Sv: Gasläcka

Funderade på det där med parasiter igår iom tiken är lite tunn nu (visserligen närmar sig löpet och hon har precis haft lite matvägran) men dom blev maskade i höstas med advocate, är det ens möjligt att få parasiter så fort?

Men jag tänkte iallafall åt rätt håll med att hålla dom på bara torrfoder, även om torrfodret i sig inte tillhör nåt specifikt "snällfoder"?

Avmaskningsmedlen tar de parasiter som finns i kroppen men få skyddar mot återsmitta (och de som gör det verkar endast ett par veckor). Så ja, parasitinfektioner kan komma snabbt.

Jag tycker inte att du ska byta foder i första hand utan börja med att tillföra något som stabiliserar tarmfloran. Om det inte fungerar - ett mag/tarmfoder under en period.

Det låter ju osannolikt att torrfodret skulle vara boven och att man ska hålla på och byta foder i ett är en myt.

Glömde skriva, avmaskning i höstas med Advocate (vets inrådan) och på tiken (som är den som kan äta människo/kanin/hästbajs hon hittar ute) lämnades det avföringsprov (till vet) någon månad senare, detta utan att något hittades.

Kan Probimin funka? Har haft riktigt goda resultat på hästen med det, men det kanske inte är samma bakterier i en hästmage som i en hundmage?

Har du bytt fodersäck? Eller äter de ur samma säck som när problemen började?
Det kan ju vara så att det är något fel på just DEN säcken?

Jag är övertygad om att jag råkade ut för en sådan sak när bägge hundarna blev kassa i magen. Då hade vi inte bytt märke utan bara sort, och mina hundar är vana vid snabba byten mellan massvis med foder utan problem och problem uppstod någon vecka efter bytet. Jag tror helt enkelt att det var något skit med just det i den säcken.

Jag var med om samma sak för något år sedan, att båda hundarna plötsligt blev helt kassa i magen. Efter mycket uteslutande och funderande kom jag på att säcken var nyöppnad precis när besvären började. Kontaktade tillverkaren och fick då höra att de fodersäckarna som var tillverkade perioden x - x var fel på och hade återkallats!

Där sa ni nåt.. Det var en relativt nyöppnad säck när problemen började..iof är vi inne på nästa säck nu, kan man ha sån otur att få två måndagsex? Eller så kanske mag- och tarmfloran måste ha den där hjälpen på traven att komma i balans. Men kanske värt att prova och köpa från annat ställe ändå, nu när det är dags för påfyllning.

Normalt sett förstör ju inte mormors matande under jul hundarnas mage i över en månad. Jag tror också på teorin om att det var dåliga säckar. Köper du ett foder som är lite annorlunda från samma leverantör så kan du nog ha fått två säckar ur samma dåliga "batch".

Testa att köpa från någon annan.

Men samtidigt känns det som att du ska byta foder. Bajsar hundarna helt normalt? Är det bara gaserna som är fel?

Fast hos mormor snackar vi mängder som dom gott och väl kunnat leva på:o
Normalt sett har det inte varit problem vid foderbyten/saker som inte ingår i basfoderstaten.

Det är ju samma fodersort inköpt på samma ställe, men det känns som att det borde vara på nästa leverans iom att det ändå tar en stund innan man fått tömt en säck. Men det vet jag ju inte, tyvärr slängs ju säckarna på en gång så dessa kan jag ju inte ta en kik på heller.

När jag tog över den gamle var han mer eller mindre alltid lite halvlös i magen, trots dyrt snäll-mot-magen-mat, därför har vi provat lite fram och tillbaka med olika foder i olika prisklasser och märken och detta är det som alla funkat bäst på och dessutom tyckt om (eg bara tiken som kan vara knusslig, de andra tackar inte nej till nåt:angel: ) , inte lösa och inga fisar. Men nu är ju han lite lös igen.. Tiken var det också en period, men nu är hon tillbaka till normal.. fisarna är dock kvar.. Den tredje har ju varit helt oberörd av allt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen
Tillbaka