gapar vid ridning..

Sv: gapar vid ridning..

Låter som hästen har problem med ryggen. Ändra ont i ryggen, en sadel som inte passar eller en ryttare som inte är i balans.

säkert en blandning av alla tre :angel: Ska på hoppträning på onsdag så ska prata med tränaren då och höra vad han har för åsikter..

Har man en sadel som passar så känns det inte lika mkt om ryttaren är i lite obalans. Om man har en sadel som inte passar känns varenda lilla kilo mer på andra sidan betydligt mkt mer. Råkar man då hamna i obalans efter hoppet så får hästen ont. Det var så jag menade ;)

Jag rider en häst som är jättejobbig i munnen vid ridning. Tuggar, gapar och slänger med huvudet ofta.

Har testat massor med olika bett, även bettlöst. Hade ut veterinären i veckan för att kolla tänderna, inte något fel alls. Har även haft ut massör som märkte att hon var spänd i käken och påpekade att hon behövde raspas. Massör hittade även spänning i bog samt muskelknut vid korset.

Hästen har blivit så mycket trevligare efter massagen men gapar fortfarande..

Varierar mellan tvådelat, tredelat, rakt tränsbett och tredelat äppelbett samt hackamore och sidepull. Vilket mer bett kan vara värt att testa? Av vilka anledningar är det troligt att hon gapar? :confused:

du kan vara hård i handen??

Sadeln satt perfekt för några veckor sen men har nu börjat glida fram lite. Men gapar gör hon även om sadeln sitter bra, om jag är i balans osv. Så mycket lättare det skulle vara om hästar kunde prata..

Hästar har en gapreflex i gomen, när dom pressar upp bettet så aktiveras
reflexen. Din häst kanske är extra känslig helt enkelt.

Har ett tyskt halvblod som inte gjorde annat än att slå med huvudet & gapa med munnen ,då jag köpte henne.

Fysioterapeth fick komma ut 2 ggr/månaden under 6 månaders tid, sakta blev hon bättre. Dom behandlar mer på djupet & får loss låsningar djupare, än massören får.Därefter har hon fått behandling ca 1 ggr/månaden, allt efter behov. Vilket hon tydligt visar i ridningen.

Innan Fysioterapeten kontaktades, drog vargtänderna på henne, anpassade sadeln, veterinär gick igenom henne. Men hon behövde djupmassage för alla hennes låsningar hon fick i ridningen. Vilket veterinären inte sade något om el. rekommenderade.
Tack vare min tränare blev jag upplyst om detta. Kan inte vara utan henne !! nu behandlar hon våran halvblodsvalack med KS, super resultat där med :banana:

Det är som med oss människor, en del är mer känsliga än andra.Vårat sto har cirkulationsproblem, så vi har även B&T ryggvärmare & runt om på benen vid behov på nätterna.

Än idag slår hon med huvudet då något är jobbigt/krävande i dressyrarbetet, oftats för att hon har någon mindre låsning någonstans. Men då hon är dräktig så får hon inte behandlas, så vi får ta en paus nu med det tills fölis kommer.
Vi bytte även till rakt bett nyligen , inget problem sedan tidigare , men vi testade för att vi blivit rekommenderade det av häst tandläkare.Mycket lugnare i munnen nu.
Viktigast är du måste ge det tid & att du rider henne korrekt i dressyren. Vårat sto är mycket känslig om någon inte rider henne riktigt, så jag måste träna för tränare ofta som korrigerar mina fel, annars drabbas hästen. Men då är hon väldigt känslig.

Lycka till Ewa & Dorina

Hur är det med vargtänderna? Kan ha missat om det står nåt om det för jag har bara ögnat igenom. Om hon har dem kvar så kan de ge upphov till irritation under där vi inte kan se för blotta ögat.
Om vargtänderna är borta så är det inte helt ovanligt att vissa hästar kan få rester från käkben som lägger sig precis under hudytan när de läker ihop. Dessa benbitar syns oftast inte men man kan känna dem som formen av en liten miniplatta, istället för att käkbenet känns runt så känns det platt just där de vuxit ihop i såret.
Detta gör mycket ont hos hästen och den reagerar ibland även från tryck utifrån ex. vid sidepull, hackamoore m.m. för att hela området blir ömt.

Hänger med lite på din tråd, hoppas det är okej?

Min häst gapar gärna också, men slår inte med huvudet. Min tränare tycker att jag ska dra åt nosgrimman men det ser jag inte som lösningen på problemet utan har den vad jag tycker är lagom, och alltså inte superhårt utan med ett par fingar emellan. Har en engelsk nosgrimma. Om jag har dubbla remmar så gapar ju hästen mindre, men jag vet inte om det är så jag vill lösa det. Nåja.

Min häst är väl genomgången i munnen, senast som studieobjekt för distrikstevetrinärerna här i länet, och han har en del problem men är alltså regelbundet och väl behandlad. Inga sår utan mellanrum som kan ge foderinpackningar och även lite karies i ett par tänder som fått sprickor, men som sagt, det man kan göra är gjort och kontrolleras. kariesen har inte gått ner i roten utan är på ytan, så det är inte hål.

Min häst gapar också när jag tex longerar ibland, så det handlar inte om sadel eller min hand. Jag är väldigt mesig i händerna och alltid följsam. Rider med smalt tredelat bett, han tycker inte om rakt och absolut inte tjocka bett. Kandar vill han INTE ha, då gapar han hela tiden. Ska nu prova novabett trots att det är rakt, men det är ju lite följsamt iallafall.

Jag har bettet ganska långt ner då han gapar mindre då tycker jag. Det kan ju hända att jag överdrivit och satt det alldeles för lågt, det har jag inte tänkt på, men det går inte emot tänderna iallafall.

Så, vad är egentligen lösningen? Jag tror att min häst gapar för att försöka maska undan lite jobb, för när han är riktigt igång är gapandet mindre. kan det vara ett sofistikerat sätt att lata sig lite bara?

Han har pålagringar i halskotorna men jag rider som sagt väldigt försiktigt och hästen är undersökt av veterinär och klarar normal ridning men inte allt för samlad form, vilket jag som sagt inte heller utsätter den för, snarast går han för lång för att jag är en mes.

Några tankar? Eller kan det vara som jag tror att det är ett sätt att smita lite från jobbet, och kanske inte bara i min hästs fall utan även trådskaparens?

Vad är det för ras?

Hur är den byggd?

Vilken typ av arbete är det du jobbar med när den gapar? Vad har du för utrustning vid ridning/longering när den gapar?

Vad gör den mer än gapar? Gapar den men är lätt att ställa i nacken och böja i kroppen eller gapar den, lägger huvudet på sned och vrider nacken åt ett håll hela tiden, går den emot tygeltagen, har den lätt eller svårt för att korta och länga sig och vara rak samtidigt?

Helt klart låter det ju som om den har spänningar i kroppen eftersom den gapar och slår med huvudet. Många gånger behöver sådana hästar ridas i en lång ram för att komma till arbete genom kroppen, de upplever att de inte ryms innanför bettet och gapar/slår med huvudet för att skapa mer utrymme framåt. Samtidigt är det ganska vanligt att de själva väljer en ganska kort form (eller snarare lång kropp - kort hals), vilket gör att det är svårt att länga dem. Ger man dem längre tygel är det inte säkert att de länger sig utan de kan bara tycka att de slipper det jobbiga. Försiktiga halvhalter med successiv utlängning av halsen, gärna på stora mjuka bågar med ledande innertygeln kan hjälpa till i början av passen för att man försiktigt ska kunna få över dem på yttertygel utan att de blir för korta.

Är ju inte säkert att det stämmer på din häst, det vet ju bara du. Att den inte håller på lika mycket vid hoppning kan vara för att den då har fokus på yttre saker, men lika gärna på att du också har fokus på samma yttre saker och då omedvetet har ett tydligare kroppsspråk. Den använder troligtvis hela sin kropp på ett annat sätt då också, och blir då på köpet inte fast i sig själv på samma sätt.

att hästen slänger med huvudet är i regel ett tecken på att ryttaren är för hård i handen. Så jag skulle tipsa dig att rida med väldigt mjuk och fin hand och ha ett snällt bett. Det verkar som om att hästen är väldigt känslig i munnen. Även om hon inte lyssnar bra på bettet så kan det vara så att h*n protesterar mot handen och bettet för att de är för starka.

min travare gjorde precis samma sak har provat olika bett men har ej hittat något som funkat har även provat en massa olika nosgrimmor spänt dem olika från gång till gång men i februari så köpte jag 2st raka bett ett vanligt rakt sen ett jaktkandar som han nu funkar bra på, sen så har jag en pullarnosgrimma och han gapar inte alls nu spänner inte hårt alls.
men brukar även kunna varva med ett hackamore med korta skänklar :)
( har även haft ut vet som fixat tänder på honom, equiterapeut som kollat igenom hela honom samt sadelutprovare. ) :)

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 730
Senast: Yrja
·
Träning Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
4 144
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar