Går det att "rädda" hästarnas vinterkost?

Sparrisen123

Trådstartare
Höanalysen har kommit och ser inte kul ut :( Energi 8, smrp 22, vilket ger en kvot på katastrofala 2,75 :crazy: Detta grovfoder ges på fri tillgång (eventuellt kan småmaskigt nät användas, men ändå) dygnet runt då hästarna går på lösdrift vintertid. Jag som har en lättfödd ponny i tävlingsform är allt annat än nöjd med det här fodret, som väl lär göra honom fet, bukig och omusklad...

Finns det något jag kan göra? Något tillskott som kan hjälpa? Massor av motion är självklart med tanke på det höga energiinehållet, men kan jag göra något åt proteinet utan att bli helt ruinerad?
Annat foder är tyvärr inte möjligt utan att byta stallplats, och jag letar annat stall men det är inte så lätt...

Sv: Går det att "rädda" hästarnas vinterkost?

Höanalysen har kommit och ser inte kul ut :( Energi 8, smrp 22, vilket ger en kvot på katastrofala 2,75 :crazy: Detta grovfoder ges på fri tillgång (eventuellt kan småmaskigt nät användas, men ändå) dygnet runt då hästarna går på lösdrift vintertid. Jag som har en lättfödd ponny i tävlingsform är allt annat än nöjd med det här fodret, som väl lär göra honom fet, bukig och omusklad...

Finns det något jag kan göra? Något tillskott som kan hjälpa? Massor av motion är självklart med tanke på det höga energiinehållet, men kan jag göra något åt proteinet utan att bli helt ruinerad?
Annat foder är tyvärr inte möjligt utan att byta stallplats, och jag letar annat stall men det är inte så lätt...

Jag har också dåligt värde på första skörden. Men andraskörden!!! 72% smrpr. Så jag kommer att blanda och försöka hitta bra balans. Billigare än att köpa lucernpellets. Förstår att det är svårt med lösdrift och fri tillgång, annars hade man kunnat blanda även där om man fick tag i något bättre hö.

Ge ett proteinfoder , tex lusern, soja , potatis protein eller om du Vill ha ett sportfoder som samtidigt är protein tillskott , krafft muskel .

Blir inte energin ännu högre då? Måste man ge enorma mängder?
Vilka proteintillskott är bäst för känsliga magar?

Potatisprotein!

Enda som ger högvärdigt protein utan massa extra energi. Sägs att det skall vara lättsmält, men min ena häst tål det inte öht, inte ens 50 g blandat med annat foder. Så testa en liten mängd först!

Jag fick rädda vårt hö för några år sen med Krafft Muskel och då hade vi inte riktigt så högt MJ som 8

Nej energin blir inte skyhög då dessa är koncentrat av protein först och främst . Därav behöver det inte dra iväg på mängd heller . Du får såklart räkna vilket koncentrat som passar bäst men att få ihop det vettigt går !

Illa, illa! Avundas dig icke.

Säger som en del andra, potatisprotein, 680 g smbrp/kg. Det måste dock blandas med något för att gå att äta.

Men hur har du det med mineralerna? Inget som behövs kompletteras?

Mineralerna brukar man ju fixa när Mj/smrp hamnat rätt så är nog steg 2 i sammanhanget tänker jag .

Kan ju ha betydelse om man tänker sig använda tex lusern och eller vetekli proteinets skull.

Fast räknar man på just lusern och kli som exempel ser man ju direkt om mineralerna blir svårlösta eller ej . Just den ekvationen blir ju svår rent allmänt om man ser till ts specifika analys . I min värld är det alltid möjligt att lösa mineralierna och det gör man när man fått Mj och smrp rätt annars blir det väldigt jobbigt att räkna .

Allmänt svar...

Ca/P-kvoten är 1.9, det är iallafall okej va?

Krafft muskel gav jag förra året, men bara en av tre hästar klarade det, de andra blev risiga i magen. Innehåller inte det potatisprotein? Isåfall känns det inte som att potatisprotein kommer fungera till alla. Kan iofs minnas fel.
Förutom den lättfödda ponnyn är det en svårfödd ponny och en "medelponny" jag ska pussla ihop nåt åt, helst med ungefär samma "basvaror". Hur är det med soja, bättre eller sämre för känsliga magar?

Ja det är potatisprotein i Muskel. Intressant att höra att fler reagerar, för "alla" påstår ju att det skall vara så skonsamt. Min häst får magproblem inom en timme om han får i sig potatisprotein.

Soja är rätt känsligt det också , mer än potatis protein i min Erf .

Råder dig utifrån situationen att räkna på flera av alternativen och sen får du prova och kolla med lågt koncentrat och funkar det öka dig upp och se var gränsen går om de reagerar . Tål de en viss del koncentrat i ngn form så kan du ju komplettera med annat utifrån det . I min Erf reagerar fler hästar på soja än potatis protein .

Du får kanske pussla med olika proteintillskott. Tex en del lusern som är ett grovfoder och upptill soja och/eller potatisprotein. Jag ger linfrökaka, har för mig kvoten är rätt hög men det kanske kostar för mycket energi? Det är iaf väldigt bra för magen, av den anledningen jag ger det året runt.

Kan ni ge halm som komplement för tuggbehovet? Det ger visserligen bara energi men kan ju funka om hästen inte är jätteglupsk och slukar den i samma fart som höet.

I just detta analys fall är ju halm inget alternativ då det är proteinet inte energin som är kruxet .

Därmed blir det svårt med lusern också i sammanhanget ts anger .

Tanken var snarare om de kunde dra ner på höet/blanda ut höet för att få i mindre energi och kunna ge mer proteinkoncentrerat foder. Beroende på hur hästen äter så kan ju halm funka att förlänga ättiden på samma ts. Vissa hästar äter ju bara för att det är gott utan att magen eg kräver all ts.

Men det var som sagt bara en tanke, kanske inte alls funkar :-)

Nej, det går inte att dra ner/blanda höet med halm. Tyvärr är det fri tillgång på bara hö som gäller så det gäller att försöka anpassa sig efter det :crazy:

Iallafall en av hästarna vet jag kan inte äta minsta lilla Krafft Muskel utan att reagera. Min kan iallafall äta det, tack och lov, men jag misstänker att allt för stora mängder inte fungerar. Ändå värt att prova potatisprotein kanske.

Om linfrökaka är bra för magen kanske det kan vara bra i vilket fall som helst, även om det är lite högt i energi. Min och den ena av de andra två är väldigt känsliga i magen nämligen.

Om man får upp proteinet till "behovsnivån", men energin är för hög, måste man få upp proteinet ytterligare då eller räcker det att kvoten stämmer på det hästen ska äta? Och de kilon utöver det den äter blir "bara" extra energi?

Om du ska testa potatisprotein så be att få låna av någon så du inte behöver köpa en hel säck för 685,- om det inte visar sig funka.

Skulle det funka med loppefrön i stället för linfrökaka? Då tillför du ingen energi, inget protein heller förvisso.

Jag tror inte du behöver följa kvoten 6 om du uppfyller proteinbehovet.

Får hoppas på en smällkall vinter så det går åt mycket energi till att hålla värmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 279
Senast: Antiqua
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 820
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar