Sv: Gardin/draperi i dragigt hus *tips önskas desperat*
Jag har också ett gammalt hus från 1800-talet och den har en glasveranda som jag bara
Dörren som leder in till våran hall har en enkeldörr som inte heller är särskilt tät. Vi tätade den så gott det gick med den tunnaste listen av ull som fanns, den sväller lite där det finns mer plats och plattas ihop där det är trängre.
Men det är bara till hjälp en liten del, sedan har jag hängt ett draperi framför. Letade som bara den efter rätt tyg som skulle vara tjockare och funderade på att täta tyger med vindtätt tyg också. Hittade inte det jag ville ha varken färdigt eller i tygväg för att sy själv. Tygerna som var tänkbara var också svindyra
Fick ett råd att sammet skulle vara det bästa tyget och he, he det passar liksom inte husets stil eller vår.
Men så gick vi, jag och min sambo på en antik, hanverk och samlarmässa för några år sedan och där hittade vi precis det vi ville ha
Det hade vist varit ett sängöverkast från ca sekelskiftet fram mot 30-talet. I mörk färg och lite tjockare tätvävt tyg. Passade perfekt till ett draperi.
Vi har det till hälften fördragen på dagarna när vi går mycket ut och in, när vi stänger för natten drar vi för den helt och den täcker en bra bit runt om också. Det funkar super, inget drag och varmt i hallen blir det.
Så jag vet inte direkt vad jag ska råda dig att göra, beror på hur du lever, vad som passar huset, ska det sitta där utan att behöva "röras"? Ett tjockare tyg ev med ett vindtätt foder skulle kanske vara något?
Vad man däremot inte ska göra är att täta verandan
Det är ett fruktansvärt tilltag mot de gamla hederliga luftiga verandorna, tycker jag.
Men det skulle du ju inte heller göra, ville bara få ur mig det när jag sett så många förstörda verandor.