Ge lusern på morgonen?

G

glitzen

Jag har alltid fått höra att man inte ska ge kraftfoder på morgonen (om dom inte får hö först). Hästarna ska då först få grovfoder för att dom inte ska kasta i sig kraftfodret.
Men då undrar jag om man kan ge lusern utan att ge något grovfoder innan. För det är ju ändå ett grovfoder, eller? :confused:

Sv: Ge lusern på morgonen?

Lusern är ett grovfoder, även det som är i pellets form, så det kan du ge när som helst.

I vintras gav jag varje morgon mina hästar lusern. betfor, olja, (lite soja till ett par st) innan de fick gå ut i hagen och äta grovfoder.

Eftersom texten blev lite konstig så ändrar jag

Allt ovan är grovfoder utom olja och soja.
Jag menar naturligtvis att de fick hö/ensilage i hagen.

Senast ändrad:

Lusern är ett grovfoder, även det som är i pellets form, så det kan du ge när som helst.

I vintras gav jag varje morgon mina hästar lusern. betfor, olja, (lite soja till ett par st) innan de fick gå ut i hagen och äta grovfoder.

Okej tack så jättemycket för ditt svar :D

har man hästar som inte vill äta hö innan dom fått kraftfoder (ganska vanligt) så är det bra att blanda in lusernhack i kraftfodret. då får dom i sig lite grovfoder samtidigt som det tar längre tid att tugga.:)

Jag har alltid gett hästarna kraftfodret direkt på morgonen antingen ihop med att jag lägger in hö i boxen eller lägger ut det i hagen.

Det har aldrig varit några problem. Fast iofs så har det inte varit frågan om några större mängder. Max något kg.

Har man tillräckligt med hö/hösilage som räcker hela natten, eller halm som de kan pilla i, så är väl inte magen helt inaktiv på morgonen? Då kan det väl inte rimligen spela någon roll om man ger kraftfoder direkt när man öppnar stallet på morgonen? Jag fattar det som att hästar som inte har ätit på flera timmar mår bäst av att få grovfoder först, men jag kan ju ha missuppfattat.

I mitt stall får hästarna kraftfoder inne och får sedan hö ute i hagen, det funkar bra, men min häst får inte spec mkt kraftfoder har max fått 0.5 kg på morgonen (om ens det).

Jag tror att många hästägare nog kunde skippa ge kraftfoder på morgonen. Många verkar rätt så inkörda på att det promt måste ges på morgonen, och man kan ju undra egentligen varför det är så viktigt just med morgonkraftfoder ?. Dessutom ger många så himla lite, så en uppdelning är oftast onödigt. Många skulle även kunna minska sin arbetsbörda i stallet om dom direkt släppte ut hästarna och gav grovfoder därute.

jag tänker tvärt om, jag ger hellre mer kraftfoder på morgonen, vem vinner på att ha hästen joggande i boxen på natten? ;) Säkert helt ovetenskapligt, men jag ser på mig själv, mår bättre av mer frukost och lunch än kvällsmat. Men sådant är ju olika.
Jag ger alltså mindre kraftfoder och mer hö på kvällen.
/U

vad jag förstått det som så ska man ju ge många gg just för att hästarna ska hinna bryta ner det, ochatt det är bättre att få lite många gg är mer färre gg.

Jag har alltid fått höra att man inte ska ge kraftfoder på morgonen (om dom inte får hö först). Hästarna ska då först få grovfoder för att dom inte ska kasta i sig kraftfodret.
Men då undrar jag om man kan ge lusern utan att ge något grovfoder innan. För det är ju ändå ett grovfoder, eller? :confused:
Skälet till att man ska ge grovfodret först är att hästarna måste tugga det ordentligt innan de sväljer. När de har ätit en del av grovfodret är de mindre vrålhungriga och kan äta lugnare av kraftfodret också.

Ger du lusern i form av pellets så är risken stor att hästen kastar i sig även dessa pellets, om det är det första den får på morgonen. Och DET är inte nåt vidare bra... SÅ i just detta fallet kan du jämnställa lusernpellets med vilka andra pellets som helst.

Man kan ge ganska stora givor åt gången. Ca 0,4 kg per 100 kg/utfodringstillfälle. Det är ungefär vad hästens mage klarar av att bryta ned utan att få magproblem.

Många gånger ges det ju bara duttar hit och dit.

Senast ändrad:

Det handlar mer om att hästens salivavsöndring måste komma i gång. Grovfoder ger hästen stimulans för en effektiv produktion av saliv och den magsaft som underlättar en störningsfri matsmältning.

jo det vet jag oxå, men vi säger att du bara ger 0.5 kg krafftfoder per dag så tror jag iaf att det är bäst att dela upp det minst 2-3 gg.

Fast ren fakta och vad man tror måste väl ändå vara 2 olika saker. 0,5 kg är ju ingenting för en låt säga 500 kg: s häst att få på en gång. Finns väl ingen anledning till uppdelning för en sådan liten giva.

som jag skrivit innan så har jag läst att det är bättre att dela upp kraftfoder givorna och stod då ingeting om att det spelade någon roll om de fick mkr eller lite kraftfoder, utan var väl att det är bättre med en jämn tillförsel än mer en gång.

Uppdelning handlar ju om stora givor. Inte direkt små givor. Annars är det helt korrekt att dela.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka