Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

anhe

Trådstartare
Det måste ju vara det ideala, en konstant, jämn tillförsel av stråfoder. Men en betande häst får ju anstränga sig lite för att få i sig lite käk. Inte direkt som en serverad höhög. Vissa hästar klarar ju att alltid stå med ett överskott av hö. Andra verkar ju aldrig nöja sig.

Hur ska man lösa detta. Finna sig i att det inte går att ha fri tillgång på alla hästar, eller finns det något utfodringssätt som drar ner äthastigheten lite, förutom hönät då? Räknar inte heller att springa ut till hästen en gång i timmen och slänga åt den några strån som ett alternativ.
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Kan bara svara för de sju st hästar i mitt stall och en del kompisar som också testat. Jag upplever det som att dom de första månaderna "vräker" i sig, som om höet skulle ta slut. När de så småningom vänjer sig vid det, så lugnar de ner sig och börjar äta så mycket som de behöver. Efter någon månad med fri tillgång började jag fundera på om det verkligen skulle fungera då hästarna svällde som ballonger, men sedan gick de ner till en bra vikt och har sedan behållit den. Även över sommarbetet. Så kan man härda ut de första månaderna så brukar de sedan börja äta efter behov.
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Jag skulle vilja säga att "Ja, det kan man". Viss period av tillvänjning krävs, dock snarare veckor än månader enligt min erfarenhet, sen har lugnet sänkt sig över såväl hästmagar som hästsinnen.
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Nej inte alla, sen beror det också på vilka värden man har i höet.
PL
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Hur menar du då? Jag förstår att om man har låga värden så är risken att de inte får i sig tillräckligt med protein och energi om de äter för mycket hö och inte orkar äta all kraft de behöver som komplement.

Men finns det någon risk med ett bra hö? T ex som mitt, en kvot på 14..
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Tassetass skrev:
Jag skulle vilja säga att "Ja, det kan man". Viss period av tillvänjning krävs, dock snarare veckor än månader enligt min erfarenhet, sen har lugnet sänkt sig över såväl hästmagar som hästsinnen.

Funkade ungefär så för min islänning. Först åt hon vettigt. Sedan började hon äta så mycket att jag tänkte att jag får börja portionera ut höet igen. Efter ett tag provade jag igen, och se hon vänjde sig tydligen för nu är hon tillbaks till att klara av att ha fri tillgång utan att äta ihjäl sig. Det känns så mycket bättre att veta att hon alltid har mat när hon är hungrig :D !
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

När det gäller hur fet en häst blir är det energin som är viktig. En häst som har lätt att äta for mycket behöver ett energifattigt hö vid fri tillgång.
PL
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Om man har en mycket lättfödd häst i tävlingsform då? Den vill man ju inte ska gå omkring och vara uppblåst och fet. Men samtidigt vill man ju att en sådan häst ska ha ett energirikt foder. Ska man ge dom ett energifattigt stråfoder (om man vill ha fri tillgång) och fodra upp med kraftfoder? Det kan ju inte heller vara bra, jag menar, en tävlingshäst kräver ju ganska stora mängder energi, så det kan kanske bli lite onödigt mycket kraftfoder, som då tar plats i vägen för stråfodret (orkar inte äta tillräckligt mycket). Hur fungerar det då när både protein och energiinnehållet är högt, på en lättfödd häst, där går det kanske inte då eller?

Förklara gärna mer!
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Där är det förstås bättre med ett energirikt grovfoder, sen får man prova sig fram till om et går att ge fri tillgång. Om man har ett tillråckligt bra grovfoder kan man mer eller mindre strunta i kraftfodret.
PL
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

anhe skrev:
Om man har en mycket lättfödd häst i tävlingsform då? Den vill man ju inte ska gå omkring och vara uppblåst och fet. Men samtidigt vill man ju att en sådan häst ska ha ett energirikt foder. Ska man ge dom ett energifattigt stråfoder (om man vill ha fri tillgång) och fodra upp med kraftfoder? Det kan ju inte heller vara bra, jag menar, en tävlingshäst kräver ju ganska stora mängder energi, så det kan kanske bli lite onödigt mycket kraftfoder, som då tar plats i vägen för stråfodret (orkar inte äta tillräckligt mycket). Hur fungerar det då när både protein och energiinnehållet är högt, på en lättfödd häst, där går det kanske inte då eller?

Förklara gärna mer!

Det man måste kolla är ju den totala energimängd hästen får i sig av grovfodret. Om den är mer än hästen behöver blir hästen fet. Proteinet spelar ingen roll så länge kvoten är bra. Men problemet uppstår när en häst behöver t ex 50 MJ energi/dag, och höet innehåller 10 MJ per kg och hästen på fri tillgång äter 15 kg hö. Då får hästen i sig 150 MJ energi, vilket är tre gånger behovet.

Lösningen är att hitta ett energifattigt hö som ÄNDÅ har en bra kvot på protein och energi. Detta är dock lättare sagt än gjort då energin inte alls har lika 'lätt' att sjunka som proteinet.

Så hästar med väldigt lågt energibehov är ganska svåra att ha på fri tillgång, är de dessutom glupska blir dte än värre.

Att ha ett hö med för låg kvot mellan energi och protein blir dock ÄNNU värre. Då måste du tillföra protein för att få upp kvoten, och det går inte att tillföra rent protein helt utan energi och då hamnar man lätt i en ond cirkel.

Men de allra flesta hästar GÅR att ha på fri tillgång, och om man bara ser till att bemöda sig om att ha ett bra hö eller hösilage i grunden behöver de då heller inte kraftfoder. Många kronor att spara där för vad som ändå är ett ganska begränsat jobb (dvs hitta ett grovfoder med ett analysvärde som stämmer med hästens behov).

Sen.. många hästar som på en 'vanlig' foderstat har lätt att bli feta klarar sig ändå förvånansvärt bra på fri tillgång med rätt värden utan att bli feta. Mitt förrförra sto (kallblod) var extremt lättfödd, glupsk som få och det var en evig kamp att hålla hennes vikt nere. Av diverse anledningar ställdes hon på fri tillgång på hösilage med 'normalt' energivärde och en bra srp/mj-kvot. Jag förväntade mig hur hon skulle förvandlas till en spärrballong (hon åt ca 25 kg hösilage/dag, vilket gav henne dubbelt så mycket energi som hon behövde eg), men hon blev bara lite trivselrund, INTE fet. Samma sak har jag sett på många andra hästar. jag kan dock inte förklara varför det blir så?
 
Sv: Går alla hästar att ha på fri tillgång hö?

Dom flästa hästar klarar det jätte bra men det bästa är om dom alltid har fåt fri tillgån sedan dom var föl eller att man börjar med det med en gång efter betet för då har dom ju haft fri tillgång på gräs.

Jag vet endast en häst som inte kan ha fri tillgång på hö eller gå på bete för då får hon kolik efter ett dygn, för hon lyfter inte huvudet en sekund om hon har hö eller gräs inom nå bart avstånd.

Kram
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 954
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 847
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp