Ge Krafft ponny ?

S

Sentir

Jag har införskaffat en liten shettisherre på 5år.
Han är pigg och glad, inga som helst problem med energin.
Han får förtillfället bara hö, runt 1-2 på morgonen, 1-2 vid lunch och sedan ungefär 3-5 på kvällen.
Han får betfor, korn, pellets eller något sådant som belöning när han gått hårt. Någon näve ungefär.
han hade mest stått när jag köpte honom. Nu har han tränats rätt mycket och gått ner mycket i omfång. På ca 1&1/2 månad har han minskat med 7-10cm runt magen. Jag tycker detta har gått allderless för fort. Han var överviktig innan, och nu snart någorlunda normal.
Men som sagt så anser jag att detta gått för snabbt, på kvällen så lassar jag in massvis med hö till honom så han har ungefär fri tillfång till hö under natten.
En tjej i stallet föreslog att jag skulle börja ge honom Krafft Ponny, och vill nu ha åsikter om detta då han har energi och är glad.
När jag tolkar efter honom så brukar han raca förbi varmblodet. Så energi och arbetsförmågan är på topp.
Nu har jag nog svamlat klart.:angel:
Åsikter?

Sv: Ge Krafft ponny ?

Kraft Ponny är det sista fodret jag skulle ge till en ponny, särskilt en shettis. Fodret bygger på missuppfattningen att en lättfödd häst behöver mindre protein än andra hästar. Så har man skapat ett foder med lite protein per energienhet. I själva verket behöver lättfödda hästar, dit naturponnyerna hör, mkt protein per energienhet. I de allra flesta fall är det proteinet som fallerar i första hand när shettisar inte håller hull.

Räkna ut hästens behov utifrån arbetet han gör och bedöm i vad mån du uppfyller det. Min gissning är att du behöver ge mer protein haltigt foder t ex lusern.

Ameo kanske tittar in och tipsar om en konkret foderstat för arbetande shettis? HH

Sv: Ge Krafft ponny ?

Jag håller faktiskt med HH om protein hos Shettisar.
Själv ger jag min shettis lusernpellets pga proteinfattigt grovfoder vilket funkar utmärkt på honom. Eftersom jag börjat motionsköra honom har han fått extra E-vitamin för muskeluppbyggnad o även andra mineraler och vitaminer såsom B-vitamin (för pälsfällningen på vårkanten).

Sen så vill jag påpeka att korn är inte ett så bra foder för shettisar. Skulle inte våga ge min shettis korn överhuvudtaget, eftersom det är lättfödda små hästar. De klarar sej bra på lusern men glöm bara inte mineraler o vitaminer. Kanske lite olja om ponnyn faller ur.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: kroklista
·
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka