Skillnaden är att en ultraljud inte påverka hästen negativt vilket fasta i 14h gör på ett djur som ägnar sig åt att äta och söka föda 18 timmar på ett dygn.
Mina har ingen aning om att dom ska fasta under natten utan äter gladeligen hö eller gräs på natten utan något längre uppehåll. Inte visste hästarna jag körde förbi när jag delade tidningar det häller för dom käkade i godan ro när jag körde förbi mitt i natten.
Kolikvakade i stallet och bland tio pållar var det alltid någon som tuggade. Precis hela natten igenom.
Naturlig fasteperiod var fel formulerar kan jag se. Vi kan väl enas om att hästar ligger ner och sover/vilar om natten och alltså har längre perioder där de inte äter än mitt på dagen, men nej de fastar inte strikt en bestämd period om natten.Fast visst har man sett irritation på slemhinnorna redan efter 4 h fasta? Utfodringsrekommendationer tycker jag brukar hänvisa till ganska mycket skada efter kortare tid än 14 h?
Naturlig fasteperiod? Vad jag läst tidigare så åt de som mest typ tidig morgon och om man tänker att man ska dra in på gräsintag så är det bättre med gräs på dagtid än nattetid just pga att de oftast åt mer på natten (de kan självklart äta ikapp osv, detta var studier på hästar som fick äta fritt vad jag minns).
Men mina kunskaper kan mycket väl vara gamla. Har aldrig hört dessa två påståendena dock och vet att du är påläst så vill gärna veta mer!
Jag kan inte nämna några studier så här på rak arm men där är gjort undersökningar av hur mycket magsyra som produceras under dygnet mm. De studierna är grunden till att man ska ge omeprazol som det första om morgonen innan hästen får mat. Ben Sykes har gjort många studier på det.
Ja efter 4 timmar är det påvisat irritation i slemhinnan. Därmed inte sagt att om hästen går utan mat i 4 timmar så får den direkt magsår men risken för magsår stiger om det ofta går mer än 4-6 timmar mellan fodringar/tillgång till mat. (Gäller primärt sår i den körtellösa delen/vita delen/övre delen)
Enstaka gånger med 16 timmars fasta är såklart inte naturligt, men inget som majoriteten tar skada av. Är man orolig så kan man ju medicinera förebyggande det dygnet. Den informationen du får från en gastroskopi kan du omöjligt få utan undersökningen. Återkommande långvarig fasta är inte bra, fasta enstaka gånger är OK eftersom det förhoppningsvis ger oss information som kan hjälpa hästen på längre sikt.
Vi gastroskoperar vissa veckor 10-15 hästar ute i deras hemmastall. Jag kan räkna på en hand de hästar som haft komplikationer i form av kolik eller dålig aptit efter fastan. Ofta är det samma häst som påverkas varje gång. Det är troligen mer luften vi blåser in i magen de påverkas av eftersom de blir akut kortvarigt dåliga efter undersökningen.