gångarter

M

Modigtjej

Jag har ridit på min kompis islandshäst några grr och jag undrar om en isis t.ex har en oren tölt hur tränar ni då fram den på bästa sett? Och hur får ni fram gångarterna när man rider in sina hästar? hur "lär" man dom att tölta, och hur kan man veta om dom är 4 eller5 gångare? :)

Sv: gångarter

Det är olika från häst till häst. Är hästen oren i tölten så beror det oftast på att hästen är stel på något sätt och inte arbetar ordentligt med bakbenen och ryggen.
Oftast rider jag på volt och försöker få hästen att arbeta mer helt enkelt. Krävs mer ridkänsla än tenik, övningar osv.

När jag rider in hästarna och ska få dem att tölta så är det också olika från häst till häst. Vissa behöver man "trav-sätta" istället.. vissa har tölten och traven ifrån början, andra travar först men börjar tölta när man kan arbeta lite mer och vissa måste man töltsätta och de har olika svårt och det tar olika lång tid. Hur man gör har också mycket med ryttar-känsla att göra. Man måste känna när det är dags att sluta. Man ska bryta av innan hästen tycker att det är jobbigt och kastar sig i trav. Vissa hästar får man börja med att bara tölta ett steg, eller bara "tänka tölt" i skritten.. medan man på andra kan tölta en långsida redan efter nån dag. Viktigaste är att hästen tycker att det är lätt och roligt.. och att man ger eftergift och slutar i rätt stund.

På vissa hästar märker man bara på en gång att de är fyr eller femgångare.. medan andra är lite "luriga". De utpräglade fyrgångarna måste man oftast kanske töltsätta, de visar stadigare trav och galopp, speciellt innan inridning.

Femgångarna har oftast lite lättare för tölt, har typiska "femgångs-galoppen" (lite "platt", fyrtaktig), kanske väljer grisepass i hagen? (tänker på oinridna hästar)

Sen har vi dem som man helt enkelt måste testa på, om de har pass eller inte. Ex. mitt sto som jag har nu. Hela hennes uppväxt såg hon ut som en självklar fyrgångare, men sen blev hon inriden, töltsatt (var väldigt lätt att töltsätta) och har nu funderat på om hon är femgångare eller inte? henne kommer vi helt enkelt få testa lägga i pass så småning om.

Vissa hästar har pass, men passen är så pass dålig att man inte vill fortsätta träna den. För att den förstör de andra gångarterna lite och hästen har inte riktigt talang för det.

Återigen är det ganska individuellt.

Islandshästar är lite kluriga pga. deras gångarter. Det krävs lite mer känsla ifrån ryttaren... Men det är samtidigt det som är så roligt! :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 687
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar