GASIG HÄST!

M

mjukmule

Vill bara berätta hur det gått för min häst (20 år)som varit fruktansvärt gasig. Jag har provat med bakteriebalans och jäst. Jästen hjälpte väldigt bra men jag fick ge den hela tiden och då var det nån som sa att det inte var bra :confused: Tillslut tag jag bort pelletsen, (han har först ätit Easy, men fabriken la visst ner, så då bytte vi till grund). När han varit utan pellets i ca 2 veckor började jag så smått att ge honom korn (+betfor, korn och mineraler). Han är pigg och glad och fin på alla sätt och helt utan gaser. Kommer det en liten en så gör den inte ont. :bump: :banana: Tänkte bara dela med mej av den erfarenheten.
 
Alla fungerar ju olika. Min gamla dam (21) tex har inte blivit gasig av att äta pelleterat foder det senaste året. Tvärtom mår hon bättre och är i mkt bättre form än när jag köpte henne för 1½ år sedan och hon stod på enbart havre/korn, soja, vetekli o betfor.

Nu får hon en blandning av groov, breed, lucern, soja, vetekli, betfor, olja, mineraler o vitaminer. Hon går utan täcke, har tjock finfin päls, är lagom rund och mkt bättre överlinje nu. Ingen kan tro att hon är 21!

Det går alltså inte att säga att det ena eller det andra är bäst för alla. Det är så individuellt. Kanske din häst blev gasig av just omställningen? Eller av något annat? Eller så passade korn bättre med hans matsmältning? Men det betyder inte att pelleterat foder är sämre eller korn bättre!

Själv skulle jag aldrig ge enbart korn till en häst. Det är grismat! Möjligen hälften korn, hälften havre. Men så länge mina hästar fungerar bra på havre (ungponnyn får tex havre) så nöjer jag mig med det, utan att blanda in kornet.
 
Hej igen, min häst har aldrig kunnat äta havre, han blir jättedålig i magen av detta. Jag menade inte att klanka ner på pelletrerat foder, men eftersom grund innehåller stor del havre så kan ju det vara orsaken till varför han blev dålig i magen av det. Vi har haft lååååång övergång så det handlar inte om snabba byten. Menade inte heller att det finns rätt och fel utan ville bara berätta hur det gått för oss. Så har jag tagit mej fram i hästvärlden; lyssnat vad andra har gjort och sedan tagit ställning till vad som kan passa mej och min häst. Jag har hört att de som har hästar som inte kan äta havre ger dem korn och det har gått bra, men det är ju som du säger att alla är olika. Hoppas inte att du ville påskina att vi behandlar våra hästar som grisar (eftersom du sa att korn är grismat) P.S. har inget emot grisar.... Kraft grov innehåller inte havre (har jag förstått?) och ges med fördel till hästar som har problem med magen, rekommenderas av tillverkaren. Jag har inte provat det än för det känns skönt att få landa i detta ett tag. :)
 
Haha! Nej, att korn är grismat var mest en allmän reflektion. Man ger korn till grisar för att de ska växa och få mycket fläsk.

Korn är ju annars inte så lättsmält för andra djur och jag har för mig att man inte rekommenderar att ge bara korn till hästar. I längden ska det visst ge andra problem.

Krafft har ju kommit ut med en ny produkt, Krafft Musli som är havrefri. Kanske något för dig o din häst?

Nej, det är inte lätt om hästen inte tål havre! Många (de flesta?) produkter verkar ju vara uppbyggda på havre. Sen finns det ju olika slags havre dessutom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 577
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Som rubriken lyder så står jag med en äldre storhäst nu (27år). Hästen är inte min men jag tar hand om den. Han har tidigare stått på...
Svar
12
· Visningar
3 129
Senast: Tingeling
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 671
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp