Gardin/draperi i dragigt hus *tips önskas desperat*

dee79

Trådstartare
Vi har ett hus från mitten/slutet på 1800-talet med två fantastiska glasverandor. Dock är isoleringen vid dessa kanske inte lika fantastiska och jag skulle vilja hänga upp någon gardin eller ett draperi framför dessa som hjälper till att stoppa upp draget lite.

Gardinstänger etc är inget problem, men frågan är vad man ska använda för tyg. Är ulltyg bra? Eller räcker det kanske med att man syr med dubbelt tyg? Eller ska man ha dubbla stänger så man får två luftspalter?

Tacksam för alla tips och idéer.

Sv: Gardin/draperi i dragigt hus *tips önskas desperat*

Åhhhh det är ju så fint med glasverandor.... Jag skulle också vilja ha det...
Går det inte att täta med tätningslist i fönstrena istället för att hänga upp något?
jag har sett ett skräckhus 3 hus från mitt. De har hängt upp handdukar i sin glasveranda- de möglar för fullt pga kondensen. Så jag hade nog iaf inte satt det för nära fönstret...
"grannen" bryr sig iofs inte om huset alls vad jag kan se........

Glasverandorna är :love::love::love:

Jag hade inte tänkt att hänga upp detta ute på verandorna, utan innanför glasdörrarna som leder in och ut till dessa. Vi har tittat på tätningslister, men då dörrarna är lite skeva så går det inte. Skulle inte gå att stänga dessa längre, samtidigt som delar fortfarande skulle ha lite större glipor. Vill inte byta dörrar m.m heller då jag tycker att dessa ska vara kvar för att behålla charmen på huset.

Jag har också ett gammalt hus från 1800-talet och den har en glasveranda som jag bara :love:

Dörren som leder in till våran hall har en enkeldörr som inte heller är särskilt tät. Vi tätade den så gott det gick med den tunnaste listen av ull som fanns, den sväller lite där det finns mer plats och plattas ihop där det är trängre.

Men det är bara till hjälp en liten del, sedan har jag hängt ett draperi framför. Letade som bara den efter rätt tyg som skulle vara tjockare och funderade på att täta tyger med vindtätt tyg också. Hittade inte det jag ville ha varken färdigt eller i tygväg för att sy själv. Tygerna som var tänkbara var också svindyra :mad: Fick ett råd att sammet skulle vara det bästa tyget och he, he det passar liksom inte husets stil eller vår.

Men så gick vi, jag och min sambo på en antik, hanverk och samlarmässa för några år sedan och där hittade vi precis det vi ville ha :) Det hade vist varit ett sängöverkast från ca sekelskiftet fram mot 30-talet. I mörk färg och lite tjockare tätvävt tyg. Passade perfekt till ett draperi.

Vi har det till hälften fördragen på dagarna när vi går mycket ut och in, när vi stänger för natten drar vi för den helt och den täcker en bra bit runt om också. Det funkar super, inget drag och varmt i hallen blir det.

Så jag vet inte direkt vad jag ska råda dig att göra, beror på hur du lever, vad som passar huset, ska det sitta där utan att behöva "röras"? Ett tjockare tyg ev med ett vindtätt foder skulle kanske vara något?

Vad man däremot inte ska göra är att täta verandan :eek: Det är ett fruktansvärt tilltag mot de gamla hederliga luftiga verandorna, tycker jag.

Men det skulle du ju inte heller göra, ville bara få ur mig det när jag sett så många förstörda verandor.

Nä täta upp verandan vore en styggelse! Däremot ska den kittas och målas om innan det blir förstört.

Jag får nog helt enkelt prova mig fram med hur jag ska göra. Varför är det inte så enkelt som med stall? Där kan man bara hänga upp ett täcke eller en ullfilt - det behöver ju inte se så snyggt ut :angel:

jag har lyckan att ha en tapetserare som väninna. Så jag snappar upp en del...;)

Det finns massor av fina draperi/gardin-tyger som skulle passa för dina behov. Försök hitta ett ställe som säljer gardintyger från de större "finare" leverantörerna, tex en tapetserarverkstad som också gör gardiner. Antagligen kostar det lite extra att använda märkesvaror men å andra sidan får du ett tyg som både fungerar, och håller i evigheter....

Jag hade gått i antikaffär och köpt ett äldre överkast/yllefilt. Sådana man hade förr i sängen helt enkelt, precis som Winni gjort. Det tycker jag passar bäst i stilen till ett gammalt hus.

*svarar båda*

Får titta upp båda alternativen. Just nu får det bli något väldigt provisoriskt och billigt för värmen i huset har kraschat. Vår ackumulatortank läcker, så vi har noll tryck ut i det vattenburna systemet = det går inget vidare att elda = vi har runt 12-14 grader inomhus. Känns som att den räkningen kommer att svida, så fina tyger av bättre kvalitet får vänta tills ekonomin hamnar mer på plussidan. Nu lutar det åt att hänga upp hästens snygga gul-svart-rödrandiga ullfilt...:crazy: Tur det inte är december i alla fall

Du kan ju låtsas att det är en antik hästfilt! :idea:

*svarar båda*

Får titta upp båda alternativen. Just nu får det bli något väldigt provisoriskt och billigt för värmen i huset har kraschat. Vår ackumulatortank läcker, så vi har noll tryck ut i det vattenburna systemet = det går inget vidare att elda = vi har runt 12-14 grader inomhus. Känns som att den räkningen kommer att svida, så fina tyger av bättre kvalitet får vänta tills ekonomin hamnar mer på plussidan. Nu lutar det åt att hänga upp hästens snygga gul-svart-rödrandiga ullfilt...:crazy: Tur det inte är december i alla fall

Åh stackare, lider med er. Hoppas ni snabbt får ordning på värmesystemet.

haha - får väl göra det. Nu hänger den framför sovrumsöppningen (vi har inga dörrar i vårt hus tyvärr och hittar inga som passar :crazy: ) och ett eloljeelement är inpluggat. Så nu har jag iaf varmt i ett rum i huset.

Ulltofflor/duntofflor och mössa är vad som får en att klara sig i övrigt. Duscha kan jag göra på jobbet.

Vi har för en inte så himla billig peng beställt ett helt nytt system. Det blir en ny acktank med solslinga och två solfångarpaneler, inbyggd varmvattenberedare (vår andra går på el) och en slinga som kopplas till en luft/vatten värmepump. Sen ska grannen koppla in vedpannan på systemet också framöver, så man kan elda lite för mysets skull och för att spara in några kronor på el (man kommer ju inte ifrån att vedeldning när man kan ta egen ved är väldigt mkt billigare). Dock lär det dröja ytterligare ett par veckor innan allt är på plats. Hoppas att bebis i magen inte bestämmer sig för att titta ut för tidigt, för då får vi nog husera hos släkten ett tag :)

Åh vad underbart med en glasveranda!:love: Har du inga bilder att lägga upp?

Oj vilka fina glasverandor :love:

Kanske inte så kul när det är dags att renovera fönstren. Mycket kitta blir det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka