Gammalt hö och halm

L

Linnéa

Vi har en höskulle full med gammalt (och då menar jag väldigt gammalt) hö och halm. För att slippa att elda allt (och det vet jag inte ens hur det ska gå till) använde vi en del till att strö till köttdjurens ligghall i fjol. De pillade i sig en del och lämnade väl det mesta. Skulle det funka att göra detsamma med häst? Det är inte mögel i det för då är ju riktigt giftigt, men om det bara är gammalt? Vad jag har förstått så är korna känsligare för foder än hästarna? När jag kollade med kobönder så fick jag svaret att det går bra bara det inte är mögel i det.

Å nu hade jag inte tänkt att utfodra med detta utan bara vill ha det som strö (och ev blanda med spån...) Är det nån som har nån åsikt?

Sv: Gammalt hö och halm

Är det inte dammigt? Det vi städar ut från gällen brukar vara rätt dammigt, och därför hamnar det på tippen.

Är det friskt och odammigt ser jag faktist inga hinder för att använda det som strö.

Om det är dammigt så kanske det inte är så bra men annars så funkar väl det, jag har däremot lärt mig tvärtemot hästar känsligare än kor.

Du menar tvärtom va, att hästar är känsligare än kor? För det är de.

Om höet och halmen är dammigt så kommer du få problem. Men om det inte är det så går det nog att stö med det, men jag tror samtidigt att det finns ganska stor risk för att hästarna kommer pilla i sig av det då. Och då gäller det ju att ha kollat det noga innan så att det fortf är fräscht, eller rättare sagt, inte dåligt.

hästar vill gärna äta saker som smaker annorlunda och som dom egt inte ska äta.... :smirk:

jag har strött med gammalt hö, som min annars mkt kräsna häst envisades med att äta av. så nja, det är nog inte så jättebra...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: 95johsv
·
M
Foder & Strö Nu vill jag ha bukefalisternas kunskaper, åsikter, tankar och tips igenn... Jag håller på med min hemsida om foder(har hållt på i ca 6...
Svar
9
· Visningar
992
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka