"Gårdsbesiktning?"

Mat_hilda

Trådstartare
Ska köpa häst nu till sommar:banana: och undrar om någon vet vad en såkallad "gårdbesiktning" kostar? Hur den går till och vad man själv ska vara uppmärksam på. Alla tips är välkomna!

Mvh Matilda

Sv: "Gårdsbesiktning?"

Det ingår samma saker i en gårdsbesiktning som en klinikbesiktning, förutom röntgen.

Vid veterinärbesiktning har veterinären ett protokoll med en massa punkter som han följer. Det du ska vara noga med är att det ingår böjprov och arbetsprov!

Ta en veterinär du har förtroende för och använd INTE säljarens veterinär. Det du ska uppmärksamma är mest hur hästen beter sig, det medicinska kan du överlåta till veterinären, men för en dialog med veterinären, och vid ev fynd prata igenom med vet vad han anser och rekommenderar, exvis i fråga om att komplettera med röntgen etc.

Minns inte på rak arm vad jag gav för grådsbesiktning av DV i november, men tror det blev 1100 kr, kan ta fram fakturan sen om du vill veta exakt.

1228 kr, november 2006, Distriktsveterinärstationen i Finsta (norr om Sthlm). Veterinärbesiktning på plats i stallet, inklusive böjprov och arbetsprov.

Vad det kostar beror helt på var du bor. Köpte en ponny i småland oktober förra året och då kostade gårdsbes 500kr. Köpte en häst i Trollhättan i februari och då kostade det 1600kr. De kollade samma saker. Påpekade att jag tyckte det var dyrt men den veterinären tyckte det var otroligt billigt i småland.

Var båda Distriktsveterinärer? Prissätnningen är ju fri, så precis som det kan skilja MASSOR mellan olika kliniker, så skiljer det mellan olika veterinärer med. Distriktsveterinärerna har ungefär samma pris dock, resa och inställelse kan ju diffa, men annars är det ju samma prislista.

Sist jag gårdsbesiktade en häst (i höstas) gick det på ungefär 900 exkl moms. Detta var i skåne. Enligt mitt besiktningsprotokoll kollades följande:

Allmäntillstånd
Exteriöra avvikelser
Slemhinnor och lymfknutor
ögon och öron
hud
cirkulationsorgan
respirationsorgan, hostprov
digestionsorgan, tänder
yttre könsorgan
skelett, muskler, leder, senor
hovstatus
rörelser i skritt och trav
reaktion efter böjprov
longering

Jag hade vet här i går (värmland) hon tog 1390 kr för en besiktning. Det som är sämre med en gårdsbesiktning är själva hältprovet. Man har inte samma underlag hemma som på en klinik, ofta har man grus vilket kan göra att det är svårare att bedömma reaktioner efter böjprov. Men har man tillgång till asvalt är ju detta inte ett problem.

Lycka till med hästköpet.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
351
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 560
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin