Gammal valack med vuxen hingst?

TwiggyM

Trådstartare
Jag har fått ett problem. Jag har en pensionerad valack på 17 år som inte längre rids. Han har hittills gått med ett sto som används som ridhäst men har på senaste tiden hoppat upp och försökt betäcka henne! Då jag vet att detta inte är särskilt hälsosamt för stoet försöker jag nu hitta en lösning.

Problemet är detta. Vi har endast ston i avel samt en hingst. Stona faller bort då han absolut inte får hoppa upp på avelsstona. Så kvar blir enbart alternativet gå med hingsten eller skickas bort.

Känns svårt att hitta ett nytt hem (foder) åt en triangelmärkt 17 åring som inte kan gå med ston...

Så vad göra? Hingsten och valacken går i hage bredvid varann samt står i boxarna vägg i vägg. De har alltså nos mot nos kontakt dagligen och hingsten är väldigt social och vänlig då.

Men jag har ingen aning om hur dom skulle bete sig om dom gick ihop.

Alla tankar, ideer och erfarenheter är välkomna!
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Om de känner varandra tror jag inte där några problem. Problemen kan uppstå när stona börjar brunsta. Har hingsten gått med andra valacker innan, eller är det första gången i så fall? Om det är första gången någonsin som hingsten går med en annan häst så kan den i vissa fall känna att valacken inkräktar på hans mark, trots att de haft daglig kontakt innan.
Min gamla valack gick med en vuxen hingst ett tag och det gick hur bra som helst. Nu var denna hingsten dock van vid att gå med valacker och hade inte mycke hingstbeteende.
Om ni bestämmer er för att testa så se till att släppa ihop dem på en stor yta så valacken har chans att hålla sig undan om hingsten skulle bli för hårdhänt.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Såvitt jag vet har hingsten gått själv hela livet (som vuxen).
Vår och sommar kommer dom inte gå ihop då hingsten skall betäcka.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

släppte ihop min 11 åriga valack med min 5 åriga hingst.
det har gått hur bra som helst.
enda gången jag sett hingsten va lite jobbig va när dom gick i en hage tätt ihop med andra hästar...då ville min hingst gärna jaga bort min valack. men nu går dom i en hage nära dom andra hästarna (dock inte tätt inpå som innan, då det bara av en tråd mellan båda hagar som avskiljde) o då funkar det hur bra som helst.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Var din hingst van att gå med hästar sedan tidigare?
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Min avelshingst klarar inte av att gå med några andra hingstar eller vallacker om dom är äldre än 1,5 år.

Spelar ingen roll om dom står vägg i vägg i stallet, släpper jag ut dom i samma hage så blir den andre jagad och biten tills den spränger hagen.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

nej han va inte van o gå med andra hästar.
bara som föl då, men inte sen.

han blev jätteglad av att få en kompis.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Känns svårt att hitta ett nytt hem (foder) åt en triangelmärkt 17 åring som inte kan gå med ston...

Jag tror faktiskt inte att det skulle vara så svårt. De flesta stall jag stått på har tillämpat principen valackhagar och stohagar.

Jag tror inte att jag hade vågat släppa ihop en vuxen hingst med en valack. Skulle hingsten "tända" kan det bli ett rejält slagsmål med stora skador till följd.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Vi har aldrig hafr några problem med att släppa in varken valacker eller hingstar till våran avelshingst.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Jag har fått ett problem. Jag har en pensionerad valack på 17 år som inte längre rids. Han har hittills gått med ett sto som används som ridhäst men har på senaste tiden hoppat upp och försökt betäcka henne! Då jag vet att detta inte är särskilt hälsosamt för stoet försöker jag nu hitta en lösning.

Problemet är detta. Vi har endast ston i avel samt en hingst. Stona faller bort då han absolut inte får hoppa upp på avelsstona. Så kvar blir enbart alternativet gå med hingsten eller skickas bort.

Känns svårt att hitta ett nytt hem (foder) åt en triangelmärkt 17 åring som inte kan gå med ston...

Så vad göra? Hingsten och valacken går i hage bredvid varann samt står i boxarna vägg i vägg. De har alltså nos mot nos kontakt dagligen och hingsten är väldigt social och vänlig då.

Men jag har ingen aning om hur dom skulle bete sig om dom gick ihop.

Alla tankar, ideer och erfarenheter är välkomna!
Jag skulle aldrig våga släppa ihop dom en dag slinter de kanske för higsten och då kan han ta livet av din gammla valack tro mig jag har sett 2 hingstar slåss dom var 6 o 8år och de fanns inga ston på gården och man går inte imellan dom kan jag lova utan står mest helt förskräckt och väntar på ett läga att få bort den ena.:eek::eek:
De gick relafivt bra men visst var de ordentliga märken och bulor.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Jag skulle aldrig våga släppa ihop dom en dag slinter de kanske för higsten och då kan han ta livet av din gammla valack tro mig jag har sett 2 hingstar slåss dom var 6 o 8år och de fanns inga ston på gården och man går inte imellan dom kan jag lova utan står mest helt förskräckt och väntar på ett läga att få bort den ena.:eek::eek:
De gick relafivt bra men visst var de ordentliga märken och bulor.

Jag håller med eftersom jag har sett samma som du. Och det har varit hästar som från stallet känt varandra väl, samt mycket vänliga trevliga hingstar annars.
Det som är speciellt för hingstar är hormonerna som spelar dom spratt kan man säga och de kan reagera utifrån det i lägen där man inte tror eller väntar sig det vilket kan bli en chock om man inte fattar lite av hur hingstar fungerar.

I det här fallet så verkar ts valack vara en aning hingstig själv (en del äldre valacker tycks bli det) och det innebär att den kan trots att det är en valack, utmana hingsten genom att gapa efter ston eller nåt annat och det kan räcka för att trigga igång ett slagsmål. Detta kan mycket väl startas av valacken t o m.

Men här på buke är alla hingstar gosiga nallar i alla lägen och aldrig nånsin annorlunda än vilken gammal valack som helst:cool: så du kommer som jag att bli emotsagd:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Jag vet några hingstar som det går utmärkt att låta vallacken och hingsten stå med stabilt staket emellan och de kan nosa och "prata" med varandra dock blir det livsfarligt för vallacken om de går i samma hage. En lösning är kanske att ha så de kan nosa och prata med varandra men inte i samma hage.

Om man provar är det ju självklart att bägge hästarna är oskodda...

Sedan vet jag olika fall då unghingstar gått med samma vallack i flera år - går fantastiskt bra fram tills hingsten kommer på att han är hingst...
fungerar ofta längre om det finns en gammelhingst på gården...

Men att släppa in en hingstig vallack till en hingst låter - spännande
speciellt när det finns ston på gården...

För vems skull vill du släppa ihop dem- för vallacken? för hingsten eller för bådas?
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Hästar är individer och du känner ju dina hästar bäst ,så tror du att det kan funka så skulle jag prova, funkar det vore det ju jätteskönt för alla, dig, vallacken och hingsten som slipper gå själv.
Hade de varit mina hade jag provat, främst då jag inte alls tycker det är kul med ensamma hästar. Men hade du inte en liten hingstunge du inte visste vad du skulle göra av i år? Kan inte hingsten/vallacken gå med den?

Släppte själv in min pensionerade lekfulla gamling ( 25 år ) till ena hingstungen idag, lilla hingsungen är såååååååå trött nu, har busat och bråkat hela dagen. Nästa vecka ska den andra hingsungen in med dem när hans mamma åker hem, det blir nog livat värre!
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Jag skulle aldrig våga släppa ihop dom en dag slinter de kanske för higsten och då kan han ta livet av din gammla valack tro mig jag har sett 2 hingstar slåss dom var 6 o 8år och de fanns inga ston på gården och man går inte imellan dom kan jag lova utan står mest helt förskräckt och väntar på ett läga att få bort den ena.:eek::eek:
De gick relafivt bra men visst var de ordentliga märken och bulor.

Och hur otrevligt det än måste varit så var dessa hingstar just 6 och 8 år... Två hingstar som är såpassa lika i ålder är mycket svårare än ex. en 5åring och en 17åring. Har dock inte läst någonstans hur gammal ts hingst är och ej heller vad den har för mentalitet i övrigt. Dessa två saker spelar mycket stor roll.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Tackar för många och OLIKA svar!

Jag känner nog mer och mer att jag inte vågar ta risken...Hingsten mår inte dåligt av att gå själv det funkar bra men valacken vet jag inte vad jag skall göra av. Han kommer aldrig trivas ensam i hagen och som sagt det är svårt att hitta ngn som vill låna en häst som inte går att rida :(

Jag får klura vidare. Under vintern kommer han gå med en unghingst (7mån) men när den åker på hingstbete blir han själv. Får börja annonsera tror jag...
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Men hade du inte en liten hingstunge du inte visste vad du skulle göra av i år? Kan inte hingsten/vallacken gå med den?

Jo min syster (och granne) har en hingstunge och dom skall dela hage nu i vinter! Men till sommaren skall han iväg på bete med jämngamla och nästa vinter blir det lösdrift för honom. Tyvärr är våra marker för små för att man skall kunna hålla växande hingstföl optimalt här hemma.
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Tackar för många och OLIKA svar!

Jag känner nog mer och mer att jag inte vågar ta risken...Hingsten mår inte dåligt av att gå själv det funkar bra men valacken vet jag inte vad jag skall göra av. Han kommer aldrig trivas ensam i hagen och som sagt det är svårt att hitta ngn som vill låna en häst som inte går att rida :(

Jag får klura vidare. Under vintern kommer han gå med en unghingst (7mån) men när den åker på hingstbete blir han själv. Får börja annonsera tror jag...

Det låter jättebra tycker jag. En unghingst mår väldigt bra av att uppfostras av en äldre valack, det bör fungera alldeles förträffligt!
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Jo min syster (och granne) har en hingstunge och dom skall dela hage nu i vinter! Men till sommaren skall han iväg på bete med jämngamla och nästa vinter blir det lösdrift för honom. Tyvärr är våra marker för små för att man skall kunna hålla växande hingstföl optimalt här hemma.

Men då har du ju lösningen för vintern iallfall, men när ungen ska på hingstbete , kan du inte skicka med vallacken också? :idea:
Det kanske inte finns någon äldre med på betet( fler äldre som funkar ihop är ju ännu bättre) och de kanske är jätteglada att få med en "uppfostrare" .
Jag tillhör ju dem som inte tycker att småknattar bara ska gå med småknattar utan ha äldre med i gänget och vad passar då bättre än en snäll 1 pensionerad vallack:idea: Vart ska ungen på hingstbete förresten? Pm.a gärna!
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Tyvärr har gamlingen haft fång för 2 år sedan så jag vågar inte släppa honom på alltför bra bete...annars var det såklart en kanonbra ide.

Har inte bestämt var hingstungen skall gå än. Kan höra av mig när vi vet.

Någon som vet hur man får en valack att inet "rida " på sitt sto? Han gör det bara efter långvarig retning från hennes sida. Kanske ett par byxor?:idea:
 
Sv: Gammal valack med vuxen hingst?

Tyvärr har gamlingen haft fång för 2 år sedan så jag vågar inte släppa honom på alltför bra bete...annars var det såklart en kanonbra ide.

Har inte bestämt var hingstungen skall gå än. Kan höra av mig när vi vet.

Någon som vet hur man får en valack att inet "rida " på sitt sto? Han gör det bara efter långvarig retning från hennes sida. Kanske ett par byxor?:idea:


Synd med fången, det komplicerar ju det ytterligare!

Ang klättringen , kan du inte pröva munkpeppar , både till sto och vallacken?
Det finns ju många som har fått bra resultat med det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 715
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 720
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 022
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 106
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp