Gazza Degato död

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sara87
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gazza Degato död

I TravSverige tillåts normalt sett inte att sperma används efter att hingstar dött, endast i undantagsfall ger STC tillåtelse tex Crowntron.

Om hingsten dör under betäckningssäsongen så får sperma användas under den säsongen. Men i det här fallet är 2007 års säsong över och då får den inte användas nästa år.

Normalt sett får man inte använda sperma av en död hingst. Med Crowntron sökte man efter ett par år dispens, eftersom han lämnade exeptionellt bra på de två år han levde och stod i avel. Dock blev inte de avkommorna som tillverkades efter hans död som man hade förväntat sig. Alla floppade i stort sett. Dessutom var det jättedyrt att inseminera märrarna.

Normalt sett får man inte använda sperma av en död hingst. Med Crowntron sökte man efter ett par år dispens, eftersom han lämnade exeptionellt bra på de två år han levde och stod i avel. Dock blev inte de avkommorna som tillverkades efter hans död som man hade förväntat sig. Alla floppade i stort sett. Dessutom var det jättedyrt att inseminera märrarna.
jo jag vet att man inte får - men jag undrar varför man kommit på den regeln. vad beror den på??

Eftersom avelsmålet ska vara att varje generation har gått ett steg framåt så ska det egentligen vara "bortkastade" pengar och tid... Sen tror jag även att det har något med DNA kontrollerna, en död hingst är ju lite svår att kolla DNA på...

Då är det alltså helt bortkastat att ta och frysa på travhingstar? På halvblod har man ju ofta sperman fryst och kan seminera med när hingsten gått bort, hade ingen aning om att det var otillåtet på travare?! Fast det är klart, när man tänker efter så har jag nog aldrig hört talas om något sto som blivit seminerad med en flera år död hingst... Man lär sig något nytt varje dag.

Nej helt bortkastat är det inte, ett fler tal av de travhingstar som tävlar och betäcker samtidigt fryser ner på vintern när det är lite lugnare på tävlingsfronten. Och kan då stå över en säsong på färsk sperma och bara tävla. Men det är inte så många hingstars sperma som faktiskt klarar nedfrysning och upptining, och dessutom blir det väldigt dyrt för stoägarna då det kräver en hel del övervakning för att seminera i rätt ögonblick.

Det finns även en hel del utländskahingstar som står på fryst i sverige.

Jag menade det är bortkastat att man inte får seminera med döda hingstar.;) Ja, fryst är ju väldigt praktiskt på de som tävlar, semin öh är ju väldigt bra på just dem om man tänker på hur mkt det tar på dem vid varje språng... Men som du skriver, det är ju bara ca 25 % av alla hingstar som det går att frysa, det är dyrare och det ställer även högre krav på stona och veterinären (tidsmässigt).

Min personliga inställning är att om en hästras måste använda hingstar som varit döda i 10-20 år så har inte den rasen några speciella avelsmål framåt.Och inga framsteg heller

Eller om man säger så här:
Nog borde det under så lång tid kommit fram hingstar som är klart bättre än dom som dog för 15 år sedan?? :confused:

AM

Kan hålla med, men samtidigt kan det ju vara så att en mycket lovande avelshingst med unikt blod som just börjat sin nya karriär dör...... Då handlar det ju inte om att gå tillbaka utan det är samtida med tiden då hingsten skulle varit verksam i aveln.

Men använes inte Lindys Crowns sperma länge efter hans död?
Eller han räknas klart inte som svensk?!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 784
Senast: Milosari
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
  • Låst
Relationer En av de schimpanser som är skjutna på Furuvik är Santino. Han är inte bekräftat död, men ligger stilla. Jag vill bara berätta det för...
2
Svar
23
· Visningar
2 443
Senast: Gunnar
·
Avel Är nyfiken då jag nyligen köpt en 5årig varmblodstravare :p han är rätt rejäl redan för att vara travare, 170 cm typ. Tror ni han kommer...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka