Går det här brödet att äta?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Skulle precis göra en nattmacka, när jag hittade ett oöppnad påse bröd (Lingongrova) längst in i skafferiet. Tänkte inte mer på det, utan tog ut 2 skivor och skulle börja bre. Inga konstigheter. Så råkade jag läsa på bäst-före-lappen. Bakdag: 29-03-17 - Bäst före: 05-04-17. :eek:
Men: Påsen var som sagt oöppnad och låg längst bak i skafferiet (mörkt och ca. 19.C). Det ser inte och luktar inte konstigt på något sätt. Inte angripet av skadedjur. Möjligen är det lite hårdare precis sista millimeterna ut i "kanterna", men annars känns det helt okej.
Vågar man äta det, fast det gick ut för snart 3 månader sedan? Eller dör man då? :cautious:
Känns ju lite synd och o-miljövänligt att slänga bröd som kanske går att äta, särskilt när det är ett helt oöppnat paket liksom, men samtidigt vill man ju inte hamna i en trälåda hädanefter pga. snålhet....

Enligt min erfarenhet så blir bröd oätliga på två sätt.
Antingen så möglar det, eller så blir det hopplöst torrt.
Båda märker du.
(Ingen källa på livsmedelshygienska fakta om saken, men jag har överlevt i mer än 40 år.)

Det går säkert att äta om det inte börjat mögla. Lingongrova kanske bara torkar? I så fall kan du nog se det som skorpor istället, eller knäckebröd.
Med vänlig hälsning, Icke kräsen

Det har knappt ens börjat torka! :p
Det är bara lite torrt i kanterna, inte annars. Jag varken ser eller känner lukten av något tecken på mögel. Har studerat brödskivorna mycket noga på båda sidorna.

Enligt min erfarenhet så blir bröd oätliga på två sätt.
Antingen så möglar det, eller så blir det hopplöst torrt.
Båda märker du.
(Ingen källa på livsmedelshygienska fakta om saken, men jag har överlevt i mer än 40 år.)

"Problemet" är att ingetdera hänt. Det är inte direkt torrt, och definitivt inte mögligt.
Men då kanske det bara är att köra på isf? :up:

Väldigt skumt att det inte blivit dåligt. Är du säker på att det har legat där hela tiden, inte varit nedfruset?

Håller med om att det är väldigt skumt!
Det har iaf vad jag vet inte varit nedfruset iaf. De bröd vi har i frysen går direkt frysen -> brödkorgen och mellanlandar aldrig i skafferiet (som är vårat "brödförråd" för icke-frysta bröd). Tittade på datumen på de andra bröden vi har hemma. De bröden som ligger i skafferiet har bäst-före i juli och är köpta senaste veckan. De som ligger i brödkorgen är köpta i juni i vart fall, och det äldsta går ut idag. De som ligger i frysen har bäst före mellan mitten av maj - mitten av juni. Så alltså är t.om. "frysbröden" 1-2 månader nyare än nämnda Lingongrova O_o
Väldigt skumt är det, som sagt....

Jag hade nog som någon mer nämnde, trott att det har tagit vägen om frysen.

men oavsett - ser brödet ok ut = ätbart
är det grönt/prickigt/luddigt = nej
...fråga min sambo som mitt i natten skulle ta en nattmacka och inte tände ljuset utan tog bröd som låg på bänken då det skulle slängas pga varit bortglömt och var allt ovan beskrivet :yuck: men bara inte hade slängts än. Han stoppade det i brödrosten och åt sedan.
Blev sååå dålig :wtf:

Om inte annat hade jag börjat fundera på vad de stoppar i Lingongrova, ifall en sådan "färskvara" håller sig utan att mögla så pass länge... Jag hade inte varit bekväm med att äta det, men huruvida du bör göra det eller ej vill jag inte uttala mig om.
Jag slutade köpa det brödet när samma sak hände mig. En påse som åkte längst bak i sakfferiet och som såg ny ut flera månader senare. Nej jag åt inte upp det eftersom jag blev äcklad av att det var så fräsht. I vanliga fall är jag inte den som drar mig för att äta saker efter bäst före datum men flera månader gammalt bröd :wtf:

Jag slutade köpa det brödet när samma sak hände mig. En påse som åkte längst bak i sakfferiet och som såg ny ut flera månader senare. Nej jag åt inte upp det eftersom jag blev äcklad av att det var så fräsht. I vanliga fall är jag inte den som drar mig för att äta saker efter bäst före datum men flera månader gammalt bröd :wtf:

Ja, man undrar ju om de balsamerat brödet med tanke på hur länge det håller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka