Gammal Travare

E

emilia_

just nu har jag en "gammal" travare uppfödd av Jhonny Takkter. Hon gick av banan som 4åring. undrade om det finns någon annan men gammal travare ? kanske har några tips på hur man kan rida dem bättre ?:banana:

Sv: Gammal Travare

Jag har nästan bara haft travare i ägo och som foderhästar, har haft de flesta som ridhästar, och några som kör-och travhästar.

När man tar en travhäst fårn banan är de oftast ganska stressade, så man bör låta dem gå i en hage med lugna kompisar och låta den få beta och stressa ner sig ett tag innan man börjar inridningen. Hantera hästen kan du göra, tex. Nh-övningar, mysa och pyssla om. Du kan också gå ut och gå med hästen i naturen, det är jätte avkopplande för både dig och hästen. Bekanta dig ordentligt med hästen, få den trygg i ditt sällskap.

Sen när du börjar inridningen så ska man göra nästan precis som med de flesta oiridna hästarna, ta det lungt och låt det ta den tid det tar. Det är superbra att tömköra hästen så att man lär den hitta sin balans och form innan man sitter upp. Vänj hästen vid sadel och träns, det är viktigt att utrustningen passar och är ren så att inte hästen känner obehag. Tömkör även med sadeln på så att hästen vänjer sig. Resten av inridningen (det här med att hänga över hästen osv) hoppas jag att du kan eller får råd av någon annan. Tänk bara på att sluta när det går som bäst, hästen ska tycka det är roligt.

Travare är ju vana och skolade att springa snabbt, på rakstrecka med huvudet högt i vädret och med frambenen som påskut. Det man vill med ridhästar är ju att de ska använda bakbenen att bära upp sig med. Kräv inte att hästen ska gå i korrekt form innan den musklat sig och hittat sin balans, det kommer automatiskt. Ut och rid i skogen, klättra, gå över stock och sten, rid runt träd, serpentiner, tempoväxlingar, halter, ryggningar, skänkelvikningar mm.
I början så rid bara ca 30 min varannan dag, och variera med tömkörning, promenader och annat markarbete.

LYCKA TILL!

långt ifrån alla travhästar är väl stressade när dom kommer från banan? :confused:
jag har då aldrig träffat någon.

för ofta är travhästarna lugna och lydiga och uppfostrade med allt.
de är vana med att det är tempo och action helt enkelt.

och en häst som du tar direkt från banan kan du väl inte bara låta stå? inte konstigt att hästen är stressad..

den är van att jobba hårt, få mycket mat, springa!

*Knapplån*

Att jag nu har raderat 27 inlägg i denna tråd, beror på att INGET svar hade med trådinlägget att göra.

Trådskrivaren ber om tips hur man rider och utbildar sin ridtravare, inte bilder och förklaringar hur gulliga alla andras ridtravare är.

Någon som svarade, hade ett väldigt bra svar. Använd forumets SÖKFUNKTION. Det finns MASSOR av tips hur man grundutbildar, rider sin ridtravare och lär sin ridtravare galopp på de flesta ridforumen.

Inlägg som, "jag har en travare!", "här är min gulliga Nisse snabbfot", "Min Greta treben är efter Nisse Hult och Klara långsvans", "min ridtravare är jätteduktig på galopp" och så vidare. De hör hemma på gnägg inte grundutbildning.

Mvh

IngelaH
Moderator

Senast ändrad:

Vet ju inte hur pass duktig du är på att rida och hur länge du har hölle på med travare, men ett råd är i alla fall dra aldrig i i tyglarna på en travare. Vill du sakta av och du bara drar så har du otur så går det bara fortare eftersom dom är uppfostrad med att ta stöd på bettet. Mycket röst och mycket ta å ge, låt dom aldrig suga fast i bettet.

Rebeccah skrev:
När man tar en travhäst fårn banan är de oftast ganska stressade, så man bör låta dem gå i en hage med lugna kompisar och låta den få beta och stressa ner sig ett tag innan man börjar inridningen. Hantera hästen kan du göra, tex. Nh-övningar, mysa och pyssla om. Du kan också gå ut och gå med hästen i naturen, det är jätte avkopplande för både dig och hästen. Bekanta dig ordentligt med hästen, få den trygg i ditt sällskap.

Tänk bara på en sak med Rebeccahs råd (som för övrigt va jättebra) är att du får en travare direkt ifrån banan så är dom oftast i topptrim. Det är need 4 speed som gäller och faktum är att hästar kan bli understimulerade om dom inte har ngt att göra efter en sådan livsstil. Så stimulera den fastän den får "varva ned". Sen tänk på foderbytet den går igenom. Från 8 kg solvallasuperspeed till en näve havre brukar vara en stor omställning för hästen. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam