del proteiner.

Jag har alltid fått höra att man inte ska ge kraftfoder på morgonen (om dom inte får hö först). Hästarna ska då först få grovfoder för att dom inte ska kasta i sig kraftfodret.
Men då undrar jag om man kan ge lusern utan att ge något grovfoder innan. För det är ju ändå ett grovfoder, eller? :confused:

Är det lucernhack så är det ju precis som stråfoder så då är det ingen fara. Jag skulle inte ge torra lucernpellets på morgonen om inte hästen har hö som räckt hela natten vill säga. Men jag brukar ge min blötlagd lucern på morgonen och det har aldrig varit några problem. De andra hästarna i stallet får även andra kraftfoder utan att äta hö innan och det har inte heller varit några problem. Jag är lite försiktig med just pellets så dem vill jag ha blöta om hästen inte fått grovfpoder innan.

Till ts Hoppas att det är OK med liten trådkapning.

Jag har ägnat en stund efter att leta efter en definition av grovfoder respektive kraftfoder men ej lyckats, inte i böcker och inte heller på google. Jag är medveten om att betfor brukar räknas till kraftfoder men har som jag skrivit tidigare svårt att riktigt förstå varför.

Jag har hittat en tråd till här på forumet där HH har skrivit om betfor och grovfoder:

"Betfiber kan i princip betraktas som grovfoder. Fiberhalten är precis i gränslandet mellan grovfoder och ickegrovfoder."

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825710&highlight=betfor+grovfoder

Senast ändrad:

Till ts Hoppas att det är OK med liten trådkapning.

Jag har ägnat en stund efter att leta efter en definition av grovfoder respektive kraftfoder men ej lyckats, inte i böcker och inte heller på google. Jag är medveten om att betfor brukar räknas till kraftfoder men har som jag skrivit tidigare svårt att riktigt förstå varför.

Jag har hittat en tråd till här på forumet där HH har skrivit om betfor och grovfoder:

"Betfiber kan i princip betraktas som grovfoder. Fiberhalten är precis i gränslandet mellan grovfoder och ickegrovfoder."

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825710&highlight=betfor+grovfoder

Kan vi inte enas om att själva resten av sockertillverkningen (fibrerna) kan räknas som grovfoder medans det tillsatta sockret tillhör kraftfodret? ;) Så med andra ord är betfor en del grovfoder och en del kraftfoder. Iofs skulle det då gälla lucern med tillsatt melass med. :idea:

Kan vi inte enas om att själva resten av sockertillverkningen (fibrerna) kan räknas som grovfoder medans det tillsatta sockret tillhör kraftfodret? ;) Så med andra ord är betfor en del grovfoder och en del kraftfoder. Iofs skulle det då gälla lucern med tillsatt melass med. :idea:

Visst kan vi det. Jag tänkte på det sedan efter det att jag hade svarat. Dvs att betfor inte är ett grovfoder ändå utan snarare ngt mittemellan. Men lucern innehåller nog tillräckligt med fibrer för att ändå vara ett grovfoder. Även om det har ganska höga näringsvärden.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka