Gammalt gräs!

LilleG

Trådstartare
I höstas köpte vi en liten hästgård. Det var ett tag sedan de haft hästar där, så i hagarna är det mycket, långt gammalt gräs. När jag flyttade dit mina hästar i vintras fick de börja gå i en hage som nu är söndertrampad och lerig. Så nu när våren är här och hagarna börjar torka upp, är jag sugen på att släppa hästarna i en ny hage. Där är det ju då som sagt mycket gammalt gräs. Vågar jag släppa hästarna där eller behöver jag putsa hagen först? Tänker att man kan släppa dem i nya hagen någon timme åt gången i början i så fall.

En bekant till mig sa nämligen att det absolut inte är bra att hästarna får äta gammalt gräs för att dem då får kolik, så nu vet jag inte om jag vågar.

Vad tror ni?

Vår veterinär sa precis tvärtom.
Släpp hellre på gammalt övervuxet gräs än ha kvar i lerig gräshage där de letar rötter och det första gräset som knappt syns i leran.
Detta efter ett kolikanfall då de fick i sig lite grus och skit.
Vi har gjort så i tio år sen dess och inte haft några problem. Sparar sen dess en hage som får växa lite vilt tills det blir vårsläpp i den.

Dessutom blir det en lagom invänjning på gräs om de är med och betar från innan det börjar växa på riktigt sas.

jag hade velat klippa ner hagen i alla fall en gång innan utsläpp, detta för att se vad som finns i den. kan ju ligga allt från giftiga växter till skräp och taggtråd om man har otur.
men du kan ju alltid gränsa av en mindre bit av hagen och gå igenom nogrant. så att de inte behöver gå i leran. sen klippa och ta bort det gamla gräset i resten av hagarna innan hästarna släpps där.

De brukar inte äta av det döda gräset, de letar fram gröna strån.

Tror inte det är några problem så länge de inte är helt utsvultna.

Tack så mycket för era svar! Då får dem gå ut i ny hage i morgon. Gissa om dem kommer bli glada!
Det blir skönt för dem (och mig )att komma bort från geggan i vinterhagen!

Har 2 stora hagar till. Där kommer jag se till att klippa så fort som möjligt så det blir bra sommarbete. Men grannen som lovat hjälpa mig med det hade mycket att göra just nu så därför undrade jag om man vågade släppa utan att klippa.

Tack återigen för era svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve