LillaMy84

Trådstartare
:crazy: HJÄLP!
Ska försöka fatta mig kort.. Jag har tre hundar, varav två helt plötsligt är väldigt gasiga *kräksmiley*.
Det är inga små fjuttiga gräsfisar utan riktiga pruttar som luktar lik:crazy: De har gått på samma foder länge, utan några som helst bekymmer, men i julas under besök hos mormor (som ehh tycker mina hundar är SÅÅÅ magra och hungriga att dom bara MÅSTE ha en liten bit skinka och ett grisöra så fort man vänder ryggen till) drog gasläckorna igång. De är även aningens lösa i bajset, inget extremt, men ändå inte riktigt hundra.

Därför klurar jag på ifall det kan tänkas vara något som rubbat bakteriefloran i magen och om det är någon som vet eller har tips på saker som är snälla bakterier i för hund?
Kan det vara läge med foderbyte? Kan dom helt plötsligt bli känsliga mot något dom tålt innan?
Fil? Fast är inte hundar laktosintoleranta? Proviva? Nåt annat?

Sv: Gasläcka

Min ena tik har en väldigt sur mage. När hon fiser flyr både jag och de andra hundarna ur det rum hon befinner i. Det är nära att man ringer giftinformationen om man vistats mer än 1 minut i samma rum som henne när hon lättar på trycket.

Jag har fått en del tips av vet. att ge henne. Bytade även foder till ett som vet. rekommenderade. Vi bytade dock snabbt tillbaka för hon blev om möjligt ännu giftigare.

Hon har även haft svårt att gå upp i vikt och det hade tydligen med hennes sura mage att göra. Har aldrig haft en hund tidigare med detta problemet.

Numera får hon High-Energy Professional från Svenska Hundfoder och TNI Extra. Missar jag att ge henne Extran i ett par dagar så är giftgasfabriken igång igen.

Hon fiser fortfarande en hel del men det är sällan det luktar nåt större. Henne pH-värde i magen är också helt ok nu.

Man måste dock vara försiktig med Extran när man häller den i matskålen. Numera använder jag inte mått längre utan häller på frihand upp det. De ska ha ca 30-60ml om dagen och jag brukar i regel alltid hälla rätt. (har använt det ett tag nu)
Man ska inte nysa när man portionerar ut det. Det gjorde jag.:grin: Nu är det så att damen är helt galen i Extran så hon kastade sig över skålen och slickade upp all vätska innan jag hann plocka upp den.
Resultatet kom på eftermiddagen. Kände att det luktade avgrund när jag kom in efter en kort shoppingtur på ICA.
Hundstackarn hade spraymålat köksgolvet.:crazy:

Numera är jag mer försiktig om jag känner att det börjar killa i snoken.

Min rottis var sa illa att hon sjalv reste sig och lamnade rummet nar hon slappte sig ... Jag bytte till ett foder utan sad och alla problem gick over. Hennes mage reagerar om hon ater mat som hastarna spiller nar de ater ... men inte om hon ater hastbajs med sad i. Hon kan ata ost, gronsaker, moss (ugh) och, som sagt, hast bajs utan problem. Det ar "oprocesserad" sad som staller till det for henne. Hon var pa Orijen i Sverige, men da det ar svart att fa tag pa har ar hon pa IVO och bada fodren (hoga i protein och ingen sad) fungerar jatte bra for henne.

Om det är ett tillfälligt problem kan du ge t ex Canikur Pro eller Fortiflora, båda innehåller laktobaciller som stabiliserar en rubbad tarmflora. Finns hos veterinär och på apotek.

Om det håller i sig kan man misstänka att det ändå är fodret, vissa ingredienser kan ha blivit utbytta eller receptet lite ändrat. Fungerar inte det första tipset skulle jag helt sonika byta till en veterinärdiet för kassa magar, t ex Hill´s i/d, under en period. När magarna blivit "sig själva" igen fasa över på ett annat foder igen.

Min hund har haft spolmask två gånger, innan jag märkte det och avmaskade fes han både ofta och riktigt surt. Nu fiser han bara märkbart illa när han snikat åt sig av kattmaten även om det kan komma små svaveldunstande presenter från hans håll ibland.

Om det är ett tillfälligt problem kan du ge t ex Canikur Pro eller Fortiflora, båda innehåller laktobaciller som stabiliserar en rubbad tarmflora. Finns hos veterinär och på apotek.

Om det håller i sig kan man misstänka att det ändå är fodret, vissa ingredienser kan ha blivit utbytta eller receptet lite ändrat. Fungerar inte det första tipset skulle jag helt sonika byta till en veterinärdiet för kassa magar, t ex Hill´s i/d, under en period. När magarna blivit "sig själva" igen fasa över på ett annat foder igen.

Ser upp till dig som vet men...

Har vovve aldrig smakat på annat än"sitt" foder, inte fan konstigt att magen ballar ur, tänk dig själv ts att du äter ¤sprängmedel¤.........

Mina valpar som lämnar mig, är vana vid det mesta... :o

Har vovve aldrig smakat på annat än"sitt" foder, inte fan konstigt att magen ballar ur, tänk dig själv ts att du äter ¤sprängmedel¤.........

Precis! :bow: Hundar som är vana att ha en varierad kost har inga magproblem.

Jag har goda erfarenheter av Aptus Aptobalance pet pulver. Bra bakterier för magen. Finns hos vetrinären receptfritt eller över nätet. Hjälper inte det på 8 v rekommenderar även jag se över fodret. Om ditt foder innehåller mycket majs och vete kan det räcka med att byta till ett foder med mindre av detta eller ris istället.

Håller med! Min vovve har aldrig magproblem, henne kan man byta foder på en dag på, behöver alltså inte vänjas in vid det nya. (händer ibland att det tar slut och man får köpa ett annat lite så där dåligt planerat) men som sagt inga problem! Allt man tappar på golvet slinker med ner, lök, clementiner, chillisås, en hel stooor pankaka (min hund är liten!) haha men aldrig något problem med magen inte =)

Annars säger jag som tantEster, Hill's foder för känsliga magar funkar, iaf på känsliga dobbis magar :D

Alltså, nu är jag inte en sån hemsk hundägare som du får det att låta, var har jag skrivit att de ALDRIG får annat än torrfoder?? De får inte godsaker i den mängd som hos mormor, för då skulle inte ens omplacering till en elitidrottare som springer ett maraton varje dag räcka för att hålla djuren i lagom hull...
Nu under gasproblemen har dom BARA fått sitt vanliga torrfoder och såna där skinntuggrullar för att magen ska få en chans att återhämta sig.. Kanske fel tänkt av mig?

Tillägg: i normala fall har de dessutom en kost baserad på 50 torrfoder 50 färskfoder..

Senast ändrad:

Det är två hundar av samma ras som stinker, men de är rätt olika till både utseende och sätt.. Den ena har varit lite bök med att hålla i hull, men det har alltid vart löp som spökat och hon matvägrat.. Så normalt är dom ju varken gasiga eller sura.. Men den där Extran kanske är nåt som balanserar oavsett problem?

Vi har under åren provat lite olika foder, både med ris och säd och både dyra, billiga och "folks favoriter" men detta är det dom haft allra bäst skick i magen och alla ätit med god aptit.. Men det kan kanske ligga nåt i det med säd ändå.. Dom är sjukt snabba att tugga i sig hästbajs som är frusen och helt plötsligt en riktig delikatess, kanske blir för mkt för magarna (fanns iof inga hästar el hästbajs när det började) I normala fall är det bara den ena som är som besatt av allt bajs som går att hitta ute (*kräksmiley*) de andra två kan äta en harplutt el två nån gång då och då.

Tack för tipsen, ska absolut prova något av preparaten (gissar att de är likvärdiga eftersom du inte nämner något:) )! Jag tror att det bara är ett tillfälligt problem, men har även klurat lite på det du skriver om fodret..

Tänker jag förresten rätt när jag håller dom på enbart torrfoder och lite tuggben tills problemet är borta?

Senast ändrad:

Har varit inne på foderbyte, men känns lite tråkigt om så skulle vara fallet eftersom det dom får idag har varit det som fungerat allra bäst

Men då undrar ju jag vad jag ska ge för att göra hundarnas ovarierade kost varierad?
Ja, grunden är torr och färskfoder, men exakt vad ska jag ge utöver det som finns på min tallrik (ja, förutom saker jag fått lära mig är giftigt ex lök eller när det är mkt kryddat), grönsaker och frukter (äpplen och morötter är en favorit), märgben, tuggben osv?

A-fil är laktosfritt, så det kan man ge till djuren :)

Vet du om man kan ge proviva i samma syfte? De är alla löjligt förtjusta i blåbär och matvägran (hos hormontiken) har ibland varit så enkelt löst som med lite blåbärssoppa.. Iof tackar dom ju inte nej till fil heller

Nej, hunden får en störd tarmflora vid ett snabbt foderbyte. Att likna det vid sprängmedel är väl dock en överdrift, även som metafor betraktat. En hund med en störd tarmflora, oavsett orsak, behöver en lättsmält diet och ofta hjälp att stabilisera floran igen. Att kontrollera parasiter som någon skrev är en bra idé - ts, kollamasken!

Och nej, hundar som "får allt" är inte per automatik bra i sina magar, de flesta hundar som kommer till djursjukhuset med magtarmstörningar äter en obalanserad kost, ofta en kombination av billiga märken och husmanskost.
Att få mat tillstucket sig från julbordet är en hälsorisk oavsett kost, det ser man inte minst på att antalet pankreatiter ökar runt jul..

Allt man tappar på golvet slinker med ner, lök, clementiner, chillisås, en hel stooor pankaka (min hund är liten!) haha men aldrig något problem med magen inte =)

Lök är toxiskt för hund, beroende på hur liten din hund är ska du kanske se över rutinerna vid skärbrädan?

De djurägare som förtvivlat inser att deras älskling fått en akut pankreatit pga att husse eller matte av ren och skär godhet lät lille hunden smaka på feta delikatesser från bordet skrattar sällan så högt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka