Gårdsägare får begrava sin häst

Sv: Gårdsägare får begrava sin häst

Eh.... ok? What's the news? Det händer ju var och varannan vecka? Har journalisterna tråkigt i Småland...?

Mja nyligen var det en som grävde ner sin döda häst utan tillstånd precis bredvid en dricksvattentäkt här i Småland (Öland förvisso men det ligger ju precis bredvid Småland och det är inte så många mil mellan Öland och Nybro) och det har varit en hel del rubriker om detta i de lokala tidningarna. Hästen fick grävas upp igen men folk vill inte dricka vattnet från den täkt där hästen var begravd.

Därför är kanske länsstyrelsen här omkring extra noga med att gå ut med att det är ok att gräva ner sin häst om man söker tillstånd och om platsen är lämplig. Allt för att folk ska göra rätt från början antar jag och bästa sättet är nog att ha notiser i lokala tidningen. Detta stod först i lokala tidningen (Barometern) och jag antar att tidningen ridsport och buke tar in alla små notiser som handlar om hästar även om hästen ifråga har slutat sina dagar.

Senast ändrad:

Detta stod först i lokala tidningen (Barometern)

Jo, det framgick, men jag tycker det känns ganska irrelevant. Det kanske är mer ovanligt nere hos er, vad vet jag, men här är det inget som tillhör ovanligheterna och skulle inte omskrivas i tidningen ;).

Fast eftersom det nyligen var en häst här som grävdes ner på olämplig plats utan tillstånd så vill nog inte länsstyrelsen få in massa anmälningar om de hästar som grävs ner med tillstånd därför går man ut i de lokala tidningarna att tillstånd har givits. Men det är ju lite smålöjligt att ta upp det i rikstäckande media det tycker jag också

Det är väll ingen nyhet , det har man ju kunnat ansöka om 10-15 år tillbaka att få gräva ner sin egen häst på egen mark hos Länstyrelsen :confused:

Att Ridsport tar upp detta som nyhet ...

Mia

Senast ändrad:

Jag har regerat på många artiklar som lägggs upp här från Ridsport. Var för sig är de oftast inte så konstiga (även om denna får mig att mest se ut såhär :confused: ) men om man lägger ihop allt så känns det som om det börjar bli lite väl mycket sensationsjournalistik i det hela.
De senaste veckornas skriverier får mig att börja fundera på hur seriös tidningen är nu för tiden.

Det är väll ingen nyhet , det har man ju kunnat ansöka om 10-15 år tillbaka att få gräva ner sin egen häst på egen mark hos Länstyrelsen :confused:

Att Ridsport tar upp detta som nyhet ...

Mia

Gäller inte enbart egen mark.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kritiken mot Akka Ridcenter har pågått under flera år och turerna med länsstyrelsen har varit många. I mars 2021 drogs ridcentrets...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördagskvällen hittade Cecilia von Braun ett 80-kilos föl dött i hagen på gården Högaskog utanför småländska Nybro. Fölet var dödat...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året hittade länsstyrelsen fyra hästar som självdött och fem magra, levande hästar, på en gård. Nu får gårdsägarna djurförbud...
Svar
0
· Visningar
654
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst har hittats död i en hage efter misstänkt förgiftning på en gård utanför Lessebo i Småland. Nu ska händelsen utredas.
Svar
2
· Visningar
369
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama