Ganska akut

_Runaway_

Trådstartare
På måndag kommer en ny häst till stallet (där bara mina två står nu). Jag ger mina hästar nästan fri tillgång på hösilage på dagarna, lägger ut ca 20kg på morgonen som räcker till em. Hästen som ska komma nu är inte invand på hösilage oxh måste ju äta hö uppblandat med lite silage nån vecka. Nu är min fråga om jag ska ge mina hästar hö också? Jag tror att om den nya hästen får sitt hö längre upp i hagen så kommer han få vara ifred, då ena pålle1 och 2 har sina egna platser där de äter. Men jag vet inte riktigt... Någon som har några tips?
 
Sv: Ganska akut

Som jag ser det finns det tre sätt:

1. Erbjud både hö och hösilage i hagen. Om dina vill äta hö så låt dem sålänge, mest troligt är att den nya hästen kommer rata sitt hö för kompisarnas hösilage dock..

2. Ge hösilage i hagen och hö på natten

3. Låt nya hästen äta hösilage.

Jag har ALDRIG lyckats göra en ordentlig övergång mellan hösilage och hö. Såfort första hösilagebalen öppnas så tvärvägrar de äta hö. Jag har aldrig haft problem med övergången heller.

Mina står på silage, men när de t ex hamnar på klinik går de ju rakt över till hö, kommer sen hem och går rakt över på silage igen. Aldrig problem.

Fått gå rakt över till hösilage med (höhelvetet möglade på skullen under den superregniga och superfuktiga sommaren år 2000 och det gick inte att få tag på nytt hö) och det var inga problem.

Kommit hästar hit som ståt tpå hö och fått hö med sig. Såfort de inser det finns hösilage vägrar de äta ett enda strå av sitt hö och hellre än att låta dem svälta har jag bytt rakt över åt dem. Inga problem.

Så JAG skulle i ditt fall låta den äta hösilage ute, och erbjuda hö på natten OM du nu ändå har hö. Har du inte hö utan måste köpa in skulle jag låta den gå rakt över på hösilage. Understött av magtarmbalans ett par veckor om du/ägaren är oroliga.
 
Sv: Ganska akut

När vi började med hösilage till min häst, och den hästen han stog med då så fick dom fri tillgång till det ute, och hö inne.
Ingen av dom reagerade det minsta på det.
Så jag skulle nog gjort så att dom får hösilage ute och hö inne.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp