går det att tämja en vildhäst ?

L

lawema

Jag köpte förra vintern en vildhäst från island. Jag visste naturligtvis inte att det var en vildhäst, utan en vanlig ohanterad unghäst (då 1 år, nu 2 år ). Jag har själv fött upp och utbildat russ, shetlandsponnyer och travhästar. Jag har haft hästar av olika typer hela mitt liv och trodde att en unghäst från island inte kunde vara märkvärdigare. Det kanske de inte generellt sett är, men den här är det. I veckor har jag praktiskt taget bott i hans box. Vi har tränat ledövningar, longering och allt
möjligt och detta fungerar rätt OK.

Problemet är att han är så otroligt skygg. Jag har aldrig en enda gång höjt handen mot honom eller skrikit åt honom. Jag måste lägga minst en halvtimme varje gång jag ska fånga honom, " lura " honom med kraftfoder och blixtsnabbt knäppa fast en longeringslina. Bakom detta ligger veckor av " stå helt orörlig med en hink " så att han överhuvudtaget ska komma fram. Jag kan inte komma närmare än någon halvmeter och han vill absolut inte att jag vidrör honom.

Min fråga är finns det (islands) hästar som inte går att tämja? Finns någon med liknande erfarenhet?
Han tycks dock bli glad när jag kommer och tycker att det vi hittar på är kul bara jag inte rör honom, vilket är ohållbart. Han är som en fågel som äter ur ens hand ( konstig jämförelse kanske men precis så är han )

Sv: går det att tämja en vildhäst ?

Konstigt...

Min isis var oxå vild men gick lätt att tämja... Han var skygg men lärde sig snabbt att jag inte var farlig...

Tyvärr vet jag inget svar på din fråga...

De flesta hästar borde väl i stort sätt gå att 'tämja' men alla hästar behöver sitt egna språk.Man måste bara hitta det! :)
Men när du ska hämta honom i hagen: Börja med att strunta i att locka med kraftfoder det verkar ju inte ge något bra resultat.
Sen att han inte tycker om att du vidrör honom kan ju helt enkelt bero på att han inte är van vid dit 'språk' , han är en häst som levt det fria livet, det vilda och han är inte van vid att en tvåbent sak kommer fram, kanske tittar på honom (ögon eller kropp?). Han kan helt enkelt se dig som ett hot. Försök att inte ha enbart syftet att ta in honom varje gång du går ut i hagen. Kanske att du kan gå en sväng i hagen varje dag utan grimma och grimskaft i högsta hugg. Titta inte på honom. Han kan se det som att du motar bort honom, det kanske gör honom osäker, han kanske tycker du är helt okej men han vet inte eftersom du motar bort honom med blicken.
När det väl klaffar och du lätt kan gå fram till honom (gärna utan grimma o grimskaft!) så klappa honom på bogen/halsen först och flytta handen närmre själva huvudet, de flesta hästar gillar helt enkelt inte att man kommer för fort fram och ska klia dem lite.

Ja, en ohanterad unghäst är ju vanligtvis skygg, det är ju naturligt men jag har haft hästen i ett år. Inte tränat honom hela tiden utan haft honom tillsammans med två av mina andra unghingstar ( inte islandshästar ) på utedriften perodvis, men jag fodrar och vattnar hästarna 3 ggr per dag. Jag tillbringar minst 2-3 timmar varje dag i hagen och han ser mig i princip dagarna i ända.

Jag förstår vad Du säger, ungefär så gör jag med de andra unghästarna, som ju också är " ohanterade " innan jag börjar hantera de. De reagerar också som Du skriver, blir lite tamare, lite mer nyfikna för varje gång jag dyker upp. Grimma är något som jag sätter på då de glatt blir klappade och kliade vilket brukar ta ett par dagar eller de skyggaste fallen ett par veckor.

Men detta är något annat.
Han kom till mig i mars förra året. Jag släppte ut honom med mina andra ohanterade unghingstar. Jag tänkte göra precis som med de andra. Men efter två månaders vanligt " unmgänge " så sprang han fortfarande till andra ändan av hagen så fort någon människa visade sig. I maj, då jag verkligen hade tillbringat mycket tid , kanske 2-4 timmar per dag och dessutom flera tillfällen per dag i hans hage, inte betandes men nästan brevid de andra. Utan synbara framsteg vallade vi in honom i utedriften. Han fick bo i den själv med mig som enda sällskap. Jag var hos honom åtminstående 8 tim per dygn fast beslutad om att det skulle gå (trots hot om skilsmässa )

Han var lugn, tittade på mig, kom några meter närmare men aldrig så att jag kunde röra honom. Jag provade med kraftfoder. Först lärde jag honom äta kraftfoder, bara i krubban och sedan som jag skrev tidigare i en hink som jag höll i helt orörlig. Efter två veckor på detta vis " låste " jag honom i ett hörn och satte på honom en grimma.

Det var inte så kul tyckte han men pga att jag hade medhjälpare, som utan något våld hjälpte mig att hålla honom låst i hörnet, gick det. Han var livrädd men med viss hjälp fick vi in honom i stallet. fortfarande inget våld, skrik eller liknande.

Två veckor i box, jag satte en snodd på hans grimma för att kunna lura honom med en hink och på så sätt kunna få fast longerlinan. Utan den mutan for han bara runt i boxen. Med longerlinan på plats började vi promenera. Jag gick ett par timmar på förmiddagen och eftermiddagen. Jättesnäll att leda så fort hans förstått principen vilket gick ovanligt snabbt. Allt frid och fröjd så länge man inte kommer närmare än 1 meter.

hm. Försök att låta bli att närma dig..håll dig på två meters avstånd (kräver longer lina eller grimskaft såklart..) Låt honom ta första steget, men visa vart din gräns går..kanske en halv meter? Han kanske behöver lite tid själv under tiden ni håller på för att komma underfund med allt?

Inte för att jag vill verka omöjlig men det liksom fortsätter... efter de två-tre veckorna i box, och han var snäll att leda, svår att ta men med mutor gick det ( tog mellan 1/2 timme-1 timme ) så blev det sommar. Hela familjen fick plocka gräs dagarna i ända för jag ville ju inte att min ettåring skulle missa vår korta betessäsong. Till slut släppte jag ut honom till de andra. Där har han gått sedan juni förra året tills i dag. Jag har under juni-januari tillbringat en stund i utedriften varje dag då vi skottar den, fodrar, vattnar. Plockar in de andra hästarna titt som tätt.
Och visst hästen springer inte längre till andra sidan hagen utan tittar på när jag håller på med de vardagliga bestyren men fortfarande, oavsett jag bryr mig om honom eller ej så har vi en två-tre meters gräns, sen sticker han i väg.

I dag fick jag liksom nog. Snart är det sommar igen, bäst att jobba på medan jag med gott samvete kan hålla honom i box. Så jag lockade in honom med hinken, det glömmer han inte... in i utedriften.
" trängde " honom i hörn, på med grimman och longerlina och in i en box.

lawema skrev:
I dag fick jag liksom nog. Snart är det sommar igen, bäst att jobba på medan jag med gott samvete kan hålla honom i box. Så jag lockade in honom med hinken, det glömmer han inte... in i utedriften.
" trängde " honom i hörn, på med grimman och longerlina och in i en box.

Där tror jag vi har problemet, han vet att du lurar honom, att du tränger honom och att du stänger in honom.Han kommer antagligen fortsätta såhär sålänge du visar att han inte kan lita på dig.
Han var fortfarande hingst va? Om du nu har tillgång till lösdrift så låt honom gå ute i stället. Gå ut till honom varje dag och se om du kommer något vidare närmre efter ett par dagar/veckor/månader!
Sedan en annan viktig sak: Hur länge försöker du fånga in honom, ger du upp efter första försöket, andra?

Fast han har ju gått i utedriften med tillhörande 4 ha hage sedan juni, alltså sju månader med daglig, ej " lurande " kontakt. Då har jag i bland försökt hälsa på honom ibland inte. Han kan då äta ur min hand men aldrig, trots 210 dagars , 3 ggr om dagen besök i hans hage kan jag ta på honom.

Han litar ju inte på mig naturligtvis, bara när han måste, alltså när vi är ute och promenerar då fungerar han enligt vilken hästhanterings bok eller vilka nh metoder som helst. Men vi kommer aldrig längre.

Vad gäller " fångandet " så ger jag aldrig upp. Om jag ska ta in honom, så tar jag in honom, om det så tar 10 timmar, däremot så har jag trots timtals försök återvänt till mutan eftersom han tycks tycka att det är det enda som är värt att låta sig fångas med. Hästen är ganska smart, inget darrande asplöv. Ingen paniktyp som slänger sig genom väggar och fönster. Vallar /lockar eller lurar man in honom i t.ex utedriftsbyggnaden så vet han att jag tänker
" fånga " honom. Men det är ändå en skygg häst därför att precis som Du skrev. Man kan inte se honom i ögonen då man närmar sig honom, första tiden var jag tvungen att sitta på huk med sidan vänd mot honom. Rör jag armbågen, foten eller något backar han för att sedan komma tillbaka.

Vad händer om någon annan går ut för att hämta honom?
Kan du ha honom i någon mindre hage?
Fast sen är det ju svårt att följa konstens alla regler gällande nh och hästhantering, var och en häst har sitt språk med sin människa.
Svårt att veta vad man ska ta sig till i övrigt, spec när man inte sett hur hästen reagerat på olika saker.
Du kan inte försöka med att gå ut med något 'spännande och farligt' i hagen, ex nån mindre tunna, färgglad hink..pyssla med nått i hagen med ryggen vänd emot honom?

Jag bor på en gård, med andra " hästmänniskor ". De kommer inte ens i närheten, om de har " unghästvana " så kanske de kan komma 10-15 meter i från honom , så något framsteg har ju jag gjort efter ungefär kanske totalt 1000 timmar i hans närhet.

Han är ju inte livrädd för mig utan tycker att jag är lite kul, speciellt om han kan få nåt att äta. Jag binder upp de andra hingstarna i hagen och borstar de och då tittar han på, kan komma fram, blåsa mig i nacken och ser väldigt vänlig och nyfiken ut.

Han vill helt enkelt bara vara en " vildhäst " i fred. Få sin mat, OK om jag nödvändigtvis måste hålla i hinken men sedan vill ha vara med på lite avstånd. Inte bli rörd eller fasthållen men framförallt inte rörd eller petad på.

Frågan är kan det faktiskt finnas hästar som inte blir tama?

Om du någon gång släpper in alla hästar, följer han då efter dem in?
För i såfall kan han ju själv ta sig in när han vill, och när han väl är inne fortsätter du pyssla som vanligt.

lawema skrev:
Frågan är kan det faktiskt finnas hästar som inte blir tama?
Ja, jag har en. Kopte henne som ohanterad 2-aring. Har ofta gjort liknande inkop och det har alltid gatt bra. Det tar en vecka eller tva sa ar de som vilka andra hanterade hastar som helst.
Men denna hasten var VALDIGT nervos!! Jag gjorde precis som du allting i min kraft, spenderade timmar med henne, utan att hon blev en snutta battre. Grimma fick vi pa henne med manga om och men, och jag hangde ett langt rep i grimman, sa att man kunde fanga henne relativt latt i boxen. Hon fick ga ut varje dag i hagen, da hon foljde med en annan hast nar man tog in dem. Hon hade sin box och det tog inte lang tid innan hon gick rakt in i boxen sa fort man oppnade grinden till hagen. Jag kom sa langt att jag kunde binda upp henne och borsta henne. Jag ar ju i stallet hela dagarna, och har hjalp, sa vi tva spenderade mycket tid med henne. Hon blev inte speciellt mycket battre, anda pushade jag henne till max i vissa situationer. Till slut insag jag att detta inte var riktigt. Jag har lyckats med maaaanga ohanterade hastar innan henne, sa jag visste ju att det inte var mitt fel. Jag ringde till veterinaren och vid tog blodprover, urinprover samt alla andra prover som gar att ta. Det kostade flera tusen svenska kronor, men det var ju vart att veta vad som var fel. Det visade sej att hon hade ett hormonproblem och veterinaren ville borja ge henne medicin. Det kandes inte ratt, och dessutom var den sa hiskeligt dyr att det inte alls var vart det. Hasten kostade inte lika mycket som ett ar pa denna medicinen gjorde.
Jag fick i alla fall radet av en annan person att betacka henne eftersom graviditeten skulle jamna ut hormonerna. Jag hade ingenting att forlora sa jag betackte henne. Hon blev en helt annan hast, men anda inte tillrackligt for att kunna rida in eller hantera pa ett vanligt satt. Framstegen var STORA, vi kunde verka alla 4 hovarna utan att dopa ner henne, kunde rycka manen, mm. Det var helt otroligt!! :)
Men tyvarr kommer hon nog inte att bli min olympiska vinnare som det var meningen. Hon hoppar hus och har ett steg utover det vanliga!!
Nu ska hon i alla fall fa sitt forsta fol i mitten pa mars. Blir det ett fint fol kommer hon fortsatta fa vara mamma tills hon sjalv dor, annars vet jag inte vad vi ska gora. Men det finns ingen anledning till att hon inte skulle fa ett fint fol.

Nu ar ju din hast en valack, for jag antar att du kastrerat honom?? Annars ar mitt forsta rad att kastrera honom!!

Jag vet inte om jag kan hjalpa dej utan att sett dej och hasten, men jag onskar dej lycka till!! :bow: jag vet hur mycket jobb det ar.

Vad kul! eller kul och kul. Jag har precis som Dig, hanterat / utbildat
ohanterade, hanterade, felhanterade unghästar, gamla hästar, små hästar stora hästar etc. Jag har aldrig någonsin stött på något liknande. Det här är inte en " vanlig " skygg häst.

En otroligt vacker individ med ett enormt fint steg. Men han är hingst, en ranglåg sådan, inte jättelåg men ändå låg och inte ett dugg hingstig, därför har jag inte ens tänkt tanken.

Jag ska naturligtvis kastrera honom, vilket jag hade tänkt att göra ändå såsmåningom

Mer eller mindre "tama" blir de, men kanske inte så pass att det går att använda dem till det man tänkt. Alternativt att själva träning och ridningen sedan kommer att fungera bra, men allt från marken mindre bra..

Många gånger är ju dessa hästar osäkra och ibland även ranglåga i hagen.. Det som vi då kan göra fel och som förlänger/förstärker detta beteénde och osäkerhet är att vi själva är för försiktiga och mesiga/otydliga och detta skrämmer hästen. De hästar som jag har träffat på som är så som du beskriver fungerar inte att ta försiktigt.. Nu menar jag inte att man behöver vara elak eller våldsam, man behöver vara lugn och utstråla en stark självsäkerhet till hästen och i allt man gör. Man får ALDRIG tveka i sin hantering med en sådan häst utan "pang på" och "jag bryr mig inte att du är rädd" fungerar mycket bättre, du blir på så vis en trygg och stark ledare för den hästen. Likaså när du ex. borstar honom, hoppar han runt eller far iväg in i väggen av ngn. anledning, låt honom göra det, men prata aldrig försiktigt och "mjäkigt" med honom för då förstärker även det rädslan utan fortsätt bara borsta på som vanligt och beröm när han står still eller gör ngt. som inte är rädsla. Men även berömmet behöver vara ganska kraftfullt och monotomt för dessa hästar.

Att ändra mitt egna ego och inte vara försiktig har fått de hästar som du beskriver att finna ro och trygghet, visar jag själv osäkerhet eller mesighet/försiktghet så undrar de varför jag "smyger" omrking för det måste ju innebära fara o.s.v.

Dessa "speciella" hästar ger en allt om man bara får över dem samt att de brukar aldrig vara rädda för grejer i miljön och kanonridhästar. Men var konscekvent och TVEKA aldrig oavsett vad du gör med honom så tror jag ni kommit långt fram till sommarsläppet, men de ramlar ofta tillbaks lite på ett bete.

MVH/

Jag tror det handlar om att han helt enkelt är osäker. Tänk dig i hans situation. Du lever i frihet med din flock. Hans allra första erfarenhet av människor är att han fångas in och förs bort från flock och hem. Negativ eller positiv upplevelse?

Han flyttas till sverige och hamnar i en hage. Där ser han människor komma och gå. Hans instinkter säger naturligt åt honom att vi(människor) är en fiende, men ingen annan i flocken flyr, därav stannar han men låter sig självklart inte vidröras. Varför skulle han? Hantering av människor, eller umgänge med människor över huvudtaget, finns inte för honom. Det är ingenting som eg är möjligt i hans huvud.

Så börjar du komma där och följa honom. Och även fångar honom - vilket han tillåter antagligen för att han upplevt det förut(på väg till dig) och det har aldrig innefattat något farligt eg. Men det är heller inget han är trygg med. Han förstår inte heller syftet.

Det ni saknar är en relation. För honom är nog en relation med människan inte i tankarna för han förstår inte dig och du förstår inte honom. Det är som om en helt okänd varels tog dig till fånga och började pyssla om dig lite då och då utan att säga ett ord eller ge dig någon ögonkontakt. Konstig situation och ganska otrygg till en början.

Därför måste du helt enkelt börja med att säga något till honom på hans språk. Då kommer han plötsligt att börja titta på dig och ev. tom svara.

Sen kan ni börja bygga en relation. Din hantering blir "verktyget" efter som att den måste edu utföra hur som helst. Tänk på att ha ett syfte med allt du gör, och försök få hästen att känna detsamma. Du kommer till honom för att du tycker om honom, du ta in honom för att ni ska hitta på något kul... Allt ni gör är en lek.

Ledövningar sa du. Vad för ledövningar? Tänk på att om du kommer till en häst som är osäker med människor, så är inte det första du ska göra att försöka visa att du är störst. För hästen är du för det första en fiende och en fiende kan inte vara ledaren. Därför måste du berätta för hästen vem du är och ta reda på vem den är.

Det gör du lättast genom att trycka och backa. Du obseverar hästen och ger ett lätt tryck(inte fysiskt utan du ska inta en position eller utföra en rörelse). Hästen reagerar och vad den än gör, så ska du släppa ditt tryck. Nu har ni utfört er första kommunikation - du frågade, han svarade. Genom att du backar i ditt tryck så berömmer du hästen. Hästen vet nu att du gör något och om den reagerar så säger du "ok, då förstår jag". Det finns inga krav på vad hästen ska göra, alla "svar" är individuella. Du visar nu att du inte är ute efter något ont och att du är villig att lära känna hästen. Att du är väldigt uppmärksam och lyssnar på den.

1. Du har öppnat kommunikationen.
2. Du har visat att du är en vänlig individ som är intresserad av hästen.
= Hästen känner en trygghet - han vet vart han har dig(vad du vill) och ser dig inte längre som en fiende. Det du vill är alltså att lära känna hästen.

Nu blir det säkert jättekrångligt att läsa allt det här men jag vill ju förklara varför du ska göra som jag menar här. Du måste veta vad dit syfte är och vad du vill att hästen ska tänka, och sen veta vad du ska göra för att få hästen att tänka så.

Kan lägga till att jag uppfattar att islandshästar ofta är lite "vilda". Inte bråkiga utan vilda till sinnet, vildhästar. Har sett en del unga islandshästar som kommit ohanterade till människan och de har kvar väldigt mycket av sina naturliga instinkter - just för att man vill ha det så. Därför kan det vara lite knepigt att komma dem nära. Men vet man bara hur man gör så är de oftast mycket mer uppmärksamma än andra hästar, för de har det i sig på ett annat sätt. De reagerar precis så som hästar reagerar på andra hästar, vilket eg. gör det enklare om man kan.

Jag avundas dig som får jobba med en sån häst. :bow

Och till sist. Du ska inte tämja hästen, du ska vinna dess förtroende.

det finns ju även hästar som hämtats på island och kommit fram i dåligt psykiskt skick.
deras psyke klarade inte transporten.
Eller ochså hände något på resan, överresan eller hemtranspotrten i sverige.
vet i allafall ett sto som ej gick att rida in eller blev social.
hon var ett trevligt sto på island men hade en riktigt dålig transport hem.
hoppas din pålle bara behöver lite mer tid på sig.
vi har 2 ohanterade 2 årshingstar hos oss och dom har blivit bättre och bättre.
speciellt nu när dom går i flock med äldre valackar.
men att leda upp dom till stallet utan en äldre kompis har vi inte testat än.

Jag tror nog att Du har rätt. De enda, åtminstående synbara, framsteg jag gjort är när jag mer eller mindre " tvingat " honom.
Tex. efter de tre första månaderna, som jag delvis hade honom i box och delvis på utedriften tröttade på att han hela tiden sprang undan när jag försökte ta på honom, en dag bara satte honom i gången -och borstade och borstade tills dess att han faktiskt stod still och kanske till och med tyckte att det var rätt skönt.

Problemet är att jag hela tiden strävar och hoppas på att han skulle vilja själv( vilket jag måste inse att han inte vill och kanske aldrig kommer att vilja. )
Vilket gör att i stället för att komma framåt, tappar den mark jag
" vunnit ".
Efter den här tvångsborstningen släppte jag ut honom med de andra i hopp om att liksom han lärt sig att jag inte vill honom något ont. Resultatet blev -inget. Han fortsatte bara vara - omkring mig men alltid utom räckhåll.

Jag har just nu 3 hingstar och tre ston i hans ålder som jag lagt ner en bråkdel av tid den tid han fått på och dessa hästar vill att man ska t.ex klappa, ta ut de ur hagen etc. trots att jag både verkar, avmaskar, vaccinerar etc. Dessa hästar har bara sett mig sedan de föddes, jag har aldrig " föltränat "

Just nu har jag honom i box sedan i går och har bokat kastration nästa vecka. Ska ägna veckan till att tvångsumgås med honom.

Jag hoppas också att det går över men jag är rädd för att han aldrig kommer att bli riktigt tam med det menar jag att han frivilligt vill bli borstad, riden etc. Jag kan nog med 1000 tim till övertyga honom om att acceptera detta men jag tror inte att han kommer att välja det själv. Så otroligt tråkigt bara....

Jag är med på vad Du menar och håller till viss del med Dig men jag börjar ändå tro att det faktiskt finns hästar som aldrig någonsin kommer att få fullt förtroende / bli helt tama för människor.

Jag talar hans språk, inte helt flytande kanske men hjälpligt och jag vet att han förstår vad jag vill. Däremot så förstår han inte syftet precis som Du skrev.

Jag har, när jag idkat " ledövingar " , bara egentligen promenerat med honom. Han har tyckt detta har varit kul och följt mig som en hund, en lydig hund då alltså. Aldrig någonsin dragit i linan utan gått med över stock och sten. Stannat när jag stannat, betat när vi gått till någon äng. Han har under dessa promenader varit mer tam än de flesta tamhästar jag har.

När han är lös på ridbanan kan han börja springa runt mig och själv påbörja löslongering. Han stannar, vänder, ökar på minsta kommando.

Men men men han låter sig aldrig frivilligt " fångas " / tas in, han tycker det är otroligt obehagligt att jag tar på honom. Han är som en fågel eller ekorre som blir " tam "
Tam på sina egna villkor....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka