Gångartstrassel eller ont?

Koriander

Trådstartare
Har en tregångare (islänning) som har börjat skutta med frambenen i traven, precis som om han skulle vilja börja galoppera när man travar och på mjukt underlag och oftast vid fattning. Han är kollad av veterinär och färdigbehandlad för hälta men problemet kvarstår med traven. Han är tämligen ren tregångare, men förra ägarna påstår sig ha fått honom i tölt från galoppen. Har haft två femgångare tidigare så jag vet hur det är att rida häst med fler gångarter.
Nu är min fråga, om man bortser helt från ev hältor och smärta; kan det vara så att det är gångartsrelaterat? Kan en tregångare bli fyrgångare när den är "vuxen"? Har haft honom ca ett år och tror inte att han var så mycket riden innan. Har ridit honom dagligen och tränat dressyr en gång i veckan. Han var i bra kondition när problemen började med traven, så det borde inte bero på att han inte orkade. Han är en väldigt stor häst med lång hals och är ganska sävlig av sig, men har blivit lite piggare att rida på sistone.
Vad jag ibland undrar över om det kan vara så att han kanske inte har varit riktigt färdigvuxen (han är 8 år nu) både fysiskt och psykiskt och därmed inte klar med sina gångarter? Är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så?
Jag är naturligtvis fullt medveten om att det fortfarande kan ha med hältan att göra, men vill även ha andra infallsvinklar på problemet och kommer så klart att gå vidare med veterinären om inte problemet försvinner. Har ingen duktig islandsmänniska i min omgivning som jag kan fråga om just det här med gångartsproblematik, men vet att det finns massor av sådana här på buke, som kan svara på min fråga.

Sv: Gångartstrassel eller ont?

Jag skulle kolla detta om jag vore dig, för de hästar som har tagit tjolahoppsan steg innen traven har haft problem i rygg och eller bakben som jag har träffat.

Går jag till en veterinär så får jag bara en kur med metacam utskrivet för att behandla symptomen, inte orsaken. Problemet är att hitta någon annan än veterinär som kan hjälpa mig med problemet och jag vet inte riktigt vad/vem det skulle kunna vara. Tog upp detta med min vet men dom avråder folk från att anlita "kotknackare" till hästar av den anledningen att man inte rent fysiskt rår på dom stora muskelgrupper och ligament som en häst har och att kotknackaren kan göra skadan värre. Vet inte vad jag ska tro. Har förstått att många har blivit hjälpta av dessa kotknackare också, men eftersom jag inte vet vem som kan sin sak och vem inte gör det så har jag inte vågat prova. Har en känsla av att min häst skulle verkligen behöva en sån kotknackare. Det finns ju både fysioterapeuter och kiropraktorer och massörer. jag vet inte riktigt vad som är vad och vilken av dom man skulle anlita och vem är bra och vem är inte det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle kolla detta om jag vore dig, för de hästar som har tagit tjolahoppsan steg innen traven har haft problem i rygg och eller bakben som jag har träffat.

Mitt sto gjorde så när jag köpte henne. Hade dessutom en ojämn aktion fram. Det hela försvann när jag travade i volt, båda varven.
Hade ut equiterapeut och "problemet" försvann.

Mitt förslag är: börja med veterinär, fortsätt med equiterapeut.
Lycka till!

Nej du ska börja med klinik, därför att i nuläget så får ingen "kotknackare" hjälpa dig, men är helt klart ett andra alternativ när veterinär har sagt sitt. Ta inte hem någon veterinär utan åk iväg och få en ordentligt utredning gjord, och sök i bakben samt ryggen.

Det slog mig nu att vi hade en sån häst på ridskolan jag jobbade på förr. Han var dock 5 gångare men tog nästan alltid ett "galoppsteg" men frambenen innan han tog traven. Jag reflekterade aldrig över det utan fick veta att "det var så han gjorde". Kan bli intressant att följa vad som händer med din polle och om du lyckas komma fram till varför den gör så :)

Min häst (som förmodligen är en islandskorsning, ser ut som en stor islänning men ingen vet härstämningen) hade liknande och då hade hon inflamation i ryggen. Det hade hon fått av en sadel som blivit utprovad av en känd sadelutprovare till islandshästar två månader tidigare.
Min häst hade diverse extra gångarter för sig fram till att hon blev stark nog att bära sig själv och jag hittade en sadel som låg optimalt i varje steg, en Sensation Hybrid. Då blev hennes gångarter väl separerade. Så ring en veterinär som är duktig på islänningar och på rörelsestörningar så att din häst får hjälp. Kolla också över din sadel noga så att den verkligen ligger bra.

Nej du ska börja med klinik, därför att i nuläget så får ingen "kotknackare" hjälpa dig, men är helt klart ett andra alternativ när veterinär har sagt sitt. Ta inte hem någon veterinär utan åk iväg och få en ordentligt utredning gjord, och sök i bakben samt ryggen.

Kan bara hålla med dig!

Och ska tillägga att det är GULD värt om man har en klinik i närheten som har sparbete med fysioterapeut/ET eller likn.
Jag var med Snorri på Helsingborgs djursjukhus för två veckor sedan, då han från ena dagen till den andra blivit väldigt fyrtaktig i vänster galopp.
Beställde direkt tid till Helsingborg, jag vill inte rida på en häst som jag misstänker ngt fel på. Beställde då tid hos deras chefsvet, och en tid hos deras fysioterapeut, samtidigt.
Gjorde först en hältutredning hos vet, som tyckte sig se ngn ojämnhet vid longering, men ingen hälta. Han gick med upp till ridhuset och skickade över oss till fysioterapeuten, och stod med och tittade och diskuterade medans vi visade upp oss där.
Han behandlades för en låsning i ländryggen på vänster sida, fick finadye i 5 dagar och ett rejält "konvalescent-schema" med promenader, skritt, uteritter på rakt spår, osv, plus ett papper med skoningsinstruktioner.
Skoddes idag med skor med stift i bak som ger honom mer grepp.

Summa summarum: Att gå till en erkänt bra klinik där både veterinär och "alternativare" kunde titta tillsammans och ge bejandling och fortsatta råd tillsammans, är det nästa jag kunde göra.
Jag kände mig helt trygg och jag märker skillnad på min häst efter behandling, och jag slipper oroa mig för att det ska vara ngt veterinärt fel som jag som ägare missat!

Ursäkta stavfel. Dumt tangentbord, och kan inte ändra längre...

Korven: Jag håller med dig!

Ja, sparbete skulle vara samarbete, nästa skulle vara bästa, bejandling skulle vara behandling.....

:o

hej
du kan kolla med veterinären men det höres ut som din häst rullar i travet dette kan komme av at han er stel i en av sidene kolla om han gjör dette i begge verv:) eller bare i det ene

Ta ut en djurkommunikatör(en seriös..), så kanske han kan berätta själv ;)
Jag rekommenderar även ortobionomibehandling på honom... om det nu är så att han kanske är stel/har en låsning nånstans. Ortobinomi är en mjukare variant av kiropraktik, och jobbar med muskeln och inte mot den.. Läs mer om det på nätet :)
Hoppas du kan reda ut det :)

Han är verkligen stel i höger sida. Han hoppar mest i vänster varv och har svårt att fatta höger galopp. Han ser oren ut i traven i vänster varv och tid är beställd för utredning. Han har också haft en tendens att "dra" utåt och att gå utåtställd så att man vill korrigera det hela tiden när man rider. Han skulle verkligen må bra av att få besök av en kiropraktor, men det får vi se efter utredningen. Har för mig att veterinärerna är lite mer positiva till alternativa behandlingsmetoder numera om det är relevant och inte skadar hästen. Har till och med en tilläggsförsäkring för det i min försäkring som ersätter det till viss del förutsatt att det går via remiss av veterinär.

Ta ut en djurkommunikatör(en seriös..), så kanske han kan berätta själv ;)
Jag rekommenderar även ortobionomibehandling på honom... om det nu är så att han kanske är stel/har en låsning nånstans. Ortobinomi är en mjukare variant av kiropraktik, och jobbar med muskeln och inte mot den.. Läs mer om det på nätet :)
Hoppas du kan reda ut det :)

Är du allvarlig???...... Suck :grin:

Det tillägget har jag i min försäkring också, kanon! Är man själv intresserad av kiropraktik/masage til lsin häst, som jag är, så väljer jag gärna en veterinär som har ett bra samarbete med en erkänt duktig ET t.ex. Det känns som man får en bra helhetsbild då.

KL

Hoppar in eftersom jag har liknande problem och blev lite rädd.

Min nya lilla är svag i ena sidan, allmänt ganska svag eftersom hon inte blivit så jättemycket riden, men det jobbar vi på.

Hon är som sagt svag i ena sidan och stel i andra, som det brukar vara. Hon har ibland haft lite svårt för traven på böjt spår, oftast har det gått bra om hon får rätt stöd. Men ibland har hon rollat lite.
Jag har inte tänkt på rollningarna som mer än lite obalans, bör jag vara orolig?

I övrigt så har det bara gått frammåt, så det känns ju inte som att det är något problem egentligen utan bara unghästobalans.

Men så blir jag lite nojig i och med att Godi's ojämnhet som jag upplevde lite till och från visade sig vara ganska så allvarlig spatt. :crazy:

Hade tänkt ta ut någon massör innan hon får vila (för att hon ska få lite gött helt enkelt och för att jag tycker det känns bra att få dem genomklämda och lite tips på hur man kan jobba med stela muskler osv), men om det finns anledning att tro att något är fel så får det ju bli till kliniken istället och kolla igenom.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 280
Senast: valley
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 397
Senast: mackan
·
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar