Gått över tiden

jenred

Trådstartare
Hur länge har ni varit med om att ett sto gått över tiden som längst?

Händer det att veterinären får sätta igång stoet? Hur länge brukar man vänta med att göra det?

Har en bekant vars sto gått över tiden med 5 veckor nu (ännu inte fölat)...

Sv: Gått över tiden

jenred skrev:
Hur länge har ni varit med om att ett sto gått över tiden som längst?

Händer det att veterinären får sätta igång stoet? Hur länge brukar man vänta med att göra det?

Har en bekant vars sto gått över tiden med 5 veckor nu (ännu inte fölat)...

Har varit med om att ett sto gått hela 12 mån och 14 dagar. Man sätter gärna inte igång fölningen på hästar. Förr eller senare så kommer de ut!

Mitt förra halvblodssto fick 3 föl, som föddes på dag 340, 342 och 349.

Sen har jag ett shetlandssto där jag inte vet vad som är mest sannolikt:
Fribetäckning från mitten av juli - 5/9. Ultraljudad och konstaterat dräktig runt 20-25/8 (minns inte exakt). Jag väntade föl i början av juni, trodde jag - fölet kom 1 augusti.... :eek:
Jag vet inte vad som är mest sannolikt: har hon gått över tiden 1½ månad eller har hon hunnit släppa sitt första foster, brunsta om och bli ombetäckt på några få dagar efter ultraljudskollen? (till saken hör att hennes normala brunster är 10 dagar långe)

Jag fortsätter att tjata om min väns connemara som gick 9 veckor över tiden och födde ett litet men piggt och friskt föl. Jarrah gick 4 veckor över tiden med sitt första föl och han var stor.
Man sätter inte igång fölningar eftersom risken för fellägen är stor. Det kommer när det kommer och det är bara att vänta.

Grannens fullblods sto gick 8 veckor over tiden. Vi var alla oroliga till slut, men veterinaren havdade bestamt att allting var som det skulle och att folungn skulle komma ut forr eller senare.
Ut kom en mycket langbent, men smal hingst. Han ar numera 4 ar och har vann sitt forsta race i varas, sa lite lyckat var det ju i alla fall.

Sjalv hade jag ett sto som alltid gick 4 veckor over tiden. Hon var dessutom det forsta stoet jag betackte, sa jag var nastan ett nervvrak innan den forsta folungen kom ut!!

Mitt sto fölade på 375 dygn, nästan 6 veckor över tiden. Till mig sa det att man sätter inte igång en häst om det inte va så att det var en fara för mamman att ha kvar fölet i magen och att det ofta hade dödligt utgång för nån av dem.

På 371 dygn gjorde vi en undersökning, då fanns det i stort sett inga fosterrörelser. Vi skulle förbereda oss på att fölis kanske inte skulle klara sig. :cry:

Vet. sa att vi skulle longera henne för att få fart på saker och ting. Tidigare hade vi bara gått promenader.

Några dagar senare fölade hon på eftermiddagen. Ett litet litet stoföl och mager var hon. Men pigg som bara den. Hämtade upp hullet fort. :)

Senast ändrad:

Förra året gick mitt sto över tiden med 30 dagar, det blev ett hingstföl och han var stor och pigg redan från födslen, men i magen märkte man inte mycket av honom, jag trodde ett tag att hon inte var dräcktig för hon hade ingen stor mage heller.... men så en dag kom han ut när jag nästan hade gett upp.... :banana: :banana:

Vi hade ett gammalt Chagall sto i fjol som gick 376 dygn.
//Tina

Min welsh var beräknad till 18:e mars och gick till 17:e maj,( mao 2 månader!!!) med sitt förra föl. Tyvärr var det dött vid födseln, antagligen var det nåt som blev rejält fel, vi obducerade aldrig fölet, tyvärr...

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
701
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis

Hund, Katt, Andra Djur