Gammal och trött

Sv: Gammal och trött

*hugger knapp*
Jag har precis pencilinbehandlat två av hästarna mot just regnskållor...försökte bada dem i anti-svamp schampon, utan resultat, så jag fick utskrivet penovet.vet.
Efter tio dagars behandling är bägge problemfria:bump:
Skall nämnas att gammeltanten fick sina skållor i sommras, under torrtider och kort sommarpäls, så att det bara är långhåriga blöta hästar som får det stämmer inte! Hon var också mycket surare att pyssla med och sjönk snabbt i rang när det var som sämst. Nu är hon sitt gamla vanliga pigga glada jag igen!

/migo

Sv: Gammal och trött

min häst hade regnskållor när han var yngre. Han fick pencillinkur mot det.
En spruta om dagen i 10 dagar.
Efter det försvann dom illa kvickt och våran veterinär sa att om hästar får regnskållor och sedan får en ordentlig kur pencillin mot det så verkar det som om dom blir emuna mot den bakterien efteråt.

Detta var då in bekräftade uppgifter utan veterinärens egen erfarenhet. Och min häst har inte haft en antydelse till regnskåller efter den kuren.

Så hör efter med veterinären.
Att ge sprutor i tio dagar är bra mycket lättare än att hålla på och skrubba med olika uttorknings medel.
Förra hästen hade också regnskåller. han fick ingen pencillinkur och dom höll i sig i 2-3 månader.

Och det kanske beror på hur känslig hästen är men min häst hade verkligen ONT av dessa på ryggen.
Så jag skulle aldrig rida på en häst som har regnskåller där sadeln ligger på.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver bolla och få lite krass input Gamla Grå är 12.5 år. Stor blandis på 45 kg. I princip döv. Halvblind. Lederna är kassa. Han...
2
Svar
29
· Visningar
5 147
Senast: Nenne1
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: Cilva
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar