Gammal valack + sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 900

fejko

Trådstartare
Jag har två hästar, en gammal valack och ett sto som jag funderar på att betäcka (så småningom). Hur kommer min valack att reagera på fölet? Han är ganska hingstig och vaktar mitt sto. Måste man sära på dem eller kommer han att acceptera fölet?

Sv: Gammal valack + sto

Ingen som vet? Eller tror sig veta ;)
Det är omöjligt att säga. Antingen går det bra, eller inte. Jag tycker att du ska prova dig fram. Förhoppningsvis går det bra och han agerar lekfarbror.

Jag har en gammal russvalack (24 år) som går med flocken. Han är också ganska hingstig och betraktar stona som "sina" ston. Jag är övertygad om att han på fullt allvar tror att alla föl som föds hos oss är hans egna avkommor. Han är ovärderlig som lekpappa (hingstföl), barnvakt (stoföl) och uppfostrare vid avvänjning. Han släpps in i sto-/fölflocken när det yngsta fölet är ca 1 vecka och det har aldrig varit några problem.

Carina på Silver Arabians

Min förra häst (nordsvensk valack) var det inga problem med.
När syrrans arab fölade i hagen så var han först lite misstänksam mot fölet ett par dagar, antar att han tyckte det var en märklig varelse, liten & skranglig:D .
Efter det var dom som ler & långhalm, Farbror Bosse lärde fölet allt han kunde, på både gott & ont :angel: :smirk:

Svar till båda: Låter bra! Precis så hoppas jag att det ska bli ;)

Jag tycker att du bör sära på dem ett tag efter fölningen så mamma och föl får lära känna varandra ordentligt och fölet lär sig följa mamma ordentligt. Kanske även sära på valack och sto ett tag före fölning OM stoet fölar när ingen människa är i närheten. Nu är ju ditt sto varken betäckt eller dräktigt så än så länge behöver du ju inte ens oroa dig för att något ska hända.. Lycka till!

Jag har aldrig sett någon valack som har varit rent elak mot fölen, de får nog inte chansen så länge stoet finns i närheten...:angel:

De jag träffat har antingen varit snälla barnvakter, busiga lekfarbröder (kanske främst till äldre föl...) eller helt neutrala.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka