Gammal skäck?

Utan att vara någon "superexpert" på området;
Jo, Jessy kan nog absolut vara ett danskt namn. Har dessutom sett många skäckar som är just imp. Danmark, så du är nog absolut inne på rätt spår! :)
Dock lite märkligt att Lady Bird har okänd stam i Blup :crazy:
 
Det är inget konstigt med det, man har inte hunnit så långt. Det finns både godkända hingstar och stmboksförda ston som saknar stam i blup än så länge.
Det var väl först runt 1990 som man började registrera halvbloden? (eller var det 1980?)
Har inget minne av att vi reggade avkommorna efter Ambassadeur f 1980 nånstans.
 
Det var väl först runt 1990 som man började registrera halvbloden? (eller var det 1980?)
Har inget minne av att vi reggade avkommorna efter Ambassadeur f 1980 nånstans.

1980. Innan dess fanns de ju bara som avkommor i stamboken om mamman var stamboksförd, annars gick de ju bara att spåra via hingstens språngrulla.

Tar Spindastammens stammor på blup http://blup.se/sv-SE/horses/141788-spinda-f-2
I verkligheten hade hon ju åtta kända led och minst sju avkommor. Liksom många andra äldre ston. Blup ska man verkligen inte lita på vad gäller äldre hästar.
 
Tack för svar. Blup är tyvärr inte fullständigt. Skäckaveln vet jag inte mycket om men jag misstänker att den har förts lite sådär hemma hos någon som vill ha fram skäckar så det är nog kört att få fram mera, men fråga kan man alltid göra ;) Ibland kan man ha tur :)
Någon som vet om skäckaveln varit större i Danmark än i Sverige?
 
Tack för svar. Blup är tyvärr inte fullständigt. Skäckaveln vet jag inte mycket om men jag misstänker att den har förts lite sådär hemma hos någon som vill ha fram skäckar så det är nog kört att få fram mera, men fråga kan man alltid göra ;) Ibland kan man ha tur :)
Någon som vet om skäckaveln varit större i Danmark än i Sverige?

Jag skulle börjat med att försöka få tag i den som ägde Abadan. Han var ju svenskfödd så avkomman är tillverkad här.
På framför allt 60-talet fanns det en skäckavel i Sverige som främst utgick från icke godkände hingsten Orlando http://blup.se/sv-SE/horses/186616-orlando-ej-kval och hans avkommor. Långt ifrån alla finns på blup, men tidpunkten passar in på en dotter till honom, han var verksam en bit in på 70-talet.
 

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 908
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp