Gammal katts beteende- en fråga

Cornelia

Trådstartare
Nu har jag en fråga angående vår fina gamla Alex, 15 år. En riktig gammal gentleman som är född här på gården och har levt ett bra och aktivt liv med mycket utevistelse men också långa lata dagar på soffan ...

Sedan i somras har vi märkt en viss förändring i hans beteende. Han har alltid varit otroligt social och godmodig, och det är han fortfarande. Men numera kan han bete sig så här:
Han kommer in i huset efter att ha varit ute en stund. Han sätter sig under köksbordet och väser, tittar sig misstänksamt omkring och kan därefter gå runt en stund med uppspärrade ögon, som om han tror att det är något farligt på gång.

Detta går ganska snabbt över, och så är han som vanligt igen.

Han kan också sitta i en ställning som jag inte är van att se honom i, hopkrupen på alla fyra med nosen nästan nere vid underlaget.

Annars är han pigg, kelen, äter bra och dricker som vanligt.

Jag förstår ju att det säkert har med åldern att göra, men jag undrar lite om hur katter med senilitet beter sig? Och om han skulle vara senil, hur illa kan det bli?
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Han kan säkert vara senil. Hur illa det kan bli är näst intill omöjligt att säga men så länge han inte verkar må dåligt så är det nog ingen fara. Däremot så är det ju inte fel att göra en seniorkoll hos veterinären så att du säkert vet att hjärta, njurar osv. fungerar som de ska.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Ja, det hade jag tänkt göra i det närmaste. Ändå intressant att höra vad ni här har för erfarenheter av gamla katter. Han är den äldsta jag har haft.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Det låter som senilitet. Äldre katter kan också få (ofta små) epileptiska anfall.

Gör miljön trygg, sovplatser där de kan ha skydd omkring sig, inte möblera om för mycket osv. Hur kattens livskvalitet är får man avgöra från fall till fall. Min gamle var både döv, nära blind och lite senil när han var 18, men han visade sällan tecken på oro och hittade bra i vårt hem eftersom vi ite flyttade på möblerna det sista året. Han kom ihåg exakt var allt stod och hur högt han behövde hoppa för att komma dit, men han kunde inte placera nya föremål och undvek dem. Seniliteten visade sig genom att han inte riktigt kunde hantera om man flyttade på hans matskålar eller toalett, och han kunde även bli orolig om vi inte var hemma vid viktiga tidpunkter på dygnet.

När det gått för långt kan de få svårt att hitta toalett och mat öht, då anser inte jag att det är ett värdigt kattliv längre. Min gick bort i organsvikt innan dess, han var pigg och glad fram till de sista dagarna.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Tack för råd!
Det låter som om det stämmer in ganska bra på Alex, han vill ha sina rutiner och sin trygghet och är liksom inte så vidlyftig längre. Tror också att han hör sämre. Är lite orolig för jag märker en viss vinglighet hos honom, så jag ska boka ett vet.besök i det snaraste. Vill ju att denne fine gamle herre ska få ett värdigt liv ända in i det sista!
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Det är inte ovanligt att de får problem med leder och tappar muskulatur som äldre. Vi ställde stolar och pallar så att han kunde ta sig till sina favoritplatser stegvis istället för att hoppa. En annan sak är att de gärna blir mer frusna, så varmt bäddat är poppis.

Om man fortfarande uppskattar lek så är ofta luktsinnet helt ok uppåt i åldrarna. Kattmyntaleksaker kan trigga till lite action när de gamla favoriterna som "prassel" och "snabb rörelse" inte längre uppfattas lika bra.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Har du kattlucka och/eller vistas det andra katter i närheten?
Funderar på om en katt kan ha kommit in i hemmet någon gång och han mött den just i köket eller om han blivit jagad utomhus innan han kommer in - men det kan absolut vara senilitet också.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Det finns andra katter i närheten, som han är mäkta irriterad på, men vi har ingen kattlucka. Vet inte om han har blivit jagad, det är förstås inte omöjligt men jag har aldrig lagt märke till något sådant.
Igår satt han och väste lite igen och tittade med stoooora svarta ögon. Gick snabbt över. Ska ringa vet. på måndag för en allmän genomgång.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Det är mycket möjligt att andra katter får mer mobbningstendenser när de märker att han inte är lika ung och viril som tidigare.

Att han ibland sitter i den ställning du beskriver kan tyda på att han har ont någonstans i buktrakten.
 
Sv: Gammal katts beteende- en fråga

Jag tycker det låter bra att du ska ta en koll hos vet. Trots det dær så kan han ha flera goda år kvar. Min Såfin blir snart 18 och hennes enda dirkta ålderskræmpa ær att hon hør en aning dåligt så hon hør inte længre muspip så dærfør tog hon pension från sorkjakten ifjol...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp