Gåt imot min inner tygel!

I

ikeline

Hej skulle hemskt gärna ha lite tips ang min pålle som jag nyligen fått hem.
Ett halvblod på nio år och när jag rider honom på volten så går han emot min inner tygel så det sjunger om det! Nästan att han ställer utåt .

Även om jag jobbar med min inneskänkel så släpper han riktigt inte än då utan trajar emot.
Jag försöker att inte bli spänd å hård i min hand utan försöker lätta hela tiden så han inte har så mycket att gå emot men därimot håller jag ett stadigt stöd på ytter och försöker få loss han med inne skänklen.Men håller ej så hårt ändå
Vet ej riktigt hur jag ska göra då det inte hjälper. Han är ganska hård i munnen och jag vill gärna ha honom mycket mjukare.
Är det nån somkan ge mig lite råd å tips vad jag kan pröva för att få det att funka bättre...?:confused:

Tacksam för alla svar !!// Ikeline

Sv: Gåt imot min inner tygel!

Biter han tag i innertygeln, eller blir han fast i yttertygeln? Du skrev att han vill ställa utåt.
Vad händer om du låter innertygeln vara "lös", alltså att du inte alls tar i innertygeln utan nästan låter den hänga lite, samtidigt som du formar med innerskänkeln och håller ytterskänkeln intill.

Ett vanligt fel ryttaren gör är att luta sig inåt. Då "välter" man hästen inåt med vikten vilket får hästen att dra inåt och luta sig mot innertygeln. Kan det vara det som är problemet?

Han biter tag på inner tyglen och ställer sig utåt vissa gånger
:smirk:

Jag sitter inte å lutar mig innåt då jag är rak i min sits ..
Så jag tror inte det är problemet.
Några andra funderingar ??

Jag hade provat med att ha "lös" innertygel samtidigt som jag erbjuder stöd på yttertygeln och försöker forma innersidan med hjälp av inner skänkel och med ytterskänkeln intill. Om hästen inte får något stöd alls på innertygeln så finns det heller inte så mycket att bita tag i. Undvik att fastna på böjt spår, variera mycket.

Jag har prövat med att inte ha något stöd i inner tyglen men då tar han i stället för mycket på ytter . å släpper man efter där då så kommer huvudet upp på han !
Han är ganska oskänslig i sidorna så man får verkligen jobba stenhårt med skänklarna ... Visst jag kan nog fastna på böjt spår i vissa tillfällen men när jag känner att han biter sig fast så har jag försökt att bryta honom genom att byta volt eller hittat på något annat med förmestadels bara skänklar ... hmmm vet i sjutton hur jag ska göra ..?

När han istället tar tag i yttertygeln har du ju ändå fått en reaktion, bry dig inte så mycket om var huvudet hamnar i detta läge, om han blir för hög gör det inget för det blir bättre när ni får ordning på resten. Han måste bli mer känslig för skänkeln, om han inte svarar på din signal så "knacka till" honom ordentligt en gång. Om han skulle rusa iväg då så har du fått honom att reagera, ge jättemycket beröm. Var hela tiden konsekvent.
Lycka till!

ikeline skrev:
Hej skulle hemskt gärna ha lite tips ang min pålle som jag nyligen fått hem.
Ett halvblod på nio år och när jag rider honom på volten så går han emot min inner tygel så det sjunger om det! Nästan att han ställer utåt .

Även om jag jobbar med min inneskänkel så släpper han riktigt inte än då utan trajar emot.
Jag försöker att inte bli spänd å hård i min hand utan försöker lätta hela tiden så han inte har så mycket att gå emot men därimot håller jag ett stadigt stöd på ytter och försöker få loss han med inne skänklen.Men håller ej så hårt ändå
Vet ej riktigt hur jag ska göra då det inte hjälper. Han är ganska hård i munnen och jag vill gärna ha honom mycket mjukare.
Är det nån somkan ge mig lite råd å tips vad jag kan pröva för att få det att funka bättre...?:confused:

Tacksam för alla svar !!// Ikeline

Hur stor är volten som du rider på?
Är det likadant åt båda håll?
I alla gångarter?

Jag skulle nog, i skritt för det är enklast, göra så att jag sitter på inner sittben och släppte efter litegrann på ytter tygel. Inte så att det glappar men nästan. Hålla den tygeln stilla, och varje gång han sätter i inner framben så "pilla,pilla,pilla", i inner tygel. När han lyfter inner fram så blir handen stilla.
Med inner skänkel så stimulerar jag inner bakben när inner fram är i sitt bakersta läge. Alltså just när inner bak lyfts, på så vis aktiveras det bakbenet att komma mer in under tyngdpunkten.
Ytter skänkel ligger stilla och bara ramar in hästen så att den inte faller utåt.
På så vis lockar man hästen att själv komma till ytter tygel för att söka stöd där eftersom den är stilla.

//F

Tackar så mycket för svaren Jag ska ut å pröva å se om det hjälper .
Igår när jag red honom så va han inte lika mycket motig som innan.
Jag har gjort som du sa med att ha knackat till honom med inner skänkel å det funkar ju för stunden men sen när han märker att jag inte knackar till honom så gör han lika dant .
Men igår gick han bättre och tog faktiskt stöd på ytter tygglen bra vissa stunder å då berömde jag honom jätte mycket.
Tack så jätte mycket för alla svar !!// Tacksam för hjälp

Det är mest i höger varv han vill bita sig fast men det är i alla gång arter mer eller mindre
// Ikeline

Jag tycker också att det låter som om han är ganska stel, speciellt i vänster sida.
Böj honom inte så många steg åt gången. Så fort han kommer in i böjning ett två steg så låter du honom räta ut sig några steg oen böjning igen räta ut osv. Det är väldigt jobbigt för honom så låt honom vila emellanåt.

Om du har någon som kan hjälpa dig från marken genom att med spö förstärka dina hjälper så är det bra.
De stegen som du pillar i innertygel så har hjälparen ett spö och pekar alt duttar på halskotpelaren samtidigt. Så fort du slutar pilla så ska spöet sänkas mot marken för att inte inverka. Likadant med hjälp vid skänkel. Det brukar fungera bra om man är tajmad med hjälpen.

Fastna inte heller i ett varv utan alternera ofta och börja och sluta med det lätta varvet, så att han får en positiv feedback genom att göra en övning som går lätt.

Lucka till //F

Varför jobba för att rida honom rakställd på volter (stora och små) och få likvärdigt stöd i båda tyglarna, innan du börjar böja honom och kräva mer stöd på innertygeln?

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fruentimber
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 531
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama