Går det lära gamla hästar

Calvaro

Trådstartare
Har chansen att bli vid ett 6-årigt ponnysto. Kruxet är att hon inte är mkt hanterad. Har aldrig varit hemifrån. Hon är van vid att bli borstad och verkning går bra. Men hon är ej van vid att bli ledd eller stå uppbunden. Är det kört eller går det lära henne att bli ledd och stå uppbunden? Vad bör man tänka på? Finns det tom med någon som lyckats rida-/köra in en såpass gammal "grön" häst?

Sv: Går det lära gamla hästar

klart att de går, varför skulle de inte ?

har hon blivit dåligt behandlad eller bara inte hanterad?
För har hon dåliga erfarenheter i bagaget så är de klart att de blir svårare.

Min tränare har flera gånger köpt 5 åringar som gått på lösdrift i flock utan någon nämnvärd hantering från mänskligt håll o dom har då blivit toppenfina ridhästar allihop.

Nej hon har inte blivit dåligt hanterad i den meningen. Men hon har haft en rädd ägare som aldrig sagt ifrån. Öppnat boxdörren och så har de fått gå själva ut i hagen. Så jag kan tänka mig att hon inte vill bli bestämmd över om du förstår vad jag menar. Annars verkar hon snäll och lugn.

Kunde jag tämja och rida in en sjuårig travarhjingst som knappt ens var borstad så ska väl ett sexårigt sto gå minst lika bra.

Jo det går, mne det kräver lite mer tålamod eftersom många hästar som fått göra som de vill tidigare i alla år har lite svårare att acceptera nya saker. Andra går det som en dans att rida in trots det.

En av våra köpte vi för två år sedan. Hon skulle då fylla 7 och var aldrig riden (de hade provat sitta lite dagen innan). Hon gör framsteg hela tiden och funkar finfint i ridningen. Hon är inte en häst man beordrar att göra saker utan en man måste vara lite tålmoig och hon är väldigt känslig, men snäll och fin!

Vi fick in en nästan ohanterad femåring till stallet förra sommaren. Den hade blivit vaccinerad och verkad och så men inget annat. Släppt in och ut från hagen med linor och gick inte att fånga i hagen och knappt i boxen.

När vi fick honom till stallet började vi direkt med att rida in och hantera honom som alla andra hästarna. Det gick hur bra som helst, ca tre månader senare var han inriden och hoppade små banor och terränghinder jättefint. Var anmäld till en fälttävlan bara ett litet tag efter, startade dock aldrig eftersom han blev såld.
Nu är han en jättetrevlig ridhäst som går att göra allt med. Är dock fortfarande lite försiktig och lite blyg och skygg av sig. Men det tror jag mer är hans personlighet.

Det viktiga är väl att tänka på att man snabbt visar vad som gäller och inte specialbehandlar hästen för att den är ohanterad. Då kommer den aldrig bli tam.
Så rid du in din häst, se till att få hjälp av någon som kan bara så går det säkert jättebra :laugh:

JA, det kan gå hur smidigt som helst!;)
Förra året fick vi hit 2 st welsh/shetlandskorsningar, 7 år gamla, suttna på en gång vardera. I och för sig kunde de stå uppbundna men hade knappt varit utanför sin hage på 5 år och var följdaktligen gröna på alla områden.

Mina döttrar (9 och 11) hystades upp och leddes runt. Efter ett par gånger red vi ut och de liksom hängde med bakom andra hästar. Vid kanske fjärde ridturen hojtade 9-åringen bakom mig:-Mamma, hon kan galoppskänkel! Och underligt nog stämmer det, ponnyn är en naturtalang.:rofl:

Efter någon månad var båda ponnyerna "promenadhästar" och fungerade utmärkt i skogen. Den ena såldes men den andra behöll vi och även om hon nu efter 10 månaders ridning (inte så värst frekvent dock) ännu inte går i form så går hon skapligt på ridbanan. Lydig och trevlig...

Detta sätt verkar kanske ovetenskapligt och hafsigt, men jag ville bara visa att man inte behöver måla f-n på väggen liksom. Bara för att inte få en massa skäll kan jag ju tillägga att jag vet vad jag gör och att det handlar om fingertoppskänsla, man får inte forcera det hela men ändå ska kusen tycka att det är roligt när det händer något. Jag tror man har svårare att motivera en äldre grön häst att springa runt runt på en ridbana än en lite yngre och mer lättpåverkad individ. Så uteritter inledningsvis tror jag är modellen!:idea:
Lycka till!

varför inte? 6 år är inte så gammalt ju ;) många travare (t.ex.) rids inte in förrän de är 7-9år så det tror jag nog ska gå! lycka till ;)

jag köpte min travare när hon var 15 och red då in henne.. å jag är INTE rutinerad utan det var mest jag som behövde en utmaning å d efick jag. Nu 8 år senare är hon mitt allt å vi kan varandra in och utantill =)

binda upp å leda brukar ej vara några problem. led först i hagen till den fattar å va 2. sen när man binder upp kan man vara 3 st så att 2 st står på varsin sida och håller i grimskaften så om i fall den får panik så kommer den lös.

Inga problem köpte en 6årig ohanterad hingst oktober -00. 3 år senare red vi nordiska mästerskapen i dressyr och var under flera års tid en av sveriges bästa c-ponnyer i dressyr.:D

jag köpte en i stort sett helt ohanterad (dessutom felhanterad) 6 åring för drygt 20 år sedan, han blev den bästa häst jag någonsin haft :D både som tävlingshäst (svår hoppning) och som "kompis"

vad vi gjorde va att börja från början, som med en riktigt ung häst.

:crazy: Det måste man kunna. Jag ska köpa ett 5 årigt sto som är minimalt hanterad. Blev inkörd som 1½ åring vilket tog 10 veckor sedan har hon stått på lösdrift i princip hela tiden.

Min gamla häst köptes som 5 åring och då var han bara sutten på när jga fick honom.

Min islandshäst var knappt hanterad alls innan hon reds in i våras vid 6 års ålder. Hon är helt underbar att hantera nu, inga som helst problem med något.

Tack för all peppning. Det är bara att börja på då! Har bara ett problem. Vet inte riktigt hur jag ska få hem henne. Är det bättre att låta henne åka lös? Om man nu får på henne.

Det är inga problem. Rätt hantering och hon kommer bli en trevlig ridhäst, det är jag rätt säker på.
6 år är inte gamalt och det finns hästar som bara ståt i hagen tills de är 15 och sedan blir trevliga ridhästar på äldre dar :) Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar