Sv: Gammal Travare
Jag har nästan bara haft travare i ägo och som foderhästar, har haft de flesta som ridhästar, och några som kör-och travhästar.
När man tar en travhäst fårn banan är de oftast ganska stressade, så man bör låta dem gå i en hage med lugna kompisar och låta den få beta och stressa ner sig ett tag innan man börjar inridningen. Hantera hästen kan du göra, tex. Nh-övningar, mysa och pyssla om. Du kan också gå ut och gå med hästen i naturen, det är jätte avkopplande för både dig och hästen. Bekanta dig ordentligt med hästen, få den trygg i ditt sällskap.
Sen när du börjar inridningen så ska man göra nästan precis som med de flesta oiridna hästarna, ta det lungt och låt det ta den tid det tar. Det är superbra att tömköra hästen så att man lär den hitta sin balans och form innan man sitter upp. Vänj hästen vid sadel och träns, det är viktigt att utrustningen passar och är ren så att inte hästen känner obehag. Tömkör även med sadeln på så att hästen vänjer sig. Resten av inridningen (det här med att hänga över hästen osv) hoppas jag att du kan eller får råd av någon annan. Tänk bara på att sluta när det går som bäst, hästen ska tycka det är roligt.
Travare är ju vana och skolade att springa snabbt, på rakstrecka med huvudet högt i vädret och med frambenen som påskut. Det man vill med ridhästar är ju att de ska använda bakbenen att bära upp sig med. Kräv inte att hästen ska gå i korrekt form innan den musklat sig och hittat sin balans, det kommer automatiskt. Ut och rid i skogen, klättra, gå över stock och sten, rid runt träd, serpentiner, tempoväxlingar, halter, ryggningar, skänkelvikningar mm.
I början så rid bara ca 30 min varannan dag, och variera med tömkörning, promenader och annat markarbete.
LYCKA TILL!