Gammal skada som påverkar funktionen + försäkringsbolag?

Casteloro

Trådstartare
När jag var 4-6 år var jag med om en olycka med armbrott som följd. Efter detta har jag ibland haft problem med min armbågsled. 2016 vaknade jag upp av att leden var låst i 90 grader och fick uppsöka sjukhuset utomlands. Lösa benbitar konstaterades och de ville operera, denna uteblev dock. Sedan dess har jag haft återkommande problem med denna låsning. I februari 2019 opererades den, men de lösa benbitarna kunde inte plockas ut och leden spolades (vad jag vet) bara ur.

Den opererande otropedkirurgen sa till mig att dessa benbitar ligger dåligt till och såg flera risker med att försöka ta bort dem. Hur dessa påverkar funktionen vet jag ej, men jag får ont. Låsningarna trodde beros på den artros som bildats i leden (i princip inget utrymme fritt). Detta uppskattade han troligtvis utvecklat sig som följd av skadan när jag var barn. Idag är jag 32 år och den artrosbildning jag har är enligt kirurgen inte normal för min ålder.

Är det någon som vet/har erfarenhet av försäkringsärenden likt dessa? Som jag förstått det har försäkringsbolagen en viss preskriptionstid, och jag vet att artros faller bortom vad försäkringen omfattar. Dock, med de problem jag fått, och den medicinska invaliditet som det innebär, vore det väl helt förkastligt om ingen försäkring skulle kunna hjälpa mig (den är anmäld som barn, och givetvis 2016).

Någon som har någon input?
 
Det låter onekligen som om tiden gått ut.
Enda chansen för att få ersättning är nog om den första skadan från när du var liten är anmäld till försäkringsbolaget och att du har samma försäkring kvar i dag.
Alla andra försäkringar som tecknats efter olycka kommer inte att ta det. Problemet fanns ju i så fall redan innan du fick försäkringen.
 
Om olyckan anmäldes när du var barn och du har kvar en personförsäkring i samma bolag så är det absolut värt att lämna in underlag för bedömning. Det kan vara värt att göra det även om du inte har någon personförsäkring kvar i samma bolag men chanserna för ersättning minskar och du får ju då rikta dina anspråk mot det försäkringsbolag du hade som barn, någon annan försäkring kommer inte ta det. Det är ju just för sådant här, om det blir problem i efterhand, som skador ska dokumenteras av vården. För att kunna bevisa att ditt och datt hände och det här blev följden av det hela.
 
Det låter onekligen som om tiden gått ut.
Enda chansen för att få ersättning är nog om den första skadan från när du var liten är anmäld till försäkringsbolaget och att du har samma försäkring kvar i dag.
Alla andra försäkringar som tecknats efter olycka kommer inte att ta det. Problemet fanns ju i så fall redan innan du fick försäkringen.

Jo, givetvis är den skadan anmäld när jag var barn.

Om olyckan anmäldes när du var barn och du har kvar en personförsäkring i samma bolag så är det absolut värt att lämna in underlag för bedömning. Det kan vara värt att göra det även om du inte har någon personförsäkring kvar i samma bolag men chanserna för ersättning minskar och du får ju då rikta dina anspråk mot det försäkringsbolag du hade som barn, någon annan försäkring kommer inte ta det. Det är ju just för sådant här, om det blir problem i efterhand, som skador ska dokumenteras av vården. För att kunna bevisa att ditt och datt hände och det här blev följden av det hela.

Den anmäldes då till försäkringsbolaget, och försäkringen var tecknad i mammas namn. Hon säger att hon har kvar den idag, och jag har en personförsäkring i samma bolag som jag haft länge, men vet inte om jag tog den direkt när jag fyllde 18 år. Ska jag bara göra en skadeanmälan hos bolaget tro, och ta det därifrån?
 
Jo, givetvis är den skadan anmäld när jag var barn.



Den anmäldes då till försäkringsbolaget, och försäkringen var tecknad i mammas namn. Hon säger att hon har kvar den idag, och jag har en personförsäkring i samma bolag som jag haft länge, men vet inte om jag tog den direkt när jag fyllde 18 år. Ska jag bara göra en skadeanmälan hos bolaget tro, och ta det därifrån?
Ring bolaget och fråga.
 
Jo, givetvis är den skadan anmäld när jag var barn.



Den anmäldes då till försäkringsbolaget, och försäkringen var tecknad i mammas namn. Hon säger att hon har kvar den idag, och jag har en personförsäkring i samma bolag som jag haft länge, men vet inte om jag tog den direkt när jag fyllde 18 år. Ska jag bara göra en skadeanmälan hos bolaget tro, och ta det därifrån?
Ja gör det. Har du tur övergick barnförsäkringen till en vuxenförsäkring och då borde det inte vara något problem. Barnförsäkringar får man ha kvar tills man fyller 25 år hos vissa (alla?) försäkringsbolag innan de övergår till vuxenförsäkring.
 

Liknande trådar

Hästvård ...och finns det chans att ändra beslutet?! Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går! Häst med konstaterad...
Svar
12
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp