Går ej att "fånga" i hagen!!!

C

Curly

Går ej att \"fånga\" i hagen!!!

Jag såg en liknande tråd, men tyckte inte att det hjälpte så mkt så jag försöker göra en egen!

När jag rider min medryttarhäst brukar jag rida tillsammans med en tjej som har sin häst i samma stall. Han kommer alltid dit på sommarbete. Problemet är att det är så väldigt svårt att ta honom i hagen. Min medryttarhäst kommer antingen fram så jag kan ta honom eller så kommer jag till honom och det går jättebra, det var bara några gånger i början som han stack iväg för att testa mig, men nu gör han inte det längre.

Den andra hästen är hopplös att ta. Vi rider alltid efter frukost eller innan middag/kvällsmat och det är lättare att få tag på dem då när man har mat att locka med. Alltså vi tar in dem när de har ätit frukost och om vi rider eftermiddag/kväll så får de maten när vi har ridit. Då brukar hon som jag rider med locka in sin häst med den maten han sedan ska få och ibland hinner han nästan äta upp allt innan hon får tag på honom och man ska ju inte rida direkt när de har ätit (de äter dock inte så mkt på morgonen, men däremot på kvällen och då får de betfor som är godare än morgonmaten :smirk: :crazy:.

Det går till ungefär så att hon kommer med hinken och låtsas att det är mat (om vi säger att det är kväll så att de får maten efter ridningen. Hon ropar och lockar med hinken och ställer ibland ner den och går iväg en bit för att vänta på att han kommer (för att kunna ta honom). När han börjar äta (eftersom han helst inte ska äta upp allt innan ridningen) försöker hon lugnt gå fram till honom och klappa honom och sedan sätta fast grimskaftet, men ofta kommer hon inte ens så långt! Han beter sig som en rädd vildhäst (och är egentligen inte det). Han sticker iväg ibland så fort hon försöker och bara ibland så går det att ta honom efter många om och men. Ibland hinner han ju äta upp maten genom att gå fram och tillbaka till den flera gånger efter att ha galopperat genom hela hagen och vi har försökt i en timma minst. Vi kan ju inte ge honom ännu mer mat bara för att få tag på honom och då lär han sig också det..

Usch, detta är ett jättetråkigt problem och det gäller bara hennes häst. Han har gått på det betet länge nu så han har vant sig och hon har haft honom i flera år.

Jag vill inte åka ut och rida och inte veta om man kan det eller inte (visst jag kan rida, men det är roligare när man är två och har planerat någon ritt!). Någon gång måste man ju få rida.. Det är ju en bit att åka och ibland rider jag själv, men vi rider inte varje dag så man vill passa på.

Snälla har någon något bra tips så vore jag tacksam.

Tänkte läsa om John Moore i senaste tidningen Häst----, men den finns inte till salu längre.. :crazy:

Re: Går ej att \"fånga\" i hagen!!!

Kan tillägga att hästen INTE är i någon "trotsålder" då han är ca 18 år! :smirk:

Jag är absolut ingen expert på detta området men jag kan ialla fall beskriva hur jag fick mina tjocka och lata shettisar att tänka om.Jag måste dock göra om det varje år då arbetet ska göra regelbundet.Mina shettisar vilar vintertid och arbetas sommartid.Givetvis föredrar de gräset men man måste ju göra det man behöver göra för att de ska se någolunda okej ut i kroppshyddan.Jag kunde närma mig dom så länge de förstod att det inte var arbete i görningen.Men så fort man blir regelbunden så drar de när man var någon meter ifrån.Jag börjar driva dom.Går de så driver jag dom framåt med hjälp av grimskaftet,de får inte stanna förräns de ber om det.Dvs att de kommer till mig.Nu kan man ju inte ha hur stor hage som helst vid detta utan dela av den du har och gör den mer arbets vänlig.Prova, kanske kan vara något för eran häst?

jag har exakt samma problem med min gamla dam på 21 år. Jag brukar ta med en longerlina o mota in henne i ett hörn av hagen, lägga linan runt rumpan o sen är det bara o ta henne. Har funkat i 8 år.. men alla hästar är ju individer... :D

jag har fått samma problem. sen mitt sto fölade för inte så länge sedan så är hon jättesvår att få in från hagen. massor av mutor osv..

När han börjar äta (eftersom han helst inte ska äta upp allt innan ridningen) försöker hon lugnt gå fram till honom och klappa honom och sedan sätta fast grimskaftet, men ofta kommer hon inte ens så långt!

Det låter som om han gillar att bli kliad och klappad, men sticker när han ska bli fångad. Det är ju i alla fall en bra början. Kan hon inte satsa på att gå in till honom i hagen ibland bara för att klia honom? De gånger hon ska rida kan hon ha med sig ett grimskaft som hon lägger runt halsen på honom. Då kan hon hålla kvar honom med det, medan hon knäpper fast grimskaftet ordentligt. Han har förmodligen lärt sig att undvika just fast-knäppnings-momentet. Men med skönt kliande och ett grimskaft som smygs på runt halsen hinner han förhoppningsvis inte reagera.

Om du säger att det har funkat i 8 år så visst :) :confused:, men man ska INTE mota in dem i ett hörn så de känner sig instängda :crazy:. En sak är väl om man stänger av hagen :idea:, men inte mota/jaga in dem i ett hörn.. :crazy: dessutom är det ju lite lättare med shettisar än D-ponny/stor häst kanske.. :smirk:

Hellu :)

Det absolut bästa är ju att kunna locka till sig hästen.

För att det ska funka på bästa sätt så ska din kompis besöka hästen i hagen flera gånger per dag (och ja, du skrev att det är långt att åka) och bara ge den t.ex. några morotsbitar och sedan gå därifrån. Hon måste ha gott om tid på sig och vara beredd på att offra iallafall en timma per gång dom första gångerna. Det ska helst vara några timmars mellanrum mellan gångerna. Hon ska inte gå fram till hästen mer än nödvändigt, utan det är hästen som ska komma till henne. Antingen kan hon sätta sig på huk med handen (med morotsbit) utsträckt och bara prata lugnt med hästen tills h*n kommer fram. Hon ska inte försöka klappa eller göra någonting som kan störa dom första 2 gångerna. (Om han vägrar att komma fram så kan hon bara lalla runt i hagen - försiktigt och med morotshanden utsträckt mot hästen hela tiden, även om h*n är flera meter bort. Hon kan gärna sjunga under tiden.) Hon får inte "visa" att hon bryr sig om hästen supermycket heller, utan ska bara sitta ner/ gå omkring för sig själv (men med den lockande morotshanden) så att det är hästen som blir nyfiken på henne.

Efter ett tag kommer hon kunna börja klappa/krama/lägga armarna runt halsen på hästen och mysa precis som i boxen. Hon ska kunna gå bak och klappa bakdelen utan att hästen springer iväg. När allt det här funkar kan ni testa att haka i grimskaftet.
När grimskaftet är på så ge ännu mera godis + beröm och klappar. Dom första gångerna med grimskaft ska hon bara haka på och av, utan att ta in hästen.
När hästen kommer upp till stallet ska h*n även få ett äpple eller något liknande.

Den här behandlingen brukar göra att den mest svårfångade hästen kommer gåendes MOT dig i hagen efter ca 3 dagar. Därefter brukar det gå hur lätt som helst under resten av sommaren, och efter dom första 3 dagarna behöver hon såklart inte hälsa på den i hagen förutom när det är rid-dags. (Nån gång då och då är i&försig alltid bra, men det brukar inte behövas.)

Vad ni behöver tänka på - även och framförallt när hästen börjar komma självmant - är att ALLTID ha godis med er. Hästar tycker inte om att bli lurade, och en sån miss kan göra att hela arbetet förstörs och h*n börjar springa iväg igen :( (Ni behöver självklart inte ge lika mycket som i början, men nån liten bit i hagen + när ni kommer upp till stallet är bra).

Jag vet att det låter som en "ansträngande" behandling (för din kompis del), men att offra 3 dagar för att få en häst som kommer fram till dig i hagen är absolut värt det.
Jag har testat det här på hur många "omöjliga" hästar som helst, och det har fungerat varenda gång.

Om något går fel så har hon antagligen gått för snabbt fram, man måste verkligen ge det tid dom första dagarna. Men det är bara att börja om igen isf ;)

Angående longeringslinan - om man vet att det är en häst som fånar sig, (alltså inte får panik) man är två stycken i hagen som ser till att linan är sträckt och har allmänt hästvett, så ser jag inget fel med att mota in hästen i en hörna. Det är ett effektivt sätt om man har bråttom, och hästen lär sig att den inte kan springa undan.

Den andra metoden (att locka) föredrar jag nog dock i det långa loppet, longerlinorna är väl mer en "panikgrej" eller om hästen fånar sig vid ett enstaka tillfälle.

Lycka till!
Mi :)

Jag brukar alltid valla svårfångade hästar, och det har hitintills aldrig slagit fel.
Valla = Lugnt och sansat se till att hästen hålls i rörelse genom att inta drivande position. Man skall inte springa, skrika eller flaxa omkring - det gäller att närma sig hästen med en viss pondus, hästen skall uppfatta dig som en trygg och stabil motpart.

Förhoppnigsvis inser en smart häst snart att den kan välja mellan att låta sig fångas eller att fortsätta röra sig.

Som sagt, har alltid funkat för mig. Sedan finns det ju hästar som antingen är för "dumma" eller för "smarta" för sitt (d.v.s. ryttarens) bästa.

Problemet, som jag förstår det, med denna häst är att den vet att den kommer undan. Den låter sig lockas med godis/foder ibland, men vet ändå att det bara är att dra om det inte passar.

Håller med alpha ang. "valla" så gör jag med.
Ingen god idé att locka med godis varje gång.
Hästar kan även vara känsliga för bemötandet, de gillar inte om man ser de i ögonen/går rätt emot dem eller dylikt.
Behöver inte vara så med alla hästar men en hel del reagerar såhär.
Åk dit flera gånger utan att ha "ridning" som mål alltid.Gå fram till hästen utan grimma.Om hästen flyttar sig så börja backa själv.Backa enda tills hästen stannar.När den står still gå fram igen.Går den så backar du osv.Fortsätt så tills du får komma fram och klappa.
Det kan också ha att göra med att hästen ser ridningen som "tråkig" kanske varier mer? Göra "sysslorna"med hästen på ett annat sätt?
Lycka till!

Jag tror att anledningen till att han (hästen) gör såhär är att han känner sig så fri på sommarbetet (han är nämligen bara så där och inte där han brukar stå på en fd ridskola med en hel del hästar och folk omkring)!

*Harkel* Jag skulle absolut inte tro att han tycker ridningen är tråkig. Särskilt inte nu på sommarbetet när hans ägare (min ridkompis) egentligen bara rider ut med dem. Vi rider på olika vägar, låter dem tävla i galoppen och de ger ut både glädjetjut och skutt! Tjejen jag rider med rider ganska sällan på bana när ha går på sommarbetet..

Nu den senaste tiden har det varit lättare att fånga honom. Jag lyckades t o m en gång som aldrig har gjort det innan. Satte mig med mathinken och han kom och åt lite, gick iväg, kom tillbaka.. när maten började ta slut :smirk: hade jag lite långa morötter. Han fick inte ta den, eller bita i den förrän jag fick komma nära med handen och klappa och jag kom då bara åt lite i ansiktet, men det räckte. Sedan tog jag tag i grimman (som redan sitter på, det är bara grimskaftet vi hämtar honom med) och lyckades sätta fast grimskaftet utan att han slängde sig iväg.

Nu på senaste tiden låter de honom äta inne så han inte vet om det är mat direkt eller ridning och sen mat när han kommer in! :) Det är ju inte bra om han äter upp allt (när vi försöker fånga honom) innan vi ska rida.. :confused: :crazy:, men det tar ju alltid ett bra tag innan vi kommer iväg och då när vi gjorde så lyckades han inte alltid äta upp allt innan vi fick tag på honom. Vi brukar även "lura" (när vi ska rida) med att de andra hästarna (som då inte rids) får mat så att han är sist kvar i hagen.

Jag vallar också.
Första gången så kan det ta någon timme, så man bör ha sett till att ha avbytare.
Sedan så går det lättare och lättare.

Fånga häst tråd

Vad ni behöver tänka på - även och framförallt när hästen börjar komma självmant - är att ALLTID ha godis med er. Hästar tycker inte om att bli lurade, och en sån miss kan göra att hela arbetet förstörs och h*n börjar springa iväg igen :( (Ni behöver självklart inte ge lika mycket som i början, men nån liten bit i hagen + när ni kommer upp till stallet är bra).
Man ska absolut inte börja med att muta hästen.Hästen ska komma frivilligt utan mutor. :smirk:

Spelar ingen roll vad det är för storlek på hästen, den ska ändå komma frivilligt till dig när man kommer för att ta in dom.Men som du skrev aldrig tvinga in dom i ett hörn!

Det är absolut inget fel att ge en häst som inte vill komma in belöning när den kommer självmant. Hästen har gjort rätt när den kommer, och i början räcker det inte alltid med en klapp för att visa det.

Med tanke på att hon skrev att det är problem med att haka på grimskaftet (grimman är alltså redan på!) så har det absolut gått på tok för långt.

Att följa efter hästen (valla) fungerar ibland det också, men det är ju mycket bättre att hästen lär sig att komma till ryttaren, vilket den gör genom lockningsmetoden. Och det tar inte många dagar innan man behöver sluta locka och den kommer fram frivilligt ändå. Sedan kan man självklart trappa ner på godisbitarna stegvis (bara ge vissa dagar/gånger) men man måste hela tiden hålla koll på att hästen inte faller tillbaka eller börjar verka "avvaktande".

Ser du att ge godis efter ridning som muta eller belöning?
I slutändan får ju hästen godiset i hagen samtidigt som h*n blir fångad, alltså efter att h*n gjort rätt. Vilket betyder att det borde räknas som belöning och inte muta.
Sedan ska man inte ge godis i tid och otid, men om hästen gör någonting frivilligt som den egentligen verkligen inte vill (t.ex. kommer in från hagen) så tycker jag inte det är mer än rätt.
Andra hästar kanske inte behöver vid intag, men kanske som förstärkt belöning när dom sköter sig under longering/ upplärning, o.s.v... Denna häst (som tråden handlar om) kanske inte behöver vid longering men istället vid intaget.
Alla har något dom inte gillar/ tycker är svårare, och jag ser inget fel med att belöna när hästen lär sig att trotsa sin "ovana".

/Mi :)

En del hästar kan man ju fånga in genom att muta dem med en liten hink med havre eller annat gott. :confused:

Nu måste jag ju bara lägga mig i. Det verkar finnas två huvudvägar när det gäller att få tag i hästen: att locka den med belöning (så att beslutet att komma är hästens) eller att ta kommandot genom att driva hästen.
Jag har haft hästar i många år och i början ägnade jag många frustrerade timmar åt att förfölja ett gammalt welshsto med eller utan havrehink. Numera har jag aldrig dessa problem.
Om jag får hit en häst som inte vill bli fångad driver jag den framför mig. Det kom naturligt för mig en dag och det är ofelbart. Det är nämligen så med hästar AV ALLA RASER att de följer sina instinkter. Det vet vi ju när det gäller flyktinstinkten :D. Alltså utnyttjar jag detta genom att driva hästen framför mig som en HINGST gör med sin flock. Eller när ett djur ska skiljas från de andra. Jag går lugnt men bestämt efter hästen, och ETT HÖRN av hagen är alldeles utmärkt, för då märker hästen att alternativen är få. Observera att man INTE ska jaga hästen!!!!!!!!!!!! Man ska vara lugn och envis. Om hästen är upprörd blir resultatet inte optimalt.
När hästen inser att man inte låter den vara i fred förrän man tagit fast den så kommer den helt sonika fram och låter sig fångas. Den ger upp och accepterar ditt ledarskap, och så länge du underhåller detta kommer du inte att ha problem med hanteringen av hästen, eftersom den litar på dig. :cool: Det är faktiskt så här enkelt. Men det kan ta tid. Den RIKTIGT KLOKE hästägaren släpper sedan hästen och börjar om om det behövs.
Hästen upplever garaterat ingen negativ känsla av detta, det är ett beteende som ligger naturligt för den.
Efter en eller ett par gånger kommer hästen självmant och låter sig bli infångad, jag lovar. Fast det är ändå bra att bara klappa om ibland utan att ta hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama