Gästkrönikören: ”Ryttarna har för bråttom”

Många fina talanger försvinner för att ryttaren har för bråttom. Unghästar som belönas med höga poäng som 3-åringar lever inte alltid upp till siffrorna när det är dags för uppsutten hoppning. Ridsports gästkrönikör Magdalena Hermelin önskar att fler hästar fick mer tid på sig.

Håller helt med. Ser så många som knappt kan galoppera någorlunda rakt och ändå ska ge sig på att hoppa för hästen ”ska” hoppas in. Jag har haft hästar som inte hoppats in förrän de var 4 år, någon var till och med nybliven 5 åring (stor som ett hus med långa ben och dålig koll på sin kropp). Det blir hästar utav dem också. Förstår inte hela den där stressen med att rida in så snabbt som möjligt och jaga unghästfinaler. Är hästen redo så är den och är den inte redo så är den inte det.

Har återigen sett halvblod som är knappt 2 år fyllda och redan ridna i alla gångarter. Mina 2 åringar går fortfarande på bete och då är dom ändå födda tidigt på året. Det är tanken att dom ska gå 3 års men jag tänker inte börja med dom förrän i höst/vinter ändå. Är bara augusti ännu 🤷‍♀️ Stressa mindre eller köpt äldre hästar tänker jag om det är så viktigt att rida.

Håller helt med. Ser så många som knappt kan galoppera någorlunda rakt och ändå ska ge sig på att hoppa för hästen ”ska” hoppas in. Jag har haft hästar som inte hoppats in förrän de var 4 år, någon var till och med nybliven 5 åring (stor som ett hus med långa ben och dålig koll på sin kropp). Det blir hästar utav dem också. Förstår inte hela den där stressen med att rida in så snabbt som möjligt och jaga unghästfinaler. Är hästen redo så är den och är den inte redo så är den inte det.

Har återigen sett halvblod som är knappt 2 år fyllda och redan ridna i alla gångarter. Mina 2 åringar går fortfarande på bete och då är dom ändå födda tidigt på året. Det är tanken att dom ska gå 3 års men jag tänker inte börja med dom förrän i höst/vinter ändå. Är bara augusti ännu 🤷‍♀️ Stressa mindre eller köpt äldre hästar tänker jag om det är så viktigt att rida.
Kan inte säga att jag heller är ett fan av att jaga unghästklasser - fälttävlan är min sport numero uno. För satan i gatan vad folk stressar för att komma med till t.ex UVM i Lion d'Angers för 6- och 7-åringar och de flesta av dem kommer inte "levande" därifrån för en vidare karriär i sporten om man så säger :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina...
2
Svar
35
· Visningar
4 271
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama