Gammal malfisk

Wembley

Trådstartare
I mina föräldrars akvarium finns en prickmal som är inköpt 1972. Någon som vet hur gamla dessa fiskar kan bli?

Sv: Gammal malfisk

En googling och snabbläsning på två sidor sa att 20-40 år är inga problem för en akvariemal om den är frisk och kry. :)

Försökte också googla på det och har äv frågat i akvarieaffär. Ingen verkar kunna säga exakt, är ju rätt långt spann mellan 20 och 40 år :D Men denna blir ju minst 42 år nästa år.

Ingen vet hur gammal fisken var när den köptes in. Någon sa att de kan bli väldigt gamla om de är födda i vilt tillstånd?

icefoxcowzqjhc
[/url][/IMG]

Bild på malen :)

En Synodontis av något slag. Minst 30 år gamla vid rätt skötsel brukar jag säga.

Tack för svar! :) Denna fisk verkar ändå vara något av ett rekord, troligen runt 42-45 år. Varje semester som jag passar huset tror mamma att den ska dö. :crazy: Men den blir mer aktiv när huset är tomt (verkar föredra lugn o ro!).

Den var lite mer aktiv när den var yngre, men ibland tar den lite simturer runt i akvariet och är fortfarande ganska snabb. Ligger mycket i sin lerkruka och är mest aktiv på nätter eller när det är tyst runtomkring.

Den har inte fått någon speciell skötsel, men verkar trivas i sitt akvarium. Den gillar när man slänger ner speciella tabletter till den (som är just för malfiskar).

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Lucifer
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 394
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30