går hästens instinkter att ta bort?

Seabaz

Trådstartare
Eftersom jag inte fick något svar på en av mina "frågor" i porslinshäst-diskussionen så gör jag en egen tråd.

Hästens instinkter, går dom att ta bort?
Många instinkter är ju redan borta i och med att vi faktiskt har lyckats tämja dom och idag rider på dom osv osv...

MEN, jag fick en häst för x antal år sedan, han åt inte gräs :crazy:
Vi ställde honom i en hage full med gräs, men han åt inte. När vi tog in honom och gav han en tuss hö så slängde han i sig det - Jättehungrig!

Provade att lägga ut hö i gräshagen och jovisst åt han upp det. Men nej, det gröna färska gräset åt han inte.

När vi efter kanske en vecka släppte ut en annan häst till honom som sällskap så åt ju den naturligtvis gräset och min häst tittade på den och efter ett par timmar gick han också och noppade lite gräs, om än väldigt försiktigt.
Hans hals var väldigt kort så han fick stå brett isär med frambenen för att nå ner till marken och lukta/äta på gräset.

Vart tog den instinkten vägen?
De två första åren i hästens liv vet jag inte vad han har gjort då han föddes i England.
Sedan kom han till Sverige och blev tränad galopphäst och på täby har dom inte så mycket gräshagar vet jag.

Men borde inte hästar veta sådant?

Sv: går hästens instinkter att ta bort?

Jag tror ingen djurart överhuvud taget mår bra mentalt om dess instinkter har avvänjts. Det går väl att vänja av i stort sett alla djurarters instinkter , men jag tror det innebär konsekvenser...
Jag antar att just det instinktiva går att vänja av för att arten i sig ska vara utvecklingsbar..Landdjur blev delfiner typ, fiskar ödlor grejjen. :idea:

Seabaz skrev:
Eftersom jag inte fick något svar på en av mina "frågor" i porslinshäst-diskussionen så gör jag en egen tråd.

Hästens instinkter, går dom att ta bort?
Många instinkter är ju redan borta i och med att vi faktiskt har lyckats tämja dom och idag rider på dom osv osv...

MEN, jag fick en häst för x antal år sedan, han åt inte gräs :crazy:
Vi ställde honom i en hage full med gräs, men han åt inte. När vi tog in honom och gav han en tuss hö så slängde han i sig det - Jättehungrig!

Provade att lägga ut hö i gräshagen och jovisst åt han upp det. Men nej, det gröna färska gräset åt han inte.

När vi efter kanske en vecka släppte ut en annan häst till honom som sällskap så åt ju den naturligtvis gräset och min häst tittade på den och efter ett par timmar gick han också och noppade lite gräs, om än väldigt försiktigt.
Hans hals var väldigt kort så han fick stå brett isär med frambenen för att nå ner till marken och lukta/äta på gräset.

Vart tog den instinkten vägen?
De två första åren i hästens liv vet jag inte vad han har gjort då han föddes i England.
Sedan kom han till Sverige och blev tränad galopphäst och på täby har dom inte så mycket gräshagar vet jag.

Men borde inte hästar veta sådant?

Hästens instinkter går inte att avla bort, det är just det som gör instinkterna till instinkter.

Att äta är ju en instikt hästar har, men våra tamhästar är ju bortskämda, de vet att de får mat, de behöver inte äta sådant som inte är gott, äter han inte får han någon annan mat.
Det kanske helt enkelt var så att han inte tyckte det var gott, hade han aldrig ätit det förut känndes det tryggare att äta hö, vad vet jag?
Han kanske kännde sig stressad i hagen? Då äter inte hästar, om de är stressade måste magen vara tom så de kan springa snabbare när de flyr.

Säkert är i alla fall, instinkter går inte att ta bort.

De flesta instinkter går inte att ta bort, precis som du skriver. Men en del instinkter minskar med hur vi avlar på djuren...

Du kan nog inte avla bort instinkter, däremot är jag övertygad om att du kan "träna"/skrämma hästen till att undertrycka sina instinkter så pass mycket att dom i våra ögon är "borta".

Jenny

Minskar kan jag hålla med om, likaså att vi kan träna hästarna att lita på oss mer än dess instinkter.

Men att hästar ska äta går inte att avla bort. ;)

Rumpnissen skrev:
Minskar kan jag hålla med om, likaså att vi kan träna hästarna att lita på oss mer än dess instinkter.

Men att hästar ska äta går inte att avla bort. ;)
Äta bör man annars dör man.... Den instinkten går nog som sagt var inte att ta bort, skulle kanske behövas på små feta shettisar.... :) . Men min hon bara äter och äter....

Jag tror man kan undertrycka och döva hästens instinkter i mångt och mycket, men under ytan kommer de alltid finnas där.

Exempel: Har stallkollega vars häst alltid gått ensam i hage. (13 år gammal) Är jättesnäll gosig häst, alltid glad, öronen framåt, går att göra vad som helst med, närsomhelst, för vem som helst. Så när han flyttade in i vårt stall gick han först ensam själv i hagen, och stod inne ensam i stallet hela sommaren medans de övriga var ute på bete dygnet runt i stora sommarhagarna.

sen på hösten släppte vi ihop honom med de andra (4 st andra valacker). Han betedde sig konstigt i början, ville inte vara med de andra eller ens hälsa särskilt mycket, gick för sig själv. De andra uppförde sig inte som de brukar när en ny kommer in i flocken, de verkade ignorerade även honom på ett helt annat sätt än de brukar med andra som släpps in nya, då är det idel uppvaktning och lära kännande som gäller i dagar och åter dagar. I detta fall hände inte detta utan de 4 "gamla" gick tillsammans och den nya lite vid sidan - han var inte utstött som de nya brukar vara först, men inte heller "med". som sagt- de gamla betedde sig otypiskt mot ny flock medlem, och hans ointresse var också lite "off" minst sagt.

2 veckor senare gick det inte att lämna den nya kvar i hagen medans man tog in de andra, ens 5 minuter - han blev hysteriskt ledsen och sprang och sprang och ropade på de övriga.

en månad senare springer den "nya" och busar och leker med de gamla i flocken - väldigt väldigt aktiv och är definitivt en i flocken.

Samma häst kan dock stå inne 4 dygn på raken, då han är van vid detta sen tidigare i livet. Han blir inte rastlös, stirrig eller ens pigg, av att stå där utan uppehåll 4 dygn utan att ens tas ut en enda gång.... (han hade tappsko och ägaren var bortrest och han fick inte gå ut pga tappskon..... :crazy: ) Enligt ägaren är han van sen många år tillbaks att göra detta med jämna mellanrum när nöden kräver, hon säger att han aldrig verkat brydd eller ledsen eller påverkad av det - och det verkar han inte heller.... min och de andra hästarna i stallet som inte är vana vid detta skulle bli skogstokiga på ett dygn av att inte få gå ut... men som sagt: han är van och verkar inte särskilt påverkad.. men det betyder ju inte att hans instinkter är borta - när han väl får gå ut i hagen igen är han ju precis som "vanligt"....

lite off topic nu märker jag men hoppas mitt resonemang ändå inte är för svamligt. återigen: Jag tror man kan undertrycka och döva hästens naturliga egenskaper genom att insistera och lång och utdragen vänjning. Men att instinkterna ändå alltid finns där under ytan.

Senast ändrad:

En kompis till mig köpte nyligen ett fullblod från Täby. Han åt gräset vi plockade och gav ur handen men inte det från marken. Innan vi släppte ut honom i hagen (han verkade knappt ha varit i hage förut, hur stressad som helst) så ledde vi honom ett varv runt den, och han luktade ett par gånger på gräset, mycket intresserad, men åt inte.

Nästa dag kom min nya hästr och vi hade bestämt att de skulle få gå ihop ett tag eftersom fullblodsvallacken antagligen aldrig gått med hästar förut och mitt sto är väldigt snäll. Han blev glad att se henne, de hälsade egentligan aldrig utan började bara springa brevid varann. Efter ett tag rullade hon sig, då gjorde han det också. Sen började hon beta, efter att ha luktat så tog han några tveksamma tuggor.

Efter en vecka släppte vi ihop dom med resten av flocken (fyra för honom nya hästar) och han ville inte hälsa på dom "så som hästar gör" utan de sprang efter honom och ville hälsa och han blev rädd och gömde sig. Nu, en dryg månad senare, står han och mitt sto i sin del av hagen och håller sig så långt bort från de andra hästarna det går att komma. När man ska ta in honom och måste gå förbi de andra hästarna så blir han orolig, taktar och lägger bar öronen, tydligt rädd. Däremot går det utmärkt att rida honom med andra hästar ochj vi hoppas att flock-problemet ska lösa sig med tiden.

Mitt sto håller sig fast vid honom, så hon gör det inte direkt bättre, han "tvingas" ju inte söka sällskap. Hon står väl med honom för att hon är nöjd att överhuvud taget ha en kompis, har alltid varit den utstötta typen.

Så jag tror det går att, inte ta bort, men "förstöra/försvaga" en hästs instinkter. De finns där djupt inne, men är gömda under år av onaturlig hantering/hästhållning och måste lockas fram igen.

Ullis

Nu filosoferar jag lite ;)
Kan tänka mig att det är två olika saker som du talar om. Instinkt iom att hästen vill ha sällskap och vill äta. För att kunna ha sällskap måste hästen kommunicera med hästspråket för att förstå andra hästar och hästspråket är inte instinkt utan något de lär sig under uppväxten i flocken. Så jag kan tänka mig hur en häst mår vars instinkter säger att den behöver sällskap men blir avvisad på grund av kommunikationssvårigheter.Det är nog lättare att lära sig äta gräs.... ;)
Liten tanke bara......

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Har läst nånstans att vilda hästar som fångas in och sen separeras inte gnäggar efter flocken, det för att inte locka till sig rovdjur.
Men våra tamhästar gnäggar ju både högt och lågt.
Nån som läst eller hört om det..?

Thelmis skrev:
Har läst nånstans att vilda hästar som fångas in och sen separeras inte gnäggar efter flocken, det för att inte locka till sig rovdjur.
Men våra tamhästar gnäggar ju både högt och lågt.
Nån som läst eller hört om det..?
det här var intressant, har aldrig hört det ...men man blir ju tokig på en del hästar som bara står och skriker efter kompisarna när de blir själva!

Har för mig att vilda hästar aldrig står under träd, för då kan det hoppa ner rovdjur från trädet på hästens rygg och äta upp dom.... Men tama hästar står ju ofta under träd

man kan inte tabort instinkter men man kan lära om dem lite. Att lära en häst att tänka först, panik sen, är jätte kul att ser förvandlingen.

Jag hade en väldigt svårt mishandlat appalossa som nästan svältade ihjäl. Han vist inte vad "normal" hö eller special hö, foder var. Hade aldrig sett en grass strån i hela sitt liv. Var rädd för en äppel för det säkert lukatade "Death". Han åt bara halm och bredde sig inte om att det fanns bajs på det heller. hans instinker sa äta vad du kan. Dem lära vad dem kan/inte kan äter från mamma. Och hans mor säkert inte fick dem här lyx grejer heller. Det tog en annan häst för att lära sig att det går att äta, lika som "You first, then me".

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 226
Senast: super
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning