Gårdsplans skylt?

skogstomten

Trådstartare
Någon som bor nära en väg och som satt upp en sådan skylt?
Har det hjälp eller skiter folk i det lika mycket ändå?

Vi är så less på folk som kör rally över gårdsplanen
så jag vet inte vad.
Extra mindre kul med en lite grabb på dryga året.
:crazy:

Som det är nu smlara vi av vägen så gott vi kan,
eller rättare sagt, placerar hästtransport precis på kanten mot vägen. Så det ser trängre ut utan att fö den skull vara det.
Hjäper en smula på en del.
Men inte mot det förbannade älgjägarna som har så brottom till sina pass.:devil:

Andra ideer på fartminskade åtgärder utan att för den skull inskränka på framkomligheten för folk?

Sv: Gårdsplans skylt?

Så hade vi det innan. Satte ut lite skyltar men inget hände, folk körde fortfarande som galningar. Även vi parkerade hästtransporten så vägen blev väldigt smal. Men då TUTADE folk för det var krångligt att ta sig fram.

Kan inte inte göra väggupp eller gräva "hålor" så folk inte vill köra sönder sina bilar?

Vi tröttnade tillslut och nu har vi fått vägen flyttad. Helt underbart skönt! Kanske inte ett alternativ för er men jag kan lova att det var värt varenda krona.

Jag har lagt en tråd tidigare, på senior tror jag. Fick en del länksvar om skyltställen. Hittade dessvärre inte den skylt jag ville ha, men jag har sett en så det måste finnas att köpa. Har sett en blå vägskylt med barn, djur och skottkärror på som varnar för gårdsplan. Tror att jag såg den i Jonsered/Partille???
Fast hos oss är det ofta grannar som kör fort och dem har vi pratat med tusen gånger och de lovar alltid att sakta ner, men glömmer snart eller också drar de på när de tror att ingen är ute. Vi har funderat på att köpa en stor OSB-skiva, måla den och skriva med STORA bokstäver och skruva fast en på stallväggen och den andra där man kör in på gården, NÄRA vägkanten.

I vilket fall kan man smalna av vägen med blomkrukor, skottkärror osv. Hjälper tills folk vant sig och drar på iallafall.
http://www.farthindret.se/ Det finns farthinder att köpa som man kan flytta på vid t.ex. snöröjning. Fast då behöver man oftast tillstånd från kommun eller vägsamfällighet. Eller också lägger man ut dem tills någon klagar... Billigt farthinder är att lägga en slang med sand i över vägen. Har man hagar på andra sidan vägen kan man ju låtsas att det är en vattenslang.
Vi har låtit bli att slå gräset på vägkanterna för att få vår väg genom gården att se smalare ut. Ibland, när det är mycket rally på kvällarna, är jag stygg och sprider refelxer i gräset så att det ser ut som djur i vägkanten.
En granne till oss som har samma problem har ställt ut tätt med reflexstolpar så nära intill vägen han kan ställa dem och när de är ute på gården med barn så lägger de grova plank tvärs över vägen strax utanför gårdsplanen. De har sprayat planken knallorange så att man ser dem, men även om man kör jättesakta så är det inte snällt mot bilen. Vår SUV klarar planken, men en liten bil skulle nog bli skadad.

Nackdelen med att smalna av vägen med bilar eller stora blomboxar är ju att små barn + djur syns ännu sämre om de springer ut bakom en sådan.

Hehe jag folk har tutat här med ibland :D
Men inte så ofta.

Nä hade mina aningar om att skylt liks inte hjälper mot de som inte bryr sig om att visa hänsyn.

Flytta vägen, mja hade varit ett ställe som vi ville vara kvar på så ja absolut!
Men nu letar vi ju (sen länge :crazy:) en annan gård, men det verkar vara historiens segaste projekt.

En granne till oss som har samma problem har ställt ut tätt med reflexstolpar så nära intill vägen han kan ställa dem och när de är ute på gården med barn så lägger de grova plank tvärs över vägen strax utanför gårdsplanen. De har sprayat planken knallorange så att man ser dem, men även om man kör jättesakta så är det inte snällt mot bilen. Vår SUV klarar planken, men en liten bil skulle nog bli skadad.

Nackdelen med att smalna av vägen med bilar eller stora blomboxar är ju att små barn + djur syns ännu sämre om de springer ut bakom en sådan.

Ja precis det är ju nackdelen med att göra syn/körvillor, så det blir trängre.
Man förlorar fokus på allt annat än hindret.

Frågan är om man inte måste varna för farthinder som är på vägen.
Om man ska göra det korrekt iaf.
Fast lite små potthål eller lite slarvigt skottat på vintern kan ju vara naturligt :angel:

Kanske får införskaffa tramptraktorer och dockvagnar med verklighetstrogna dockor och placera ut på ställen där de syns plötsligt för oberedda bilförare :devil:
Hellre att de blir skrajsna och kanske funderar lite längre än att de kör på er son el. något djur.

En vän till mig byggde jättestora blom lådar och satte sicksack över vägen. Man måste därmed bromsa in för att ta sig förbi.Kör liksom slalom mellan dem. Sen ser det mycket trevligt ut med blommorna och grannarna har inte tagit illa upp.

:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka