gammalt sår, läker ej

S

speedygirl

Min häst fick ett sår på kotan i somras som ej är läkt ännu. Trodde inte att det skulle vara så farligt. Har gått upp i mellanåt och sen försvunnit men kommit tillbaka. Gammal skorpa finns runt omkring. Inget VET har kollat på det! För några veckor sedan så lindade jag benet med kompress och självhäftande linda så hon kunde gå ute i hagen med det. Men nu har hon blivit kraftigt svullen i benet och väldig varm. Kan det vara bakterier i såret så En VET måste komma och ta prover på det.

Hästen ska betäckas till våren och vill då ha detta läkt.

Sv: gammalt sår, läker ej

En sårskada som inte har läkt på flera månader skulle jag ha ringt ut veterinären för längesedan på! Speciellt som benet svullnat upp och är varmt!

Det kan ju kommit in bakterier och bildats en svampinfektion i såret men håller med föregående att kontakta vet omgående! ;)

Jag hoppas du har kontaktat vet vid det här laget. Har en häst i stallet som står på en hältutredning vid det här laget pga en sårskda som inte läker. Vill inte skrämma upp dig men det finns varningstecken här...

Det kan finns främmande objekt i såret och då läker det aldrig som det ska.

Ta ut en vet omgående att titta på det.

Om inget annat fungerar kan de vara ide att åka till klinik och LASRA såret.

Men som sagt, först och främst ska en VETERINÄR titta på det, och se till att få ordning påsåret INNAN betäckning då man inte vill behandla dräktiga ston med vilka mediciner som helst.

Ojojoj.... varning...!!
Håller med de föregående skribenterna!!
Ut med vet!! NUU!

Detta kan vara allvarligt! Varför har du inte haft kontakt med vet tidigare?!

Vlka varningstecken finns då?

speedygirl skrev:
Vlka varningstecken finns då?

Jamen det har ju inte läkt på jätte länge!
Svullen å varm på benet!
Hallå? Ring vet NU!

Det kan vara allvarligt!!
Det är av sådana här sår skador du kan få (hästen) LYMFANGIT!

Mugg var det på benet och nu är det helt återstält.

Värme och svullnad i benet är tydliga tecken på infektion. Hästen måste behandlas med antibiotika (penicilin). Dessutom så gäller det att sätta in behandling så snabbt som möjligt efter att svullnaden har uppstått (egentligen helst innan dess). För om du inte sätter in medicin så finns det dels risk för lymfangit men även andra väldigt allvarliga komplikationer. En sådan här infektion kommer inte att försvinna av sig själv... Du måste få medicin. Det tråkiga är bara att du troligtvis kommer få en högre medicin-kostnad nu än om du hade satt in behandling tidigare.

Har haft veterinär hos mig och ha sa direkt at tdet va mugg. Så nu går hästen på antibiotika och cortison salva. Är hur fin som helst och inte svullen eller varm i benet.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31