Gammalt ärr ger nya sår...

Pettsson

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det här, har provat diverse olika lösningar, det har blivit till det bättre men det är inte helt bra, alls.

När jag köpte min valack hade han en del gamla ärr i munnen, tråkigt nog. Jag har försökt ta hand om dessa, smort osv.
Speciellt ett ärr har han och jag haft större problem med. Det är ett litet ärr som sitter ca 1 cm ut på nedre läppen från mungipan, och det spricker HELA tiden. Bettet ligger alltså inte mot ärret när han har det i munnen.

Jag har provat olika bett, utan bett, smort, tvättat. Jag är VÄLDIGT mjuk i handen och skulle normalt aldrig orsaka en skada på det viset.

Det känns ju sådär kul, han får ont och jag är rädd för att det sker under tävling. Jag blir helt uppgiven, vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra för att hjälpa honom med detta.

Är det någon som har tips och goda råd?

Sv: Gammalt ärr ger nya sår...

När min häst råkade "spräcka" sin överläpp drygt 4-5 cm från mungipan 3 cm brett och max 1 cm djupt, red jag på bettlöst i en månad för att inte störa munnen alls även om jag är mjuk i handen.

Smörjde först med jodopax gel innan ridturen och blue spray efter.
Att jag smörjde före var att det tar ett tag för jodopaxen och torka in och bilda den skyddande hinnan och min häst ska ju såklart köra runt mulen överallt så i direkt anslutning till ett träningspass så hann det då torka.

Tog som sagt en månad att läka helt igen innan jag vågade betsla igen.

Så gjorde jag och kanske är något tips du får, detta var under sommaren i år.

Det är inte så att han blivit nickelallergisk? Prova att byta till ett bett av annan metall för att se om det fungerar bättre.

...
Speciellt ett ärr har han och jag haft större problem med. Det är ett litet ärr som sitter ca 1 cm ut på nedre läppen från mungipan, och det spricker HELA tiden. Bettet ligger alltså inte mot ärret när han har det i munnen.

Om du inte redan gjort det - ta ut en veterinär att titta på såret. Det kan vara så att det finns bakterier i såret som gör att det inte läker. Det kan ju också i värsta fall vara något värre än ett vanligt så - hudcancer t ex.

När min häst råkade "spräcka" sin överläpp drygt 4-5 cm från mungipan 3 cm brett och max 1 cm djupt, red jag på bettlöst i en månad för att inte störa munnen alls även om jag är mjuk i handen.

Smörjde först med jodopax gel innan ridturen och blue spray efter.
Att jag smörjde före var att det tar ett tag för jodopaxen och torka in och bilda den skyddande hinnan och min häst ska ju såklart köra runt mulen överallt så i direkt anslutning till ett träningspass så hann det då torka.

Tog som sagt en månad att läka helt igen innan jag vågade betsla igen.

Så gjorde jag och kanske är något tips du får, detta var under sommaren i år.

Det är ett jättebra tips men jag har redan provat det, dock har jag inte provat smörja in med jodopax innan jag rider :idea:
Men det här ärret är rätt gammalt, minst tre år nu...

Jag vet faktiskt inte. Möjligt! Eller om nickel påverkar ärret även om han fullt ut inte är allergisk?
Har provat gummitbett en period tidigare, men friktionen, antar jag, gjorde allt bara värre. Nu har jag ett vanligt tredelat mässingbett, ärret spricker inte lika ofta men tillräckligt ofta för att det ska vara oroande.
Han kan även komma in direkt från hagen och det har gått upp igen, så det sker inte enbart när jag rider.

Vad är värt att testa för att se om det är nickelallergi?

Jag hade distriktveterinären här för två veckor sedan, men då var ärret läkt för stunden så hon kunde inte se något konstigt, frågan är om man ska vara snabb att ringa så fort det spricker för att göra en till bedömning.

Det enda sättet (mig veterligt) är att se till att nickel inte kommer i kontakt/närhet av såret. Så där får man kolla både bett, träns och grimmor, bett i aurigan ska tydligen fungera.
Annars har jag tyvärr inga tips att komma med men jag skulle definitivt be vetrinären ta en odling om det spricker upp igen.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 826
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 912
Senast: Ace
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat