Gäsene ost, går inte att hyvla

Centaur

Trådstartare
Jag köper Gäsene hushållsost eftersom jag inte vill köpa ost av dansk/tysk mjölk. Osten är god men det är helt hopplöst att hyvla den! Den är för mjuk och seg, det blir inte en enda skiva utan bara små skrynkliga bitar som fastnar i ostyveln och det tar lång tid att få ost till en macka. Mackan ser givetvis hemsk ut. Osten har väl alltid varit åt det mjukare hållet men tidigare gick det iaf att använda osthyvel. Jag har två olika och ingen av dem funkar på Gäsene osten (funkar utmärkt på andra ostar).

Finns det speciella osthyvlar för mjuk ost? Eller andra märken som använder svensk mjölk? Är trött på att varje macka är ett tidkrävande och frustrerande projekt. :down:

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilken ordening det var. Men antingen så får man hyvla direkt när den kommer ut ur kylen så den är lite hårdare. Eller så var det att den fick stå framme en stund så att den blev "varmare".
Jag vet att jag experimenterade mig fram med en liknande ost.

Jag köper Gäsene hushållsost eftersom jag inte vill köpa ost av dansk/tysk mjölk. Osten är god men det är helt hopplöst att hyvla den! Den är för mjuk och seg, det blir inte en enda skiva utan bara små skrynkliga bitar som fastnar i ostyveln och det tar lång tid att få ost till en macka. Mackan ser givetvis hemsk ut. Osten har väl alltid varit åt det mjukare hållet men tidigare gick det iaf att använda osthyvel. Jag har två olika och ingen av dem funkar på Gäsene osten (funkar utmärkt på andra ostar).

Finns det speciella osthyvlar för mjuk ost? Eller andra märken som använder svensk mjölk? Är trött på att varje macka är ett tidkrävande och frustrerande projekt. :down:

Det finns massor av ost på svensk mjölk.

Hmm dålig osthyvel? Jag hade för mig att jag hade köpt den en gång och det inte var problem, men jag kan absolut minnas fel, jag kanske bara funderade på att köpa den.

Men den är god säger du? lite syrlig? får testa.

Hmm dålig osthyvel? Jag hade för mig att jag hade köpt den en gång och det inte var problem, men jag kan absolut minnas fel, jag kanske bara funderade på att köpa den.

Men den är god säger du? lite syrlig? får testa.

Ja jag gillar den. Salt, lite nötig. Det är de 3-4 senaste ostarna jag köpt som varit riktigt problematiska, tidigare gick det bättre

Deras egen osthyvel i plast (förmodligen vilken osthyvel som helst i plast) brukar underlätta betydligt. Näst intill omöjligt annars är min erfarenhet. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve
  • Vikt o ålder

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka