Gammal ponny...

S

sommartjejen

Jag har min älskade gamla 27 åriga ponny utlånad på foder. Jag blev stolt skötare på honom på ridskolan 1992, sedan köpte jag honom för fem år sedan från ridskolan när han skulle pensioneras. Den enda anledningen till att jag köpte honom var att jag ville se till att han skulle få det bra, för det är han verkligen värd!

De två senaste åren har han varit utlånad på foder till en underbar familj, han kunde verkligen inte få det bättre. Även om det inte var något avtal så sa vi att han antagligen skulle få stanna där livet ut. Jag lovade mig själv att han inte skulle behöva byta miljö igen. Så ringde telefonen idag och de kan inte ha kvar honom. Jag känner mig helt kluven... vad gör jag nu?

Det börjar märkas att han har blivit gammal och det är inte aktuellt med någon ny ryttare till honom. Dessutom är han en väldigt känslig ponny som har svårt att lita på nya människor. Jag tror helt enkelt inte att han kommer få det bättre än han har det nu.

Vad skulle ni göra i den här situationen?

Jag är ju inte gjord av pengar, men visst skulle det ev. kunna vara ett alternativ att jag tar honom själv. Men faktum kvarstår fortfarande att han då får byta miljö, vanor, människor och hästkompisar.

Snälla, kom med lite kloka råd till mig!

Sv: Gammal ponny...

Du har ju igentligen svarat dig själv...
Du vill inte att han byter miljö, jag tror att det du tänker på är att låta honom somna in.
Det kanske är det som är bäst för honom, men det kan bara du som känner honom avgöra.
Följ din magkänsla och var inte rädd för att ta obehagliga beslut.

MVH Russin8 som hoppas det löser sig för dig.

Sv: Gammal ponny...

Jobbig situation, men är han trots allt pigg och glad så har du ju tre alternativ: Lämna ut honom på foder, ha honom själv, eller ta bort honom..Inget av valen är egentligen fel utan det är vad du vill, och vad som känns rätt det ska du göra.. Lycka till och berätta gärna hur det går

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 739
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 984
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 323
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?