Går av transporten snett

Icehorses

Trådstartare
Min ungvalack har nyligen börjat lastas och det går fint på, mindre bra av. Han vill kliva rakt ut på sidan av lemmen och blev väldigt stressad när jag försökte hjälpa honom rätt genom att hålla spö på sidan han ville gå åt alt. böja halsen ditåt (kroppen går åt motsatt håll bak). Tänkte ta hjälp av en medhjälpare som kan hålla något på sidan, men vad? Han är lite klumpig och har bråttom av så jag vill sätta nåt rejält, väggliknande så att han inte kan drutta av på sidan. Tips på "verktyg"? Eller andra tips?
 
Sv: Går av transporten snett

En hand på rumpan från en medhjälpare brukar räcka för att visa hästen rätt :)
 
Sv: Går av transporten snett

När man backar en häst så styr man genom att flytta hästens huvud i isidled. Det fungerar.
 
Sv: Går av transporten snett

Kan vara en ide att lägga transporten mot ett plank eller vägg så att det tar stopp åt det håller han vänder, (se bara till att han inte kan trampa igenom och göra illa sig någonstans) jag brukar ha någon som lägger en hand på rumpan och det funkar utmärkt!
 
Sv: Går av transporten snett

Tack för era svar!

CK- som jag skrev så testade jag att böja huvudet (motsatt riktning än vart man vill att baken ska va??) men då blev han stressad och ville inte backa, slog huvudet fritt osv..

Ska testa hand på bak!
 
Sv: Går av transporten snett

Klart han blev stressad, helt plötsligt fick han ju inte gå ur transporten på det sätt han själv ville.
Det är bara att se till att vara envis, och inte låta honom bestämma.
 
Sv: Går av transporten snett

jag hade testat att gå upp på baklemmen men bara något steg o sedan backa av honom rakt, sedan gå upp lite mer o backa av. Att liksom förlänga sträckan o göra det hela till en övning precis som man övar att backa rakt när man rider. Öva o öva så kommer han säkert att backa rakt så småningom.
 
Sv: Går av transporten snett

Lär hästen rätt sätt från början. D v s att du styr baken med huvudet. När ska du lära den annars? Bli inte beroende av att andra ska stå och peta på hästen, förutom att det är farligt är det väldigt dumt att lära in något som man sedan ska försöka lära om. För målet måste väl vara att både lasta och lasta av själv?

Om hästen slår sig fri från din instruktion är det hög tid att ta tag i det problemet innan det växer. För det kommer att växa om du inte hanterar det.
 
Sv: Går av transporten snett

Kanske lite OT, men jag introducerades för detta med att vrida huvudet för längesen på travet. Lastar inte ofta så minns inte till hundra procent vad som sades.

Om vi säger att hästen backar ut snett åt vänster, då vrider jag huvudet åt vänster för att korrigera upp hästen? Blev det rätt nu? :)
 
Sv: Går av transporten snett

Träna på att backa på plan mark först. och backa på böjt spår och i vinklar genom att styra med hästens huvud. om han blir van med de så kommer de funka bättre även i stressade lägen.
För att få en måttstock på hur det verkligen funkar kan man lägga ut bommar i vinkel, eller som en labyrint och backa mellan.
 
Sv: Går av transporten snett

att de går på sidan när de är ovana är helt naturligt - de har bråttom ut ur transporten och direkt de kommer ut vill de vända sig så att de ser var de hamnat. Gör ingen stor grej av det, men ha helt klart en medhjälpare som står utanför på utsidan av rampen och blockar den riktningen. ta det lugnt och styr inte för mycket med hästen i onödan. bra också att lära den att backa lugnt steg för steg. detta gör man bäst om man tar det lugnt och inte styr och ställer för mycket med huvud och annat därfram. När ni lastar så är det även bra att inte alltid bara knalla på rakt in, stänga och åka utan kan du lasta på honom utan att ni ska ngnstans, och ha en medhjälpare med vid sidan om som står och blockar utsidan av rampen litegrann, så kan du ta in honom och bara backa ut ett par steg, sen ta in igen, och sen backa ur osv. samma sak in - gå inte alltid in, stäng och åk, utan du kan träna på att stanna på rampen, backa bakåt tillbaks ned, sen gå in halvägs och backa ut igen osv. då lugnar de ned sig och får snart koll på att de ska backa rakt bak och vara lite försiktiga.
 
Sv: Går av transporten snett

förutom att träna på att backa kan du ju alltid ta en medhjälpare som har en hand på rumpan hela tiden och trycker bort hästen när det behövs. annars kan longerlina på sidan han brukar backa mot fungera, kvast mot rumpan om hästen är sprallig och man inte hittar en lyckligt ovetandes medhjälpare :D.

de unghästar jag hjälpt lasta av har hand mot rumpa hjälpt, då först klappa på rumpan, av med bommen och följ med hästen tills den har bakbenen av rampen, stanna så och låt hästen ta en titt på omgivningen fortsätt sen backa hästen rakt bakåt tills den är helt av.
att sen träna på att gå in/backa ut/gå in backa ut är en bra övning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 057
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp