Går inte att radera

Y

Yessie87

Jag skrev ett inlägg (ny tråd alltså) i forumet och upptäckte direkt att det var svårt att få de svar jag var ute efter på mina frågor.. Därför ville jag radera inlägget. Men det går inte! Jag kan inte ändra i det heller..

Sv: Går inte att radera

Precis så är det :) Det finns en hel del skrivet runt detta i detta forum, om du har fler frågor efter att ha läst några trådar runt det hela kan du ställa dem här.

Jag har länge funderat på varför det inte går att radera eller ändra ett inlägg? Det gör det i "alla" andra communities där ute i cyber-rymden. Jag saknar den funktionen otroligt. Speciellt att det inte går att radera ett inlägg... Jag menar, man måste ju kunna få ångra sig?!

Det kan du!

I ca en kvart.

Använder man sig dessutom av förhandsgranskning och läser igenom sitt inlägg INNAN man skickar det så behövs det sällan ändras.

Du äger inte inlägget utan så snart du postat det är det forumets.

Du får gärna ge exempel på diskussions-forum där du kan radera dina inlägg i efterhand.
Hur tror du man skulle kunna följa och på något sätt förstå om folk raderade hälften av inläggen i en tråd, exempelvis.

Om du vill ha större möjligheter att påverka vad som syns föreslår jag Bukefalos bloggar.

Om du vid något enstaka tillfälle vill ta bort ett specifikt inlägg är du välkommen att höra av dig till Huvudmoderatorn för det forumet med en bra anledning till varför så kan det mycket väl tänkas att inlägget tas bort.

buke är inte ett community, det är ett diskussionsforum! :idea:
för övrigt håller jag helt med gunnar och andra i den här frågan. om man tänker efter innan man postar ett inlägg så är det sällan några problem. man får helt enkelt lära sig stå för det man skriver.

Precis!

Även om man kanske är väldigt arg och upprörd när man startar en tråd (pekar på mig själv :angel:)

:bow::bow:

Ibland måste man ta ett extra andetag och bita ihop lite till.
Bättre att låta bli att skriva något än att göra det i vredesmod och det blir fel.

Och så måste man tänka lite framåt när man skriver.
Om jag skriver något om mig själv, är det något jag vill att Buke (med omnejd eftersom det är ett öppet forum, man måste inte ens vara medlem för att LÄSA inläggen) ska veta om mig om ett eller kanske två år?

Man är inte alltid så anonym som man vill tro, framförallt inte om man är aktiv på övriga forum här på Buke.

För att nämna två sidor, på www.sporthoj.com och bike.se har det i alla fall gått att radera sina inlägg och trådar man själv lagt ut. Har inte varit aktiv på dessa sidor på ett tag men för några år sedan gick det i alla fall, vilket var rätt praktiskt. Speciellt med egna trådar man lägger ut. Nu är det självklart skillnad på sidor och sidor och där var det rätt mycket... spam och liknande men då tog i alla fall jag bort en del av mina trådar när jag fått den hjälp jag eftersökte, som inte behövde ta onödig plats i arkivet. Angående att radera ett inlägg, visst jag förstår principen med att har man postat har man postat. Fast jag anser ändå att man borde få kunna radera, eller i alla fall "ändra" (så att man ändå kan radera sin text om man vill det). Även fast man läst igenom sitt inlägg flera gånger och funderat på om man ska posta eller inte. Eller så kanske man inser en stund senare att man formulerat sig klumpigt, även om man inte tyckte det när det postades. Kanske man hoppar in i en diskussion som man sedan ångrar?

Jag håller med om att det kan bli förvirrande att följa en tråd om folk raderat lite här och var, därav kan ju en tidsgräns på mer än en kvart vara något. Kanske en timme åtminstone? För det brukar ju ta ett tag innan näste man skriver i tråden, och det dröjer väl ofta ytterliggare ett tag innan någon kommenterar det man skrivit. Vilket gör att man hinner ta bort/ändra sitt inlägg innan tråden rullat alltför långt vidare :cool:

Communities, diskussionsforum... vet inte vad alla kallas. Sidor med forum? :)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns trådar som trillar på med ett inlägg varannan dag. Det finns också trådar som ramlar på med fem-tio inlägg i minuten under vissa perioder på dygnet. Och det blir då och då jobbigt när folk blir osams för att inlägg ändrats och svar på dem därför verkar korkade.

Så hur man vill ändra på ändringskvarten, förlänga den eller ta bort den, hänger nog mest på vilken oturssida man hamna på i nån diskussion som gått snett.

buke är inte ett community, det är ett diskussionsforum! :idea:
för övrigt håller jag helt med gunnar och andra i den här frågan. om man tänker efter innan man postar ett inlägg så är det sällan några problem. man får helt enkelt lära sig stå för det man skriver.

Jag håller verkligen med!

Vill även lägga till att man måste tänka på hur man skriver.

Är inlägget skrivet på ett begripligt skriftspråk eller blir det svårtolkat med mycket förkortningar och illa formulerade förklaringar? (Amen asså, ja mena ju typ inte så, de va ju hon som... Äsch ni fatta junte! ;))

Jag tror att många får "fel" svar för att de som svarar inte förstått vad inlägget handlar om.

På Mulen går det också att ändra sina inlägg. Det är iofs mest dagboksskrivande där men även lite debatter.

Men det är inget direkt diskussionsforum, eller hur?

Det finns ju ett flertal exempel härifrån Buke som visar att det egentligen inte alls borde gå att ändra i sina inlägg. Folk som tror att det är OK att göra påhopp och sedan ändrat i sitt inlägg när någon påpekat det hela. Då har helt plötsligt den som påpekat påhoppet blivit anklagad för påhopp.

Det finns ju ett flertal exempel härifrån Buke som visar att det egentligen inte alls borde gå att ändra i sina inlägg. Folk som tror att det är OK att göra påhopp och sedan ändrat i sitt inlägg när någon påpekat det hela. Då har helt plötsligt den som påpekat påhoppet blivit anklagad för påhopp.

Håller med!
Det skulle bli allt för krångligt om man skulle kunna radera hursomhelst.
man får helt enkelt stå för det man gjort! Och är man impulsiv av sig får man lära sig att kontrollera fingrarna på tangentbordet, och kanske tänka efter vad man skriver.

Okej jag ger mig! Är väl en vanesak antar jag, detta med att kunna radera sina inlägg eller inte. Ända sedan min start i cyberrymden för massa år sedan har jag på sidor jag varit medlem kunnat radera mina inlägg. Men att man kan ändra sitt inlägg under en kvarts tid, det ska jag i alla fall komma ihåg. :)

Men det är inget direkt diskussionsforum, eller hur?

Ja, det skrev jag ju?

"Det är iofs mest dagboksskrivande där men även lite debatter. "

Det har hettat till ibland även i dagböckerna och i de övriga forumen. Jag vet eftersom jag modererar det forumet.

Du får gärna ge exempel på diskussions-forum där du kan radera dina inlägg i efterhand.
.

Jag är på ett mopsforum. Där kan man ändra hur man vill.
Fast jag kan tänka mig att det måste bli dumt om en diskussion håller på, och sen börjar folk ända/ta bort sina inlägg.
Nu blir det inte samma hetsiga diskussioner på mopsforumet som här ;) så jag har ännu inte sett att något tagit bort när de startat en ny tråd.

Kan inte mopsar skälla och bli hetsiga ;)
Jag tror säkert att det kan fungera rätt bra för det mesta, men de få gånger det inte gör det kan det bli rejält rörigt, på många plan.

Sedan har jag föreställningen om att diskussionsforumet skall efterlikna verkligheten. I verkligheten kan man inte backa och radera minnet av det man sagt till en eller flera personer. Man får bita i det sura äpplet och försöka be om ursäkt eller förklara varför man sagt som man sagt eller förtydliga sig själv om man har blivit missförstådd. Så tycker jag även det skall fungera på forumet, med den fördelen att det faktiskt går att ändra något en kort stund efter att man skrivit eller kanske t o m få det raderat om det finns goda skäl som en moderator godtar.

Kan inte mopsar skälla och bli hetsiga ;)
Jag tror säkert att det kan fungera rätt bra för det mesta, men de få gånger det inte gör det kan det bli rejält rörigt, på många plan.

Sedan har jag föreställningen om att diskussionsforumet skall efterlikna verkligheten. I verkligheten kan man inte backa och radera minnet av det man sagt till en eller flera personer. Man får bita i det sura äpplet och försöka be om ursäkt eller förklara varför man sagt som man sagt eller förtydliga sig själv om man har blivit missförstådd. Så tycker jag även det skall fungera på forumet, med den fördelen att det faktiskt går att ändra något en kort stund efter att man skrivit eller kanske t o m få det raderat om det finns goda skäl som en moderator godtar.

Jo jäklar att de kan :rofl:

Men jag håller med dig. Jag tycker det är bra om man kan ändra stavfel eller lägga till en kort stund efteråt. Sen ska man inte kunna ta bort inlägg mm. Måste bli väldigt konstiga diskussioner...

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Jag kan inte följa en tråd för att jag har trådskaparen på Ignorera. Jag har manuellt valt att följa tråden men får inga notiser när nya...
Svar
10
· Visningar
820
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 560
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter